سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال مازندران منوط به رفع وضعیت قرمز است

عباس زارع برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال مازندران را منوط به خارج شدن از شرایط کرونا و وضعیت قرمز مازندران دانست؛‌ در غیر اینصورت، مراسم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

عباس زارع، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درخصوص برگزاری نخستین دوره جایزه کتاب سال این استان گفت: این نخستین‌بار که رویداد فرهنگی جایزه کتاب سال در استان مازندران برگزار می‌شود و آثار ارسالی در بازه زمانی سال 1394 تا سال 1397 مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته‌اند. در دوره نخست، تصمیم گرفتیم که آثار تالیفی 4سال را برای مورد ارزیابی قرار بدهیم.
 
وی درخصوص کیفیت آثار ارسالی برای نخستین سال برگزاری این رویداد فرهنگی در استان مازندران گفت: با توجه به اینکه این اولین تجربه کتاب سال در استان مازندران به‌حساب می‌آید، باتوجه به اطلاع‌رسانی و تبلیغات انجام شده، کمیت و کیفیت آثار ارسالی بسیار خوب بود. هرکتاب تالیفی که از محتوا و مضمون ارزشمند و قابل ارزیابی در چرخه داوری به‌حساب می‌آمد، توسط نویسندگان اثر برای دبیرخانه فرستاده شد و از میان آن‌ها، آثار فاخر و برگزیده داوری و انتخاب شدند.
 
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اشاره به داوری آثار ارسالی اظهار کرد: داوری آثار هم در دوبخش انجام شد؛ بخش اول داوری آثاری بود که به‌ زبان طبری نوشته‌شده بود که این آثار توسط داوران استان مازندران که به این زبان تسلط کامل داشتند، صورت گرفت. در این بخش تعداد آثار بیش از 40 مورد بود که نهایتا 20 اثر به مرحله نیمه‌نهایی رسید و از میان آن‌ها هم یک برگزیده و چهار شایسته تقدیر انتخاب شد.
 
وی ادامه داد: بخش دوم داوری‌ها هم آثار ارسالی به زبان فارسی بود که توسط نویسندگان مازندرانی و یا غیر مازندرانی درباره مازندران تالیف شده ‌بودند و توسط داوران خانه کتاب در تهران و بنابر اولویت‌ها و آیتم‌های موجود داوری شد. در این بخش بیش از 220 اثر به دبیرخانه تحویل داده‌شد. البته این تعداد بسیار بیشتر بود؛ اما از آن‌جایی که بازه زمانی آثار از سال 1394 تا 1397 را شامل می‌شد، بسیاری از آثار از دور خارج شد تا در دوره‌های بعد مورد داوری قرار بگیرد. این بخش‌ هم براساس داوری‌ها، چهار برگزیده و شش شایسته تقدیر انتخاب شدند.
 
زارع با اشاره به اینکه داوری آثار توسط متخصصان هر حوزه انجام گرفته‌است، بیان کرد: آثار تالیفی در حوزه‌های معین توسط داوران متخصص هر رشته انجام شد و هم‌اکنون هم منتظریم تا پس از فروکش‌کردن تب ویروس همه‌گیر کرونا، آئین اختتامیه آن را برگزار کنیم.
 
وی درخصوص دسته‌بندی موضوعات آثار جایزه کتاب سال گفت: کلیه موضوعات رده‌بندی دیوئی شامل کلیات، تاریخ، ادبیات، دین، علوم اجتماعی، علوم نظری، زبان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا و به‌ویژه ادبیات کودک و نوجوان بود که بنابر آثار رسیده، هر داور براساس تخصصی که در آن حوزه داشت، کتاب‌ها را داوری کرد و آثاری که بالاترین امتیازها را در میان دیگر آثار گرفتند، به‌عنوان برگزیده و آثار تقدیری انتخاب شدند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور و در وضعیت هشدار قرارگرفتن برخی استان‌ها چون مازندران موجب شد تا به‌اجبار برگزاری اختتامیه این رویداد فرهنگی را به‌تعویق بیندازیم؛ کما اینکه تمامی کارها از جمله اطلاع‌رسانی، دریافت کتاب، ارسال کتاب به تهران و داوری آثار ارسالی به خانه کتاب انجام شده‌است و در صورت مساعد‌شدن شرایط استان، اختتامیه نخستین دوره جایزه کتاب سال استان مازندران را برگزار خواهیم کرد.
 
زارع در پایان بیان کرد: اگر شرایط کرونایی امکان خارج‌شدن از این وضعیت هشدار و قرمز در مازندران را بدهد، احتمالا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آخر شهریور ماه آئین اختتامیه را برگزار خواهیم کرد؛ اما اگر تا رسیدن به این زمان شرایط امکان برگزاری حضوری اختتامیه جایزه کتاب سال استان را نداشته‌باشیم، تلاش می‌کنم تا به شکل مجازی آن را برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها