دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
19 حریف 20 نیست

مهدی بهرامی گفت: درسته که کووید 19 ویروس موذی و بسیار خطرناکی است، ولی فراموش نکنید که 19 حریف 20 نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهدی بهرامی؛ نویسنده جوان کرمانی، ازجمله اهالی قلم است که هفتم مردادماه همزمان با سالروز تولدش به کرونا مبتلا شد. وی در بیان تجربیات خود از این بیماری و علائم آن گفت: اول اینکه، اگر تب کردید، بدن درد داشتید، سرفه کردید، دل درد داشتید، هرچند خفیف حتما فرض را بر این بگذارید که دچار ویروس کووید 19 شده‌اید. به دلایل فراوان اکنون تقریبا هیچ پاندمی دیگری وجود ندارد. در این مورد انکار اشتباه خطرناکی بوده که ممکن است خیلی خیلی برایتان گران تمام شود؛ اخطار می‌دهم حتی به قیمت جانتان! این فاصله خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید طی می‌شود.

به هیچ عنوان بیماری‌تان را پنهان نکنید
نویسنده کتاب «هشتِ پیانیست» ادامه داد: دوم اینکه، به هیچ عنوان بیماری‌تان را پنهان نکنید، همیشه آدم‌های ابله ولی پرحرف همه‌جا هستند، آن‌ها را نادیده بگیرید. حتما به خانواده و دوستانتان بگویید. آن‌ها هستند که باید مراقب شما باشند، تنهایی از پس این بیماری برنمی‌آیید. سوم اینکه، درست است داروی قطعی‌ای برای کرونا تأیید نشده، اما چهار یا پنج  دارو هست که حتما به شما کمک خواهند کرد، ولی یک شرط بسیار بسیار مهم  دارد، اینکه در همان روزهای اول و قبل از اوج گرفتن بیماری باید درمان را شروع کنید. زمان در کرونا خیلی مهم بوده و زمان طلایی این بیماری سه چهار روز است. البته حتما باید با پزشکتان مشورت کنید، به این دلیل که هر دارویی عوارض  و شرایط مصرف خودش را دارد.
 
بهرامی درباره رژیم غذایی مناسب برای این بیماری نیز بیان کرد: مرتب سوپ داغ و  دمنوش میل کنید، سوپ را به‌صورت وعده‌ای نخورید، بلکه در مقدارهای کم به‌صورت مرتب، گرم و میل کنید؛ مثلا هر ساعت یک‌بار.

کرونا، بیماری و یا حتی مصیبت قرن!
وی به مردم ایران تأکید کرد: ویتامین c بخورید، مرتب اکسیژن خون و ضربان قلبتان را چک کنید، به مدت طولانی تنها نمانید و مرتب حالتان را به نزدیکان اطلاع دهید. ممکن است که یک روز بهتر باشید، اما فریب نخورید این به معنی درمان نیست تا دو هفته باید کاملا مراقب باشید. و اما از همه مهمتر اینکه  نترسید، این بیماری احتمالا 60 درصد انسان‌ها را دچار خواهد کرد‌. درست است که کووید 19، ویروس موذی و بسیار خطرناکی است، ولی در مورد شما فراموش نکنید که 19 حریف 20 نیست.
 
این نویسنده افزود: جدای از اینکه ما این بیماری را جدی بگیریم یا نه، این بیماری واقعا جدی و خطرناک است؛ مطمئن باشید بیماری و یا حتی مصیبت قرن است، دشمنی که با آن به صلح نخواهیم رسید. فعلا امکان شکست دادنش هم وجود ندارد،  فقط می‌توان مراقبش بود تا آسیب کمتری به ما بزند.
 
برای ویروس کرونا مانند «اسب تروا» نشویم
بهرامی در پایان گفت: نمی‌خواهم تصویر وحشتناکی ارائه بدهم، اما با همین چند روز تماس با کادر درمان و بیماران متوجه شدم که ممکن است با قشر بزرگی از بازماندگان کرونا مواجه شویم. خانوده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، بچه‌های یتیم شده، مادران و پدران داغدار و خانواده‌های بی‌کس شده. خیلی مراقب باشید تا جایی که ممکن است، باید راه ورود به بدنتان و انتقال به خانواده‌تان را ببندید، در حال حاضر این تنها و حیاتی‌ترین کاری است که باید انجام بدهیم. ماسک بزنیم، از اجتماعات دوری کنیم، بهداشت فردی را تا جایی که ممکن است رعایت کنیم تا مانند اسب تروا، این ویروس کشنده را به خانه‌هایمان منتقل نکنیم.

در این زمینه در ایبنا بخوانید
ویروس کرونا منتظر یک لحظه غفلت ماست
آرزوی یک نفس کشیدن ساده را داشتم
بدترین چیز درباره کرونا دست‌کم گرفتن آن است
هیچ دقیقه‌ای آرام نداشتم/مردم به‌جای ترسیدن احتیاط کنند
همه باید مسئولانه بیماری کرونا را جدی بگیریم
چرا پزشک و پرستار باید تاوان بی‌مبالاتی عده‌ای را بدهند؟
لزوم همبستگی جهانی برای فرار از بیماری نوظهور کرونا
کرونا نه ساده است و نه شوخی‌بردار
عاقبت خیاط هم در کوزه افتاد!

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیام ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    🤣🤣🤣🤣🤣
  • حسین ذوالعلی ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    برای جناب بهرامی ارزوی سلامتی داریم و منتظر کار جدیدشون هستیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها