سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
تولید کتاب الکترونیک در حوزه کودک با ضعف نرم‌افزاری مواجه است

مقسمی، نبود امکانات نرم‌افزاری کافی، برای الکترونیک کردن کتاب‌های کودک و نوجوان را عامل اصلی فعال نبودن این حوزه اعلام کرد.

مصطفی مقسمی، مدیرفروش نشر هوپا در گفت‌‌و‌گوبا خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اینکه پلتفرم‌های کتاب الکترونیک در ایران برای کتاب بزرگسال، از امکانات مناسبی برخوردار است، گفت: هنوز به‌شکل درستی از ارائه آثار الکترونیک در حوزه کودک و نوجوان نرسیده‌ایم؛ چراکه کتاب‌های خاص این حوزه سنی، تصویرهای زیادی دارد. برای مثال کتابی مانند «تام گیتس» به شکل و شمایل درستی در کتاب‌های دیجیتال نرسیده است و هنوز ضعف نرم‌افزاری داریم.

به گفته مقسمی، استفاده از فضای دیجیتال برای خواندن کتاب، نیازمند سخت‌افزار مناسب –گوشی تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ- برای مخاطب است. این مساله باعث شده است برخی نتوانند از کتاب الکترونیک استفاده کنند یا کیفیت دسترسی افراد براساس نوع سخت‌افزار متغیر باشد.

فیدیبو در حال طراحی کارگروه حقوقی است
امنیت اطلاعاتی که ناشران به شرکت‌های تولید کتاب الکترونیک ارائه می‌دهند، مساله مهم دیگری است که مقسمی با اشاره به آن توضیح داد: در این حوزه مسائلی مطرح است، برای بهبود شرایط با فیدیبو مذاکراتی انجام داده‌ایم و مطلع شدم این شرکت در حال طراحی کارگروهی حقوقی است. امیدوارم اتفاق‌های خوبی در آینده بیفتد. قراردادهای پلتفرم‌های دیجیتال در بعضی مواد منصفانه نیست و برخی انحصارطلبی‌ها در این حوزه وجود دارد. این قراردادها نیازمند اصلاح‌اند تا ناشران بتوانند باهم کار کنند.

تولید کتاب الکترونیک نیازمند همکاری ناشر و شرکت ارائه دهنده پلتفرم است، تا محصول نهایی از نظر محتوا، شکل و نحوه ارائه ویژگی‌های لازم برای جذب مخاطب را داشته باشد. مدیرفروش نشر هوپا دراین‌باره توضیح داد: به جز در موارد خاص، شاهد چنین همکاری نیستیم. کتاب در شکل دیجیتال و غیردیجیتال ویترین خوبی ندارد، اگر همکاری خوبی میان ناشر و شرکت ارائه دهنده خدمات الکترونیک نباشد، ویترین دیجیتال خوبی نخواهیم داشت.

تصاویر در کتاب کودکان، مشکل اصلی الکرونیک کردن آن‌ها است
کتاب‌های بزرگسالان، معمولا بدون تصویر است. عکس این مساله برای کتاب‌های کودک و نوجوان وجود دارد. این کتاب‌ها، پر از عکس‌ها و تصاویری‌اند تا کودک بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. همین مساله موجب سختی تبدیل کتاب حوزه سنی کودک به کتاب الکترونیک شده‌است. مقسمی درباره مشکلات تولید کتاب الکترونیک کودکان و نوجوانان توضیح داد: در تولید این کتاب‌ها نمی‌توانید تصویر را کوچک یا نصف کنید؛ زیرا اغلب متن روی تصویر چاپ شده است و با کوچک کردن تصویر، متن هم کوچک خواهدشد. در نتیجه نمی‌توان صفحات یک اندازه ساخت تا به راحتی در فضای الکترونیک ورق بخورد. این در‌حالی است که در تولید کتاب‌ الکترونیک بزرگسالان، هر صفحه کتاب کاغذی به چند صفحه الکترونیک تبدیل می‌شود؛ زیرا در ساختار کتاب فقط از کلمات استفاده شده‌است.  

به گفته مدیر فروش نشر هوپا مشکل اکترونیک کردن کتاب‌های کودکان، در کتاب‌هایی که در قطع خشتی منتشر شده‌اند دوچندان می‌شود.

حلقه نشر باید فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل می‌کرد
تعدادی از ناشران و کتاب‌فروشان نتوانستند بعد از پاندمی بیماری کووید 19 و  محدود شدن زندگی اجتماعی، فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه دهند. به گفته مقسمی این وضعیت، یکی از مشکلات اساسی در آسیب‌پذیر بودن این گروه است. او ادامه داد: بسته‌بندی و ارسال بهداشتی مساله دیگر بود. همچنین خیلی از ناشران سایت خوبی برای فروش آنلاین نداشتند.

مقسمی با تاکید به اینکه باید حلقه ناشر، توزیع‌کننده و کتاب‌فروش در روند فعالیت نشر درنظر گرفته شود، گفت: کتاب‌فروشان باید بتوانند سرویس آنلاین را هماهنگ کنند؛ چراکه این روزها مخاطب تمایل زیادی به حضور در مکان شلوغ ندارد. مشتری ترجیح می‌دهد، بتواند از خانه خریدش را انجام دهد. بنابراین اهالی نشر باید خیلی سریع فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها