شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
بانوان ناشر به بانک اطلاعاتی نیاز دارند

مریم جدلی گفت: بانک اطلاعات جامع بانوان ناشر شامل تخصص‌ها و توانمندی‌های ناشران زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان ناشر را فراهم می‌کند.

مریم جدلی رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نبود بانک اطلاعات قوی از حضور بانوان در حوزه نشر گفت: نیاز به‌ یک بانک اطلاعات جامع و کامل در حوزه نشر بانوان که شامل تخصص‌ها و توانمندی‌های آن‌ها در حوزه نشر یا سایر رشته‌ها بشود، مدت‌هاست که نادیده گرفته شده و وجود آن امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
 
وی افزود: این بانک اطلاعاتی می‌تواند با همکاری انجمن فرهنگی زنان ناشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تفاهم‌نامه همکاری انجمن با بخش امور زنان یا امور اجتماعی وزارتخانه محقق شود.
 
جدلی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری این بانک اطلاعاتی توضیح داد: طی دیداری که در هفته‌های اخیر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم پیشنهاد تشکیل این بانک اطلاعاتی را ارائه دادم زیرا معتقدم زنان ناشر که تعداد زیادی از فعالان حوزه نشر را در بر می‌گیرند، توانمندی‌های بسیاری دارند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌ گرفت.
 
وی تاکید کرد: برخی از زنان ناشر پزشک، برخی ویراستار، عده‌ای مترجم یا روان‌شناسی خوانده‌اند و با توجه به هر یک از این تخصص‌ها می‌توان در مواقع بحرانی مانند بیماری کرونا، از آن‌ها به شکل موثری برای سایر ناشران استفاده کرد.
 
جدلی در این زمینه گفت: به‌عنوان مثال ناشری که ویراستاری می‌داند، می‌تواند دوره‌های مجازی آموزش ویراستاری را برای زنان ناشر یا سایر ناشران برگزار کند، یا ناشری که پزشک است یا دانش‌آموخته مترجمی است، تجربیات خود را به سایر ناشران منتقل کند.
 
وی با بیان اینکه حتی از این تخصص‌ها می‌تواند با حضور در نمایشگاه‌های خارجی هم بهره گرفت، افزود: ناشری که به زبان فرانسه یا آلمانی تسلط دارد می‌تواند در نمایشگاه‌های کتاب هر یک از این کشورها حضور موثر داشته و از تجربیاتش برای پیشبرد برنامه‌‌ها و اهداف انجمن بهره گرفت.
 
جدلی با اشاره از درخواست خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: از وزیر خواستیم تا اطلاعات زنان ناشر را در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک در اختیار انجمن قرار دهد تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای که در این حوزه وجود دارد استفاده کنیم.
 
حضور پررنگ زنان ناشر در فضای مجازی
وی همچنین با اشاره به اقدامات این انجمن برای عبور زنان ناشر از بحران کرونا عنوان کرد: ناشران بخشی از سرمایه و نقدینگی خود را در رویدادهای نمایشگاه به دست می‌آوردند که به دنبال شیوع بیماری کرونا و تعطیلی رویدادهای بزرگی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه فرانکفورت عملا این امکان از آن‌ها گرفته شد.
 
جدلی افزود: اکنون فروش‌های مجازی و اینترنتی به کمک اهالی نشر آمده است و فرصتی ایجاد کرده تا فعالان این حوزه با تغییر روش‌های فعالیت خود در خرید و فروش، تلاش ‌کنند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.
 
وی با  اشاره به برگزاری جلسات انجمن فرهنگی زنان ناشر به صورت مجازی گفت: در این زمینه تصمیم گرفته شد به دلیل شیوع بیماری کرونا همکاران ناشر فعالیت‌های خود را در بستر فضای مجازی دنبال کنند و در این زمینه کارگاه‌های مرتبط با حوزه نشر را به صورت مجازی برگزار کردند.
 
وی با بیان اینکه ناشران در سال‌های اخیر گردش اقتصاد ضعیفی داشتند، ادامه داد: اکنون نیز با توجه به مسائل مرتبط با کاغذ که کالای اصلی تولید کتاب است و نوسانات آن همچنین گران شدن کاغذ، به زودی شاهد افزایش قیمت کتاب خواهیم بود و نباید فراموش کنیم که قدرت خرید مردم چندان بالا نرفته و ممکن است ناشران بخشی از مخاطبان خود را از دست بدهند.
 
جدلی یادآور شد: به عنوان مثال انتشارات ندای سینا، عضو شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر که از همان ابتدای ورود بیماری کرونا به کشور فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرد، در فضای مجازی با کمک و همکاری اسماعیل جمالی که نویسنده ۲۶ عنوان کتاب بازی است، روزی دو بازی هدفمند به خانواده‌ها آموش داد.
 
به گفته وی، برخی دیگر از زنان ناشر نیز در این ایام به معرفی کتاب‌های خود در حوزه‌های روان‌شناسی و اجتماعی پرداختند آثاری که می‌توانست در این ایام کمک خوبی برای خانواده‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها