دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
یادبود درگذشتگان با خیرات کتاب و ساخت کتابخانه در مناطق محروم

حسین افشاری که به‌دلیل فعالیت‌هایش در زمینه خیرات کتاب در شهرستان کاشمر و روستاهای تابعه، عنوان مروج شایسته تقدیر را در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی از آن خود کرد، می‌گوید: ما یادبود درگذشتگان را در شهرستان، با خیرات کتاب و ساخت کتابخانه برای دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم، برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حسین افشاری متولد 1356 حدود 26 سال است که در آموزش و پرورش شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی خدمت می‌کند. او از دوران نوجوانی شیفته خواندن کتاب‌های رمان بوده است. با قبولی در دانشگاه و رشته ریاضیات در کنار دروس دانشگاهی به مطالعه کتاب‌هایی با محوریت علوم اجتماعی و ادبیات رو می‌آورد. این علاقه‌‌مندی او باعث می‌شود تا سال‌ها بعد با ایجاد گروه خیریه «خیرات کتاب کاشمر» دست به اقدامی جدید در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی بزند و امسال در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی کشور مورد تقدیر قرار گیرد.
 
حسین افشاری در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در ارتباط با ایده و شکل‌گیری گروه خیریه کتاب کاشمر اظهار می‌کند: هفت سال پیش نزدیکی‌های ولادت حضرت علی (ع) با همسرم که کتابدار یکی از کتابخانه‌های عمومی کاشمر است، تصمیم گرفتیم تا با افرادی که می‌خواستند برای پدران درگذشته‌ی خود در این روز خیراتی بکنند، صحبت کرده و آنها را تشویق کنیم تا این مبلغ را صرف خرید کتاب برای دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم شهرستان کنند.
 

 
وی ادامه می‌دهد: در همان سال اول استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و حدود 2 هزار جلد کتاب برای اهدا به مدارس حاشیه شهر و نقاط محروم روستایی جمع‌آوری و خریداری شد، همین موضوع باعث دلگرمی من و همسرم و همچنین چند نفر از دوستان که علاقمند به کتاب بودند شده و تصمیم گرفتیم تا گروه خیریه کتاب را شکل دهیم.
 
این مروج کتابخوانی شهرستان کاشمر اضافه می‌کند: در حقیقت هدف ما از تشکیل این خیریه این بود که در کنار خیریه‌هایی که تامین اطعام، پوشاک و ... نیازمندان را در برنامه‌های خود جای داده‌اند، بتوانیم با اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مدارس خوراک فرهنگی را در سبد خانوارها قرار دهیم.
 

 
افشاری با تاکید بر اینکه آینده‌سازان کشور دانش‌آموزان هستند و این موضوع نباید در یک شعار باقی بماند، عنوان می‌کند: با در نظر داشتن این موضوع تصمیم گرفتیم تا به سرانه هر دانش‌آموز یک کتاب را در شهرستان کاشمر و بخش کوه‌سرخ برسیم. بنابراین در ادامه فعالیت‌های خود با خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده بودند و می‌خواستند اقدامی نیک برای زنده نگه داشتن نام آنها انجام دهند، صحبت کردیم و حاصل این ارتباطات، تجهیز و ایجاد 10 کتابخانه در مدارس شهرستان شد.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از این مدارس در روستایی نزدیک به شهرستان کاشمر بود، تصریح می‌کند: کتابخانه‌ها با اجازه آموزش و پرورش شهرستان به یاد مرحوم، نامگذاری می‌شد و هزینه‌های تجهیز و یا ایجاد این کتابخانه‌ها متفاوت و از 10 میلیون تومان شروع تا 20 میلیون تومان نیز می‌رسید. این هزینه‌ها ازسوی این خانواده‌ها تامین و کارهایی همچون خرید قفسه، میز و صندلی و ... از سوی گروه خیریه انجام می‌شد.
 

 
این مروج برتر کتابخوانی در کاشمر می‌گوید: 30 هزار دانش‌آموز شهرستان توانستند با تجهیز کتابخانه‌های مدارس دسترسی راحت‌تری به کتاب‌های جانبی داشته و از طرفی علاقه‌های خود را با گروه خیریه در میان گذاشته تا برای تامین کتاب‌های مورد نیاز اقدام شود.
 
افشاری از خرید و اهدای 50 هزار کتاب در مدت این هفت سال توسط خیریه کتاب کاشمر خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به جمعیت مدرسه و همچنین فضایی که در اختیار ما به عنوان کتابخانه قرار می‌گرفت، تعداد کتاب‌های اهدایی متفاوت بود اما آنچه که در تجهیز و ایجاد تمام این کتابخانه‌ها به چشم می‌خورد علاقه و گرایش دانش‌آموزان به کتابخوانی بود.
 

 
وی با بیان اینکه نیازی نیست برای ایجاد یک کتابخانه حتما مبلغ زیادی هزینه کرد، اظهار می‌کند: با مجموع مبلغ 100 میلیون تومان 10 کتابخانه جدید در شهرستان تاسیس شد که بیش از 3 هزار دانش‌آموز می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.
 
این مروج کتابخوانی شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه علاوه بر تجهیز و ایجاد کتابخانه اقدامات جانبی نیز برای ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط «گروه خیریه خیرات کتاب» کاشمر انجام شده است، عنوان می‌کند: چند مسابقه کتابخوانی به شکل‌های متفاوت در مدارس برگزار کردیم؛ به عنوان مثال در مسابقه‌ای که قبل از شیوع بیماری کرونا برگزار شد، از هر کلاس دانش‌آموزانی به معرفی کتاب پرداخته و با امتیازدهی از کلاس خود، انتخاب و سپس رقابت با کلاس‌های دیگر انجام می‌شد و در این مسابقه انتخاب کتاب خوب، تسلط به کتاب و شیوه گفتار و ... مد نظر قرار می‌گرفت و در فینال یک نفر به عنوان برتر انتخاب می‌شد.
 

 
افشاری ادامه می‌دهد: همچنین بعد از شیوع بیماری کرونا مسابقه در فضای مجازی و با همراهی خانواده‌ها بود به این شکل که چند کتاب معرفی و دانش‌آموز بر حسب علاقه خود کتابی را انتخاب و با همراهی پدر و مادر و یا خواهر و برادر به جای شخصیت‌های داستان صحبت کرده و آن را در قالب یک فایل صوتی برای ما می‌فرستاد.

وی که سال‌ها تدریس ریاضی انجام می‌داده است و اکنون چند سالی است که به عنوان معلم انشا میان دانش‌آموزان محبوب شده است، می‌گوید: ما در کلاس‌های انشا به معرفی کتاب می‌پردازیم و قسمتی از آن را می‌خوانیم و سپس موضوعی مرتبط با همان کتاب به عنوان انشا به بچه‌ها گفته می‌شود.
 

 
افشاری در پایان یادآور می‌شود: جوایز مسابقه کتابخوانی توسط خیّران تامین می‌شود و این همه اقبال چه ازسوی خیّران و چه ازسوی دانش‌آموزان برای مطالعه و تهیه کتاب جای بسی خوشحالی برای تمام فعالان فرهنگی در شهرستان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها