شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
نمایشنامه «الاغ ما نمکدون، گیر کرده پاش تو قندون» منتشر شد

مجموعه نمایشنامه موزیکال «الاغ ما نمکدون، گیر کرده پاش تو قندون» نوشته «علی آموخته‌نژاد» شاعر و نویسنده فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان در هرمزگان، به همت انتشارات «سمت روشن کلمه» در این استان منتشر شد.

مدیر انتشارت «سمت روشن کلمه» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در هرمزگان، گفت: این کتاب شامل سه نمایشنامه موزیکال می‌شود که به قلم علی آموخته‌نژاد، شاعر و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان در هرمزگان، با لحنی شوخ‌طبعانه و طنز به روایت ماجراهایی می‌پردازد که به‌طور ناخواسته بر سر راه شخصیت‌ها و روابط دنیای آن‌ها قرار می‌گیرد.

یدالله شهرجو در خصوص ویژگی‌های این اثر توضیح داد: بهره‌گیری از بیانی موزیکال در کنار روایت جذاب و زبانی ساده و در خور فهم از مهم‌ترین ویژگی این مجموعه نمایشی است.

وی در ادامه با بیان اینکه کتاب «الاغ ما نمکدون، گیر کرده پاش تو قندون» مناسب گروه سنی کودک و نوجوان است، افزود: بر اساس پیش‌زمینه ذهنی که از عنوان کودک و نوجوان در اذهان نقش می‌بندد، گمان می‌کنیم با سرفصل ساده‌ای از کار در حوزه ادبیات مواجه هستیم. بدون شک این تصور ظلم آشکاری است که بر ادبیات کودک و نوجوان روا داشته می‌شود.

شهرجو در ادامه تاکید کرد: ادبیات کودک و نوجوان برخلاف این تصور ناصواب از دقیق‌ترین و دشوارترین فعالیت‌ها در حوزه ادبیات است که به کارشناسان و نویسندگان آگاه و خبره در این زمینه نیاز دارد. هرچند از بعد آسیب‌شناسی تنها همین مورد ذکر‌شده جز آسیب‌های این حوزه ادبی محسوب نمی‌شود؛ بلکه چاپ و نشر آثار سطحی و دم‌دستی در این حوزه نیز یک آسیب جدی است که تقویت گزینه نخست یعنی ساده‌انگاری را در تولید محتوا در ادبیات کودک و نوجوان در پی دارد.

مدیر انتشارت «سمت روشن کلمه» ادامه داد: تولید محتوای مطلوب یکی از مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان است؛ محتوایی که بتواند تمامی معیارهای غایی را در خود مستتر داشته باشد.

شهرجو تصریح کرد: نمایشنامه یکی از فرم‌های ادبیات کودکان و نوجوانان است که اتفاقا فراونی چاپ و نشر در آن کمتر دیده می‌شود و از سوی دیگر، کیفت آثار خلق‌شده به گونه‌ای نیست که بتوان این بخش از ادبیات کودکان و نوجوانان را در سطح مطلوبی از پویایی محسوب کرد.

یادآوری می‌شود، مجموعه سه نمایشنامه موزیکال «الاغ ما نمکدون، گیرکرده پاش تو قندون » تازه‌ترین اثر علی آموخته‌نژاد، شاعر و نویسنده هرمزگانی است که در ۱۲۱ صفحه در گروه سنی کودک و نوجوان به همت انتشارات «سمت روشن کلمه» به چاپ رسیده است. پیش از این، از آموخته‌نژاد‌ دو اثر داستانی در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است.

علی آموخته‌نژاد بیش از ۲۰ سال است که به‌عنوان شاعر، منتقد ادبی و مدرس کارگاه‌های آموزشی داستان‌نویسی در استان هرمزگان فعالیت می‌کند. وی سال‌هاست که در مدارس جزیره قشم به تدریس درس ادبیات فارسی مشغول است؛ از این‌رو با آگاهی و شناخت از روحیه کودکان و نوجوانان، با علاقه برای آن‌ها می‌نویسد و در این سال‌ها تمام اهتمام خود را برای خلق آثار باکیفیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به کار بسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها