یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
همه باید مسئولانه بیماری کرونا را جدی بگیریم

همایون امیرزاده گفت: همه باید مسئولانه بیماری کرونا را جدی بگیریم. جای خالی بستگان، دوستان و همکارانی که در اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته‌اند را هیچ‌چیز پر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفت ماه از شیوع کووید 19 در جهان می‌گذرد، اما هنوز چهره این ویروس موذی تا اندازه زیادی ناشناخته مانده و هر روز ویژگی‌ها و علائم جدیدی از این بیماری بروز پیدا می‌کند. با وجود وسعت و شدت بیماری و تعداد بالای مبتلایان و فوتی‌ها، هنوز بسیاری از مردم آنطور که باید این ویروس و خطر مبتلا شدن را جدی نگرفته و اعتقاد چندانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند. تا زمان یافتن درمان قطعی و در دسترس قرار گرفتن واکسن، تنها راه مبارزه با این ویروس، رعایت جدی و کامل پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات است.
 
همایون امیرزاده؛ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله اهالی فرهنگ است که در هفته‌های اخیر به بیماری کرونا مبتلا شده و اکنون با دریافت تأییدیه سلامت برای خدمت‌رسانی به محل کارش بازگشته است.
 

دنبال کردن رژیم غذایی مایعات گرم، میوه و سبزیجات تازه 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در تشریح وضعیت بیماری خود بیان کرد: از حدود 5 تیرماه احساس سرماخوردگی و کوفتگی و قرمزی چشم داشتم. به علائم که شبیه سرماخوردگی بود چندان توجه نکردم و به این دلیل که 20 روز قبل از آن نیز عمل چشم انجام داده بودم، فکر می‌کردم که قرمزی چشم هم از عوارض همان عمل جراحی است. اما 9 تیرماه وضعیت حادتر شد و تب‌ولرز شدید داشتم و با حال بد از اداره بیرون رفتم. همان روز یک تست خون و یک تست PCR (حلق و بینی) انجام دادم که روز بعد مشخص شد به کرونا مبتلا شده‌ام. به این دلیل که از قبل هم مشکلات ریوی داشتم، لذا بیشتر توجهم به این بود که ریه‌هایم درگیر نشود که خوشبختانه اینگونه نشد.
 
عضو شورای فرهنگی اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: سه روز نخست تب‌ولرز مداوم و شدید داشتم که بعد کمتر شد. در روزهای بعد بی‌حسی و بی‌حالی خیلی شدید و کم‌اشتهایی سراغم آمد و سرفه‌ها نیز بیشتر شدند. احساس درد شدید زیر قفسه سینه داشتم و چون تاکنون چنین دردی را تجربه نکرده بودم، گمان کردم به مشکل قلبی دچار شده‌ام. درد یک‌جا متمرکز بود، مانند شکستگی قفسه سینه. مجدد به پزشک مراجعه کردم و با معاینه مشخص شد که درد قفسه سینه از عوارض بیماری است و با اسکن ریه نیز متوجه شدم که خوشبختانه ریه‌هایم درگیر نشده است. داروی جدیدی برای من تجویز نشد و با نظر پزشک به خوردن داروهای قبلی ادامه دادم و رژیم غذایی مایعات گرم و میوه و سبزیجات تازه را نیز دنبال کردم.
 

علائم بیماری به‌صورت سینوسی بالا و پایین می‌رفت
امیرزاده در بیان دیگر علامت‌های بیماری خود گفت: بعد از این مرحله سرگیجه‌ها شروع شد، به‌گونه‌ای که تاکنون به این شکل تجربه نکرده بودم. سرگیجه‌ها 3 تا 4 روز ادامه داشت. علائم و حالت‌های جسمی من به‌صورت سینوسی بالا و پایین می‌رفت و کم‌وزیاد می‌شد. سرفه‌ها همچنان ادامه داشت، ولی خشک نبود. خوشبختانه در پروسه این بیماری دچار مشکلات گوارشی نشدم.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: دو هفته خیلی سخت بر من گذشت. در منزل دوران قرنطینه را سپری کردم و در این مدت دو بار هم برای درد قفسه سینه و ریه به پزشک مراجعه داشتم. غیر از هفته اول که خیلی بی‌حال بودم، از هفته دوم اشتهای خوبی داشتم و اواسط هفته سوم احساس کردم روبه بهبودی می‌روم.
 

تا خودمان دچار نشویم، دشواری بیماری را درک نمی‌کنیم
وی همچنین بیان کرد: بعد از هفته سوم نیز دو بار آزمایش خون دادم که در نوبت نخست با اندازه‌گیری آنتی‌بادی خون مشخص شد یکی از آنزیم‌ها پایین نیامده و تشخیص این بود که هنوز ناقل هستم. بعد از آخرین آزمایش خون و PCR، سلامت من از جهت ناقل بودن تأیید شد و بعد از چند روز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی سر کار برگشتم و همچنان مراقبت‌ها را ادامه می‌دهم.
 
عضو شورای فرهنگی اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، ادامه داد: متأسفانه تا خودمان دچار نشویم نمی‌توانیم درک کنیم چقدر این بیماری دشوار است. کسانی که راهی بیمارستان شده و مشکلات وحشتناک و سخت آن را تجربه کرده‌اند، می‌توانند بگویند کرونا یعنی چه؟
 

رعایت نکردن پروتکل‌ها، حق‌الناس است
امیرزاده گفت: باید باور داشته باشیم که ویروس از آنچه فکر می‌کنیم، خیلی به ما نزدیک‌تر است و به نوعی با ما زندگی می‌کند. سرعت انتشار و انتقال این ویروس بسیار بالا و عجیب است و یک دوره نهفتگی نیز دارد. باید خیلی آن‌را جدی بگیریم، چون در غیراین‌صورت گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌کند. رعایت نکردن پروتکل‌ها، علاوه بر خطراتی که متوجه خودمان می‌کند،‌ حق‌الناس نیز به‌شمار می‌رود. ممکن است یک فرد ناقل، افرادی را آلوده کند که توان جسمی پایین و مشکلات زمینه‌ای داشته باشند و با ابتلا به بیماری دچار مشکلات حادی شوند. حتی تصور نکنیم چون در خانه هستیم کرونا نمی‌گیریم، پس نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: همه باید مسئولانه بیماری کرونا را جدی بگیریم. جای خالی بستگان، دوستان و همکارانی که در اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته‌اند را هیچ‌چیز پر نمی‌کند.  


در این زمینه در ایبنا بخوانید
ویروس کرونا منتظر یک لحظه غفلت ماست
آرزوی یک نفس کشیدن ساده را داشتم
بدترین چیز درباره کرونا دست‌کم گرفتن آن است
هیچ دقیقه‌ای آرام نداشتم/مردم به‌جای ترسیدن احتیاط کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها