چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
تفاوت لحن و فرهنگ راویان مختلف، خواندن رمان را جذاب می‌کند

مریم عربی گفت: تفاوت لحن و قلم نویسنده در روایت راویان مختلف موضوعی است که نویسنده در این اثر به خوبی از پس آن برآمده و به نظر من همین تفاوت لحن و فرهنگ راویان مختلف، خواندن رمان را برای مخاطب جذاب می‌کند.

مریم عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثر منتشر شده‌اش گفت: کتاب «99 بادکنک قرمز» مدتی قبل با ترجمه من از سوی انتشارات پیدایش منتشر شد. الیزابت کارپنتر در این رمان داستان چند نسل را بیان می‌کند، داستانی که بسیار هیجان‌انگیز، ماجراجویانه و پلیسی است.
 
این مترجم درباره محتوای رمان توضیح داد: در این کتاب داستان گم شدن و دزدیده شدن یک کودک 8 ساله به نام گریس مطرح می‌شود که خانواده‌اش را به‌هم می‌ریزد. این اتفاق سبب می‌شود ماجرای این خانواده با خانواده دیگری که فرزندشان را چندین سال قبل گم کرده‌اند، گره بخورد. این خانواده هم در اثر ماجرایی که برایشان رخ داده از هم پاشیده و حالا فقط یک مادربزرگ به نام مگی از آن‌ها به جا مانده است. مگی خبر گم شدن گریس 8ساله را در روزنامه می‌خواند و به گذشته‌ای تقریبا دور باز می‌گردد؛ به روزهایی که نوه‌اش زویی 8 ساله گم شده بود. دخترش یعنی مادر زویی، از غصه مرد. پدر زویی رفت و از خودش خبری نداد. همسرش مرد و تنها پسرش به مواد مخدر معتاد شد. و به این فکر می‌کند که آیا خانواده‌ گریس هم چنین سرنوشتی پیدا می‌کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به نکته‌ای که «99 بادکنک قرمز» را خاص می‌کند، گفت: نکته جالب این رمان، اتفاقی است که درباره راوی‌ها می‌افتد. این کتاب چندین فصل دارد و هر فصل را یک نفر روایت می‌کند و این راوی‌ها کاملا با هم متفاوت هستند. از یک پیرزن سنتی انگلیسی با ادبیات خاص خودش گرفته تا یک دختربچه چهارساله یا یک زن جوان. به نظر من نقطه قوت این کتاب، پایان غافلگیرکننده داستان است.
 
عربی افزود: بزرگترین چالش من در ترجمه «99 بادکنک قرمز» که ترجمه‌اش را برایم جذاب کرده بود، تفاوت لحن و قلم نویسنده در روایت راویان مختلف بود که نویسنده به خوبی از پس آن برآمده بود. و به نظر من همین تفاوت لحن و فرهنگ راویان مختلف، خواندن رمان را برای مخاطب جذاب می‌کند.
 
این مترجم در ادامه به ویژگی‌های این رمان پرداخت و گفت: به نظر من «99 بادکنک قرمز»‌ برای خواندن و لذت بردن نوشته شده چون ریتم تندی دارد و ماجرا محور است و معماها پشت سر هم باز می‌شود و مخاطب نمی‌تواند کتاب را زمین بگذارد چون کنجکاو می‌شود تکلیف شخصیت‌ها را بداند. براین اساس برای نوجوانان امروز که سخت، کتاب می‌خوانند و سلیقه خاصی دارند، می‌تواند جالب باشد.
 
به گفته عربی، باتوجه به تم داستان، یعنی ماجراهای پلیسی و کشف معماها می‌تواند هم برای دختران و هم پسران نوجوان جذاب باشد، حتی افرادی هم که کتابخوان نیستند، می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند.
 
انتشارات پیدایش، کتاب «99 بادکنک قرمز» را در 488 صفحه با قیمت 87هزارتومان منتشر کرده است.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها