سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
آغاز اجرای طرح «کوچه کتاب» در خیابان‌های بجنورد

در نخستین گام از اجرای طرح «کوچه کتاب» در بجنورد، یک کوچه‌ در خیابان آیت‌الله طالقانی این شهر، به نام کتاب نامگذاری شد.

«مصطفی قدوسی» فعال فرهنگی بجنوردی و ایده‌پرداز طرح «کوچه کتاب» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، اعلام کرد: طرح اولیه «کوچه کتاب»، اجرای تابلویی در یکی از میادین اصلی شهر بجنورد بود تا مردم بتوانند کتاب‌هایی را که در طول هفته یا ماه مطالعه کرده‌اند، روی این تابلو و یا وایت‌برد بنویسند تا علاقه‌مندان با نام کتاب‌ها بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: با مشارکت دستگاه‌های دولتی از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد، این طرح و ایده کامل‌تر شد تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که این طرح به‌عنوان «کوچه کتاب» اجرایی شود.

مصطفی قدوسی افزود: با ارائه طرح و تایید شورای شهر، یکی از کوچه‌های مرکزی شهر که به نام شهید کریمی بود، با حفظ نام شهید، کوچه کتاب هم نام گرفت.

وی اجرای طرح «کوچه کتاب» را یکی از قسمت‌های طرح خود دانست و افزود: این طرح شامل بخش‌های متعددی است که در مراحل بعدی ایجاد قفسه مهربانی، بخش معرفی مشاهیر و کتاب‌های خاص، پاتوق فرهنگی، طرح نذر کتاب و عکس کتاب فعال خواهد شد.

قدوسی از چاپ کتابی توسط شهروندان بجنورد در آینده خبر داد و گفت: یکی از طرح‌های ما این است که شهروندان بخش‌هایی از کتاب‌هایی را قبلا مطالعه کرده‌اند، روی وایت‌بُردی که در «کوچه کتاب» طراحی شده است، می‌نویسند و این نوشته‌ها در بازه زمانی خاصی به‌صورت کتاب گردآوری و چاپ خواهد شد.

این فعال فرهنگی بجنوردی معتقد است که شاید نتوان مدرسه‌ای ساخت اما می‌توان افراد را از آموزش بهره‌مند ساخت و با توجه به همین شعار به دنبال ترویج کتاب و قرار دادن این یار مهربان در سبد کالای خانواده ها است.

مصطفی قدوسی که فارغ‌التحصیل رشته دکتری نقشه‌برداری و از پژوهشگران در حوزه کتاب است، از سال 1379 با فعالیت در کتابفروشی شهر آشخانه، فعالیت جدی خود را در حوزه کتاب شروع کرد و پس از مدتی یک کتابفروشی نیز راه‌اندازی کرد.

هادی زارعی شهردار بجنورد نیز در همین باره به خبرنگار ایبنا گفت: این اقدام با پیشنهاد یکی از نخبگان استان و در راستای آشناسازی بیشتر شهروندان با کتاب و ترغیب آنان به کتابخوانی صورت گرفت که در نخستین گام، کوچه‌ شهید کریمی واقع در خیابان آیت الله طالقانی بجنورد، به نام کتاب نامیده شد.

وی افزود: در این حرکت فرهنگی، در و دیوار کوچه کتاب، با تصاویری از کتاب و کتابخانه نقاشی و تزیین شده و در برنامه است تا علاوه بر نورپردازی، سنگفرش کوچه هم انجام شود تا انگیزه شهروندان پس از عبور از این گذرگاه، به کتابخوانی بیشتر شود.

شهردار بجنورد با اشاره به تردد اندک خودرو در این گذرگاه، گفت: تلاش داریم تا با این اقدام فرهنگی، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان شهروندان هر چه بیشتر تقویت شود.

رضا رضایی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا یکی از وظایف اصلی این اداره‌کل را حمایت از کتاب و ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا درخواستی را به کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر بجنورد ارسال و درخواست نامگذاری این کوچه به نام کوچه کتاب را ارائه کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا تقدمی ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    با سلام و درود تحت تاثیر این خبر فرهنگی و شهروند عزیز بجنوردی قرار گرفتم و بسیار خرسندم کارهای نیکویی که اساس ساختار فرهنگی جامعه ما را شکل می دهد انجام می شود. اگر هنوز چراغ کتاب و کتاب خوانی روشن است به یمین همین غزیزان و نخبگانی است که بی منت به جامعه خدمت می کنند. با تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها