یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کریمخان دیگر «زند» ندارد

مدیر کتاب‌فروشی «کتاب زند»، با اعلام خبر تعطیلی این کتاب‌فروشی به‌دلیل فشارهای اقتصادی گفت: باید بپذیریم مردم ما کتابخوان نیستند.

حسین زند، مدیر کتاب‌فروشی «کتاب زند» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره سرنوشت این کتاب‌فروشی بیان کرد: کتاب‌‌ ‌زند، تعطیل شد؛ آن‌هم تنها بعد از چهار سال. وقتی تصمیم گرفتیم با هزینه شخصی، در خیابان کریمخان کتاب‌فروشی تاسیس کنیم، می‌دانستیم این کار سود مالی آنچنانی ندارد. حتی پیشنهاد می‌کردند؛ به‌جای کتاب‌‌فروشی، صرافی تاسیس کنیم؛ چراکه سود بسیار خوبی دارد. یا می‌گفتند ملک را به قیمت 20 تا 30 میلیون تومان اجاره بدهید اما با وجود اینکه می‌دانستم درآمدی در کتاب‌فروشی نیست، تصمیم گرفتم کتاب زند را با همکاری همسرم تاسیس کنم.            
 
وی دلایل تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها را در این دوره، مصداق ضرب‌المثل «آفتاب آمد، دلیل آفتاب» تبیین کرد، و افزود: اینکه می‌گویند درآمدی در کار کتاب‌فروشی نیست، و حمایت مسئولان از بدنه صنعت نشر و کتاب‌فروشی ضرورت دارد، واقعیت‌های روشنی‌اند و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها، گواهی بر وضعیت موجود است.
 
زند با بیان این مطلب که از ابتدا هم هدف اصلی‌ از تاسیس کتاب‌زند کسب سود مالی نبود، ادامه داد: با علاقه وارد عرصه کتاب‌‌فروشی شدم و حدود پنج سال، کنار همسرم از فعالیت در کتاب‌فروشی لذت بردیم. قصد انتفاع مالی از این کار نداشتیم.

وی گفت: تعطیلی کتاب زند، قطعی است و درباره آینده این ملک هم می‌دانم که قطعا کتاب‌فروشی نخواهد بود.    
 
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب‌ زند» نیاز به منابع مالی بالا را مانع اصلی ورود علاقه‌مندان به عرصه کتاب‌‌فروشی دانست و گفت: بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب‌‌فروشی به دلیل اجاره‌‌بهای سنگین ملک‌ها، قادر نیستند به این عرصه ورود کنند. در پر‌ت‌ترین نقطه شهر بهای اجاره ماهیانه 15 تا 20 میلیون تومان است.
 
زند بر وابستگی، پیوند و تاثیر‌گذاری مشکلات اقتصادی اشاره و بیان کرد: اگر از کتاب‌‌فروش بپرسید مشکل اصلی‌اش چیست، از ورود ناشران به حوزه فروش و همچنین اعمال تخفیف‌های بالا گلایه خواهد کرد. هر چند این مشکل واقعیت دارد اما باید به ناشران هم حق بدهیم؛ چراکه در تلاش است تا ادامه حیات بدهد.

این کتاب‌فروش ادامه داد: ناشر هم با چک‌های بلند‌مدت مراکز پخش دچار مشکل است. این مشکلات موجب شده تا ناشران به سمت فروش‌های آنلاین که از معضلات اصلی کتاب‌فروشان است بروند؛ علاوه‌براین توجه ناشران به فروش آنلاین به تمایل روز‌افزون مردم به فضای مجازی نیز مرتبط است و به‌نظر می‌‌رسد، برخی فعالان حوزه نشر ورود به این عرصه را ضرورت می‌دانند. می‌بینیم با مجموعه‌ای از مشکلات در حوزه کتاب مواجه هستیم به‌یکدیگر گره خورده و وابسته ‌است.

وی با بیان این مطلب که با وجود همه مشکلات اقتصادی، دلیل اصلی تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها فرهنگی است، عنوان کرد: باید بپذیریم مردم ما کتاب‌خوان نیستند؛ از حرف تا عملمان فاصله زیادی وجود دارد.

زند توضیح داد: خانواده‌ها برای کتاب و کتاب‌خوانی ارزش قائل نیستند؛ در‌حالی‌که در بسیاری از کشور‌ها مثلا در ژاپن به محض انتشار خبر انتشار آثار نویسنده‌ای مثل موراکامی، شهروند ژاپنی تلاش می‌کند نخستین خریدار کتاب باشد و البته افتخار می‌کند کتاب را زودتر بخرد. این میل به کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ما وجود ندارد.  
 
وی در انتقاد به بی‌توجهی مردم به کتاب و کتاب‌خوانی، افزود: در‌حالی‌که مردم کشوری مثل ژاپن برای خرید کتاب، صف می‌کشند در ایران مردم برای خرید لوازم آرایش و یا انواع خوراکی هزینه می‌کنند؛ البته این رفتار‌ها با مشکلات زندگی آن‌ها مرتبط است و موجب شده تا تحلیل دقیق رفتار مردم درباره بی‌توجهی آن‌‌ها با مقوله کتاب و کتاب‌خوانی  مشکل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها