یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
توافق مالیاتی جدید اصناف و دولت برای واحدهای صنفی

بر اساس توافق مالیاتی اصناف و دولت برای سال ۹۸ واحدهای حقیقی که مالیات قطعی سال ۱۳۹۷ آنان تا ۲ میلیون و پانصد هزار تومان باشد بدون افزایش خواهد بود، مالیات‌ها از مبلغ ۲ میلیون و پانصد تا ۵ میلیون تومان ۴ درصد افزایش می‌یابد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به توافق مالیاتی اصناف و دولت برای سال ۱۳۹۸ عنوان کرد: به دنبال پیگیری‌های اتاق اصناف ایران برای تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ با توجه به مشکلات شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های سال گذشته و ‌فشار به کسبه در خبرها آماده بود که سعید ممبینی، رئیس اتاق ایران از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کرده و به جای ۱۰ برابر حقوق، پیشنهاد ۶۰ برابر و ماده ۹۷  قانون مالیات‌های مستقیم را پیشنهاد داده‌است.
 
وی با اشاره به توافق‌ هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی، افزود: ‌خوشبختانه هشتم مرداد‌ماه به همت و پیگیری‌های مستمر ریاست اتاق اصناف، سعید ممبینی و هیات رئیسه آن همچنین ابراهیم درستی، نماینده وزارت صمت، برای پرداخت مالیات اصناف  توافق‌ عادلانه‌ای محقق شد.  
 
شجاع با اشاره به ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم توضیح داد: ماده ۱۰۰ درباره تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و در واقع اشخاص یا واحدهای صنفی حقیقی است، براساس این ماده، میزانی از درآمد معین شده که نیاز به تنظیم دفاتر و اسناد و مدارک نیست؛ یعنی، ۱۰ برابر معافیت حقوق که می‌شود ۳۰ میلیون تومان براساس توافق جدید به پیشنهاد اتاق اصناف 60 برابر می‌شود به‌عبارت دیگر اگر درآمد  واحد صنفی شغلی تا  ۱۹۶میلیون تومان باشد که نهایتاً تا میزان ۳۰ برابر معافیت حقوق یعنی تا ۹۸۰ میلیون تومان درآمد مورد قبول واقع شده است . و جزو گروه سه و قسمتی از گروه دو می‌شود.
 
شجاع همچنین درباره ماده ۹۷ گفت: ماده  ۹۷ نیز به دفاتر و اسناد و مدارک و رسیدگی به آن‌ها مربوط است و در اصلاحیه قانون مالیات‌ها آمده که نیازی به رسیدگی از طریق دفاتر و اسناد نباشد، به شرطی که طرح جامع مالیاتی به‌طور کامل اجرا شده باشد.
 
وی افزود: به همین دلیل، نماینده‌های اتاق اصناف ایران، پیشنهاد دادند از آنجایی که طرح جامع در بعضی اداره‌ها کامل اجرا نمی‌شود از رویه قبلی و رسیدگی و بررسی دفاتر و اسناد انجام شود.
 
شجاع یادآور شد: در پایان این توافق در صورت قطعی شدن و لحاظ پیشنهاد اتاق اصناف ایران، واحدهای حقیقی که مالیات قطعی سال ۱۳۹۷ آنان تا ۲ میلیون و پانصد هزار تومان باشد بدون افزایش خواهد بود، مالیات‌ها از مبلغ ۲ میلیون و پانصد تا ۵ میلیون تومان، ۴ درصد افزایش می‌یابد، همچنین از ۵ میلیون  تا ۱۰ میلیون تومان، ۸ درصد افزایش خواهد داشت و از ۱۰ میلیون تومان به بالا، ۱۲ درصد افزایش دارند.
 
وی با اشاره به فعالیت حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کل کشور، تاکید کرد: با این توافق قابل‌توجه، حدود ۸۰ درصد آنان مشمول بند یک خواهند شد.
 
شجاع با اشاره به تاثیر این توافق بر اهالی صنعت چاپ کشور نیز گفت: به هرحال این موضوع، تاثیر خیلی زیادی بر واحدهای صنعت چاپ دارد ما در سطح کشور، حدود 10 هزار واحد چاپ، لیتوگراف، صحاف، چاپ دیجیتال، مهر و پلاک، تابلوساز، طراح، چاپ اسکرین، دفترساز، زونکن ، پاکت‌ساز و یاداشت‌ساز داریم که بیش از ۹۵ درصد این واحدها، صنفی و پروانه کسب دارند که مالیات عملکردشان کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که از این مزیت مانند بقیه اصناف استفاده می‌کنند.
 
به گفته وی، با توجه به مشکل و کمبود شدید نقدینگی دولت که بر اثر توقف صادرات و فروش نفت و فشار تحریم‌ها با آن مواجه است و‌ سهم بزرگی از انتظاراتشان، دریافت مالیات از اصناف است اما نمایندگان اصناف ایران به خوبی و با استدلال‌های قانونی، منطقی و تخصصی با پیگیری‌های زیاد توانستند در این زمینه عمل کنند که باید از آن‌ها تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها