چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
نمایشگاه مجازی کتاب باید کوتاه مدت باشد

محمد یراقچی تاکید کرد: خرید مجازی در دوره کرونا کمک خوبی برای اهالی نشر است ولی باید کوتاه مدت باشد زیرا دوره‌ای دارد که از آن گذر خواهیم کرد.

محمد یراقچی رییس کمیسیون کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: خرید مجازی در دوره کرونا کمک خوبی برای اهالی نشر به شمار می‌آید ولی باید کوتاه مدت باشد زیرا هیچ چیز جای خرید کتاب به صورت سینه به سینه و حضوری را پر نمی‌کند.
 
وی با بیان این نکته که دوران کرونا گذرا است و بازار کتاب پس از آن به شرایط عادی برمی‌گردد، ادامه داد: پرورت ارتباط مستقیم حین فروش، درباره کتاب بیشتر صدق می‌کند زیرا نیاز به توضیح دارد و گاهی فروشنده برای اینکه از میان چند کتاب یک یا دو کتاب را به مخاطب بفروشد باید درباره ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوت آن با مشتری صحبت کند.
 
یراقچی با بیان اینکه نمایشگاه نباید فقط محلی برای فروش کتاب باشد، عنوان کرد: اگرچه در طول سال‌ها برپایی و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بیشتر با هداف تجاری بوده‌است؛ برگزار نشدن امسالِ نمایشگاه فرصتی است تا دست‌اندرکاران این حوزه به بُعدهای مختلف آن توجه کنند.
 
وی همچنین درباره چگونگی منتفع شدن کتابفروشی‌ها از یارانه‌های کتاب نیز توضیح داد: به‌نظرم باید زمینه‌ای ایجاد شود که مردم به کتاب‌فروشی‌ها بروند؛ زیرا خیلی بهتر از هر نمایشگاهی است. از سوی دیگر؛ معتقدم که نمایشگاه کتاب تهران نیز باید از حالت بازاری خارج شود و بیشتر نمایشگاهی باشد تا دست‌اندرکاران نشر در آن برنامه‌ریزی یکساله خود را انجام دهند؛ زیرا این اقدام کاربردی‌تر خواهد بود.
 
یراقچی تاکید کرد: کتاب‌فروشان این‌روزها وضعیت وخیمی دارند و نفس آن‌ها به دلیل تخفیف‌های غیرمتعارف از سوی ناشران، فروش مجازی کتاب، عرضه کتاب توسط دستفروشان و کتاب‌های قاچاق به شماره افتاده است و باید برای نجات آن‌ها نیز راهکاری اندیشیده شود.
 
وی با اشاره به تاخیری که در پرداخت معوقات طرح بهاره کتاب به‌وجود آمد، گفت:‌ ما در دومین ماه فصل تابستان قرار داریم و منتظر پرداخت هزینه‌هایی که از جیب کرده‌ایم هستیم؛ اما عملا اقدامی نشده است و در چنین شرایطی بخش زیادی از فعالان این حوزه محکوم به فنا هستند و نباید فراموش کنیم که اگر کتاب‌فروشی‌ها تعطیل شوند، بخش مهمی از مکان‌های فرهنگی ما از بین می‌روند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها