سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
نشر کتاب‌های دینی در دوران رنجوری

حجت‌‌‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، وضعیت نشر کتاب‌های دینی را نیازمند بررسی دقیق می‌داند چراکه معتقد است؛ این حوزه متاسفانه در‌حال گذراندن دوران رنجوری است.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، سردبیر نشریه «آینه پژوهش» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت نشر کتاب‌های دینی بیان کرد: متاسفانه نشر کتاب‌های دینی چه از نظر محتوایی و چه از نظر شکلی، در حال گذراندن دوران رنجوری است. افتِ محتوایی حوزه مطالعات دینی نیز مشهود است و ناشران این حوزه حتی به تحول در شکل و شیوه عرضه کتاب از‌جمله صفحه‌آرایی و یا حروف‌چینی نگاه جدی ندارد.
 
وی با اشاره به اهمیت بازاریابی در حوزه نشر کتاب‌های دینی، افزود: وقتی شاهد تعطیلی انتشارات و یا کتاب‌‌فروشی‌های با سابقه حوزه کتاب‌های دینی در کشور هستیم، علاوه‌بر محتوا و ظاهر کتاب باید به تاثیر مقوله بازار‌یابی برای کتاب‌های این شاخه نیز توجه داشته باشیم؛ بنابراین نوع تعامل صاحبان نشر نیز در تقویت این بازار یک اصل است.   
 
مهدوی‌راد ضعف محتوا را یکی از دلایل کاهش شمارگان کتاب‌های دینی ارزیابی کرد و گفت: برای بررسی وضعیت کتاب‌های‌ دینی، باید نگاه کلی‌تری داشته باشیم. به‌نظر می‌رسد با توجه به تحولات روز، موضوع نشر کتاب‌های دینی از زوایای مختلف از‌جمله نشر، پخش، چشم‌نوازی کتاب با اهمیت است.

وی که معتقد است در شرایط موجود، ارزیابی و بازنگری جدی در نشر کتاب‌های دینی ضرورت دارد، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد ناشران کتاب‌های دینی ضرورت نو‌آوری در فعالیت‌ خود را احساس نکرده‌اند.     
 
سردبیر نشریه «آینه پژوهش» برخی ناشران کتاب‌های دینی را به تاثیر‌گذاری تبلیغ کتاب بی‌توجه دانست و بیان کرد: به‌قول نصراله پور‌جوادی، استاد مطرح فلسفه؛ اگر معرفی کتابی موجب فروش حتی 10 نسخه از آن شود، موفقیت محسوب می‌شود. درباره نقد و معرفی کتاب‌های دینی نشریه موثر و انتقادی به‌شدت کاهش پیدا کرده‌است و در گذشته چند نشریه منتشر می‌شد که به‌اصطلاح «به آب بسته شد». به‌غیر از چند نشریه معدود؛ باید بگوییم در این زمینه هم دستمان تهی است.           
 
مهدوی‌راد درباره بازار کتاب‌های دینی نیز گفت: یکی از عوامل موثر بر تعطیلی کتاب‌فروشی‌های حوزه دین را می‌توان ایجاد درگاه‌های فروش کتاب از سوی ناشران دانست. ورود ناشران به عرصه فروش کتاب با ایجاد امکان فروش اینترنتی زمینه‌‌ساز کاهش قابل‌توجه مخاطب به کتاب‌فروشی‌ها شده‌است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مناطق کم‌برخوردار، عرضه کتاب از‌جمله کتاب‌های دینی از ضعف قابل‌توجهی برخوردار است؛ در‌حالی‌که تقاضا وجود دارد؛ چراکه مردم این مناطق از نمایشگاه‌های استانی استقبال می‌کنند. در مجموع عوامل متعددی را باید برای بررسی وضعیت کتاب‌های دینی در نظر داشت تا تحلیل جامعی را ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها