شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کودکان معلول برای بیان نظراتشان نیاز به زمان طولانی‌تری دارند

تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی «مهرورزان» شهرستان رامشیر در استان خوزستان که عنوان باشگاه کتابخوانی منتخب با نیازهای ویژه چهامین جام باشگاه‌های کتابخوانی را کسب کرد، گفت: کودکان معلول برای ابراز عقاید و نظراتشان نسبت به کودکان عادی، به زمان طولانی‌تری نیاز دارند.

«آرزو نیکوسرشت»، تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی «مهرورزان» در شهرستان رامشیر واقع در استان خوزستان که عنوان باشگاه کتابخوانی منتخب با نیازهای ویژه را در چهامین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کسب کرد، در گفت‌و‌گویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، گفت: رشد و مشارکت یک کودک با کودک دیگر متفاوت اسـت. تمام کودکان، اعم از معلول و غیرمعلول وقتی در برابر موانع قرار بگیرند، نمی‌توانند استعدادهای تحصیلی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی خود را پرورش بدهند و تنها عامل پیشرو برای ارتقای حس مشارکت این کودکان، بالا بردن اعتماد دوسویه و ایجاد امنیت روانی آنان است.

این تسهیلگر برتر خوزستانی حوزه کتاب و کتابخوانی، نحوه تعاملات مناسب با این افراد جهت برآوردن نیازهایشان را از الزامات مهم دانسته و تصریح کرد: با توجه به گسترش روزافزون ساختارهای اجتماعی و نیاز به تربیت و آماده‌سازی افراد برای جامعه در حال رشد و تغییر، آموزش و پرورش صحیح، پرورش قدرت استدلال و یادگیری، توانایی مواجهه با مسائل از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند مسیر صحیح رابه افراد بشناسند. در این میان افراد معلول با توجه به نقیصه‌های ذهنی و جسمی که گریبانگیر آنان است، نیاز به آموزش بیشتر و تعاملات مطلوب‌تری دارند.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل باشگاه کتابخوانی «مهرورزان»، افزود: با کمک خانم عباس‌زاده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامشیر و رهنمون‌های ایشان درصدد برآمدم تا یک گروه از شاگردانم را که از سطح هوشیاری بالاتری نسبت به بقیه برخوردار بودند، برای تشکیل باشگاه کتابخوانی انتخاب کنم و پس از ثبت نام در سایت شبکه ترویج کتابخوانی بلافاصله کار باشگاه را آغاز کردم.

وی ادامه داد: هر چند کار کردن با این بچه‌ها نیاز به وقت بیشتر داشت، اما با توکل به خدا و همت بچه ها توانستم با زبان عامیانه کتاب‌ها را برای آنان بخوانم و با توجه به علاقه‌ی زیادشان به شنیدن قصه و داستان با تمرکز داستان را تا آخر دنبال می‌کردند. در پایان کار از آن‌ها می‌خواستم هر آنچه را که یاد گرفتند، برای خانواده‌هایشان تعریف کنند. در مواقع دیگر داستان را نقاشی می‌کردند و اشتیاق آنان شنیدن قصه، با زبان کودکانه در فضای طبیعی بود.
 
این مدرس هنری کودکان معلول بهزیستی رامشیر، ضمن انتقاد به نگرشی که نسبت به افراد معلول در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: نگرش‌های منفی به معلولان در مقایسه با سایر افراد، عزت نفس و اعتمادشان را کم کرده و موجب کاهش تعاملات اجتماعی آنان می‌شود. این معلولیت و ناتوانی نه تنها در جسم افراد معلول، بلکه در طرز فکر و نگرششان گاه تا پایان عمر باقی می‌ماند. بنابراین برای حل این موانع باید تلاش کرد تا با آموزش مهارت‌های زندگی به‌صورت تلفیقی، علاوه بر بالا بردن سلامت روانی و عزت نفس، اضطراب و ناسازگاری اجتماعی را از این بچه‌ها دور کنیم.

نیکوسرشت دادن فرصت به کودکان با نیازهای ویژه را عامل رشد و توسعه برشمرد و گفت: باید به کودکان خاص این زمان داده شود تا با استعداد کم، بتوانند کتاب و کتابخوانی را یاد بگیرند و این باور غلط که کودکان معلول درک و فهم ندارند، دور ریخته شود. بچه‌های آسمانی با دل‌های بی‌نهایت وسیع و پاک به زمان، تکرار، آموزش و دقت بیشتری نیاز داند و به شخصه معتقدم اگر در دوره دیگر جام باشگاه‌ها شرکت کنند، همچنان برنده میدان هستند.

تسهیلگر باشگاه کتابخوانی مهرورزان در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی در باشگاه‌ کتابخوانی مواجه بودید؟، توضیح داد: عمده‌ترین مشکل ما دسترسی نداشتن به کتاب‌های معرفی شده، در سایت بود که با زمان کمی که در اختیار داشتیم، به سختی توانستیم کتاب‎های ویژه جام باشگاه‌ها را از شهرهای دیگر  تهیه کنیم. نبود آموزش از طریق تسهیل‌گر آشنا با فعالیت باشگاه‌ها نیز از موانع دیگری بود که به خواست خداوند در سال 98 توانستیم از آن عبور کنیم.  برای پنجمین دوره‌ با شرکت در دوره جام باشگاه‌ها با عزم جدی فعالیت باشگاهی را ادامه می‌دهیم.

وی یکی از ابزارهای موثر برای کودکان معلول را تشویق و حمایت همه‌جانبه دانست و اضافه کرد: سیاست‌گزاران سـلامت بـا برنامه ریزی‌های مدون و نیازسنجی مناسب، تشـویق سخاوتمندانه، واقعی و صادق می‌توانند به روند اعتمادسازی و ایجاد عزت نفس سالم این افراد کمک شایانی کنند.

نیکوسرشت در پایان از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی جهت در اختیار دادن کودکان معلول و اجازه بردن آنان در طبعیت و مسئولان کتابخانه شهید مطهری رامشیر قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها