چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
افزایش تسهیلات کرونایی از منابع جدید/ پرداخت 27 میلیارد تومان تسهیلات به اهالی فرهنگ

لادن حیدری از پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش تسهیلات به صنوف آسیب‌‌دیده از کرونا خبر داد.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، بیان کرد: در مجموع 13 هزار پرونده تقاضای دریافت تسهلات کرونایی تشکیل و از 464 میلیارد تومان مبلغ وام برای پرداخت به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه فقط 27 میلیارد تومان، پرداخت شده‌است.
 
وی با بیان این مطلب که پرونده‌ متقاضیان در بانک‌ها در انتظار رسیدگی است، افزود: برخی بانک‌ها در انتظار ابلاغ دستور‌‌العمل هستند، تعدادی نیز تضامین را به‌درستی رعایت نمی‌کنند و مجموعه‌‌ای از موانع دیگر، موجب تاخیر در پرداخت تسهیلات شده‌است. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تسریع و رفع این موانع تاکید کردند تا مدیریت بانک مرکزی و همچینن مدیران بانک‌ها برای پرداخت سریع‌تر تسهیلات، تعامل بهتری داشته‌ باشند.

حیدری با تاکید براین نکته که تفاوتی بین مبلغ تسهیلات دولتی به آسیب‌دیدگان صنوف مختلف از کرونا وجود ندارد درباره تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش تسهیلات به صنوف نشر، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا از ظرفیت‌های مختلف در نهاد‌ها و یا از محل منابع دیگر، غیر از تسهیلات کرونایی برای رسته‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه از‌جمله ناشران استفاده کند. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌جد، پیگیر این موضوع است. روز گذشته نیز در جلسه  نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکی از بانک‌های عامل، موضوع پیگیر شد و بعد از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی دقیق‌تری خواهد شد.
 
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه اکثر بانک‌های کشور در جریان پرداخت تسهیلات کرونایی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه درگیر هستند، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانک مرکزی درباره مشکلات متقاضیان و همچنین دلایل بانک‌ها در رد تقاضا‌ی مراجعان ارائه‌ شده‌است. امیدواریم به‌زودی این مسائل مرتفع شود.   
 
حیدری گفت: سقفی برای هیچ‌یک از رسته‌های فرهنگ، هنر و رسانه از‌جمله ناشران برای برخورداری از تسهیلات کرونایی، تعیین نشده‌است. به‌عبارت دیگر، هر ناشری که به‌عنوان شخص حقیقی بدون کد کارگاهی بنگاهی و یا با کد کارگاهی و بنگاهی تامین اجتماعی در سامانه کارا، ثبت‌نام کرده باشد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بانک معرفی شده‌است.
    
وی درباره نگرانی‌ فعالان حوزه نشر درباره نمایشگاه مجازی کتاب و پیشنهاد صنف برای هدایت بودجه این نمایشگاه به کانال‌های حمایتی دیگر به‌ویژه کتاب‌فروشی‌ها، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای حمایت بهتر از فعالان صنوف مختلف نشر از‌جمله ناشران و کتاب‌فروشان همچنین اهل قلم، مسلما همه فرضیات را در نظر دارد و بررسی می‌کند.
 
حیدری با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تصمیم‌گیری‌ها، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و توجه به فضای مجازی، ترس‌هایی در دل فعالان حوزه نشر درباره آینده ایجاد کرده‌‌ست که البته به آن‌ها حق می‌دهیم. به‌همین دلیل ما همه مراحل برگزاری نمایشگاه مجازی با مشورت صنف پیش خواهیم برد.

وی یادآور شد: آیین‌نامه جدید برای نمایشگاه مجازی کتاب در حال بررسی و تدوین است. پیشنهادات برای تدوین این آئین‌نامه مختلف است و بعد از نهایی شدن حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها