شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
نمایشگاه کتاب مجازی زودتر از این‌ها باید تجربه می‌شد

امین آصفی با تاکید بر برقرار شدن عدالت در برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی گفت: ما پیش از این باید به این سمت می‌رفتیم و نمایشگاه کتاب تهران را از حالت سنتی به حالت مجازی و آنلاین می‌بردیم.

امین آصفی رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی و تاثیر آن در جامعه گفت:‌ با برپایی این نمایشگاه بحث عدالت دسترسی به خرید کتاب محقق می‌شود؛ زیرا با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بسیاری از مخاطبان استان‌های مختلف نمی‌توانستند به تهران بیایند و کتاب خریداری کنند اما اکنون می‌توانند از منزل خود به‌راحتی کتاب بخرند.
 
وی با بیان اینکه در شهرها و استان‌های کشور با محدودیت ویترین کتاب روبه‌رو هستیم، افزود: کتاب‌فروشی‌های محدودی در برخی شهرها و شهرستان‌ها فعال‌اند که تعداد محدودی از کتاب‌های ناشران را می‌توانند در ویترین خود جای دهند؛ درحالی‌که نمایشگاه کتاب مجازی می‌تواند این خلاء را پر کند.
 
آصفی که معتقد است نمایشگاه مجازی باید زودتر از این‌ها تجربه می‌شد، ادامه داد: در این زمینه معقتدم ما پیش از این باید به این سمت می‌رفتیم و نمایشگاه کتاب تهران را از حالت سنتی به حالت مجازی و آنلاین می‌بردیم. در کشورهای دیگر هم چنین تجربه‌ای وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه سال‌های زیادی در این زمینه صحبت کردیم اما به نتیجه نرسیده بودیم، عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا موجب شد که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف صنعت نشر به این فکر بیایند که باید به دنبال راهکارهای نوین باشند و ما نیز در انجمن ناشران آموزشی به این سمت حرکت کردیم.
 
آصفی با ارایه پیشنهادی درباره بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب مجازی توضیح داد: از آنجایی که این نمایشگاه آنلاین و اینترنتی برگزاری می‌شود، بهتر است که مسئولان روزهای برپایی آن را بیشتر کنند؛ زیرا اولین تجربه برگزاری آن است و از آنجایی که خیلی‌ها با این فضا آشنا نیستند، برای آشنایی و خرید نیاز به زمان بیشتری دارند.
 
وی همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی قوی برگزاری نمایشگاه تاکید کرد و گفت: طی سال‌های گذشته از آنجایی که نمایشگاه کتاب فقط در تهران برگزار می‌شد، بنرهای تبلیغاتی و محلی در شهر تهران متمرکز بود و تعدادی تیزر تلویزیونی هم برای آن پیش‌بینی می‌شد. اما برای نمایشگاه مجازی باید حجم گسترده‌ای از تبلیغات را در نظر گرفت.
 
آصفی با اشاره به سیستم و سامانه‌ اجرایی نمایشگاه کتاب مجازی نیز عنوان کرد: از آنجایی که مخاطبان و خریداران کتاب از یک دانش‌آموز یا یک استاد دانشگاه متغیر است، سیستم جستجو و خرید کتاب هم باید سهل‌الوصول باشد و هم فنی باشد تا افراد به راحتی بتوانند از آن کتاب خریداری کنند.
 
وی دباره دیگر محاسن نمایشگاه کتاب مجازی افزود: تخلفاتی که برخی ناشران در نمایشگاه فیزیکی کتاب انجام می‌دادند؛ مانند فروش کتاب سایر ناشران دیگر در نمایشگاه مجازی رخ نمی‌دهد و هر ناشر ملزم به فروش کتاب‌های خودش خواهد بود که این ازجمله نقاط مثبت آن به شمار می‌آيد.
 
آصفی همچنین به تجربه انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در برپایی نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه بهتر است از تجربه ناشران و مجموعه‌هایی که در زمینه فروش آنلاین کتاب فعالیت دارند کمک بگیرند تا بتوانند این رویداد را با کمترین خطا و و بالاترین ضریب موفقیت اجرا کنند.
 
وی با بیان اینکه به دنبال عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید بودجه آن صرف حمایت از ناشران شود، عنوان کرد:‌ خریداری کتاب از ناشران و اعطای کاغذ سهمیه‌ای به ناشران، اجرای طرح‌های حمایتی و اعطای وام‌ و تسهیلات به ناشران و کتاب‌فروشان از جمله اقداماتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند دنبال کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها