چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اگر نشر الکترونیک فرهنگسازی شده بود کمتر از کرونا ضربه می‌خوردیم

مدیر کتابراه می‌گوید؛ اگر برای الکترونیک فرهنگسازی بهتری انجام می‌شد، اتفاق‌هایی مانند همه‌گیری کرونا، تاثیر منفی کمتری بر عملکرد صنعت نشر داشت و حتی ممکن بود تاثیرات مثبتی بر آن بگذارد.

مجید شریفی، مدیرعامل «کتابراه»، یکی از پلتفرم‌های فروش کتاب الکترونیک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نبود آمادگی اکثر ناشران برای فعالیت در فضای الکترونیک، گفت: اگر در سال‌های گذشته، ناشران بیشتری وارد حوزه الکترونیک نشر می‌شدند، همچنین اگر از طرف مسئولان، برای فعالیت و استفاده از نشر الکترونیک فرهنگسازی بهتری انجام می‌شد، اتفاق‌هایی مانند همه‌گیری کرونا، تاثیر منفی کمتری بر عملکرد صنعت نشر داشت و حتی ممکن بود تاثیرات مثبتی بر آن بگذارد.

پاندمی بیماری کووید 19، باعث شد بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها برای تفریحات در کشورهای مختلف کنسل و به زمان دیگری موکول شود. شریفی با بیان این نکته که مردم بسیاری از سرگرمی‌های خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: مطالعه کتاب‌های الکترونیک و صوتی می‌تواند جایگزین بسیاری از تفریحاتی باشد که در این شرایط وجود ندارند. نخستین ماه‌های همه‌گیری بیماری، بسیاری از ناشران که بخش بزرگی از آثار خود را الکترونیک کرده‌بودند، سطوح خوبی از فروش را تجربه کردند و اگر این اتفاق برای دیگر ناشران می‌افتاد، کرونا به‌جای تهدید، به فرصت تبدیل می‌شد.

شاید رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در ایران باعث شده‌است تعداد زیادی از ناشران از الکترونیک کردن تولیدات، خودداری کنند اما مدیرعامل کتابراه، با رد این دیدگاه و با اشاره به قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان بیان کرد: این قانون در ایران رعایت می‌شود. فقط در آثاری که در ایران ترجمه  و چاپ می‌شوند، ممکن است تخلف انجام شود که آن هم قابل پیگیری و شکایت است. فکر نمی‌کنم نبود قانون کپی‌رایت در ایران سد بزرگی برای الکترونیک شدن فعالیت ناشران ایرانی باشد، تاجایی که طی سال‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنم، با چنین مشکلی مواجه نشدم.

چاپ کتاب‌های کاغذی، روندی است که سال‌ها ناشران داشته‌اند. تغییر این روند و شروع فعالیت در حوزه نشر الکترونیک می‌تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی آنها شود، اما چرا دربرابر تغییر مقاومت می‌کنند؟ شریفی درباره این سوال توضیح داد: هر موضوع نویی که وارد جامعه می‌شود، نیاز به فرهنگسازی دارد. با اینکه بسیاری از نیازهای ناشرانی که وارد حوزه انتشار کتاب خود به شکل الکترونیک شده‌اند، تامین‌ می‌شود، نیاز به فرهنگسازی جدی برای جذب دیگر ناشران به این حوزه وجود دارد تا اگر برای آنها ابهاماتی وجود دارد، مساله روشن شود و اقدام به انتشار کتاب الکترونیک کنند.

او درباره زیرساخت‌های موجود در ایران برای تولید و استفاده از کتاب‌های الکترونیک گفت: طبق آمار وزارت ارتباطات، نفوذ اینترنت، به‌خصوص اینترنت شبکه موبایل راضی‌کننده است. امکانات پلتفرم‌های الکترونیک هم شرایط خوبی را فراهم کرده‌است. فکر می‌کنم از لحاظ دسترسی و پلتفرم به بلوغ رسیده‌ایم و از این منظر دغدغه‌ای وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط