سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
واردات کاغذ کاربن‌لس به‌جای کاغذ تحریر و سوءاستفاده از ارز دولتی

غلامرضا شجاع از ورود کاغذ کاربن‌لس و‌کاغذ‌های حرارتی با تعرفه گمرک کاغذ چاپ و تحریر در سال‌های گذشته خبر داد.

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تخلف واردات این نوع کاغذ در سال گذشته عنوان کرد: کاغذ کاربن‌لس، کاغذ خاص مورد استفاده در دفترچه‌های بیمه سلامت، بانک‌ها و موسسات مالی و تمام فاکتورها است که بخش زیادی از آن در داخل کشور تولید می‌شود و چندین واحد جدید تولید کاغذ NCR نیز در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه با توجه به حجم تولیدات همچنین افزوده شدن واحدهای جدی همه نیاز داخل پوشش داده می‌شود و حتی مازاد تولید ‌این کاغذ هم می‌تواند به خارج از کشور صادر شود.
 
شجاع با بیان اینکه در سال های گذشته مقادیر زیادی از کاغذ کربن لس با تخلف در تعرفه گمرکی به کشور وارد شده است، توضیح داد:‌ در گمرک اظهار شده است که این کاغذها چاپ و تحریر هستند و از مرزهای غرب کشور و گمرکات وارد کشور شده‌اند که این اقدام تخلفی آشکار است.
 

وی یادآور شد: واردکنندگان در این مسیر از ارز دولتی و محاسبه تعرفه مالیاتی معافیت کاغذ چاپ و تحریر همچنین معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده کردند و این اقدامات موجب شد که این کالا با قیمت‌های کمتر از قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخلی در بازار عرضه شود.
 
شجاع با اشاره به پیگیری‌های سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با مدیرکل دفتر تعرفه گمرک کشور گفت: طی نامه‌ای که دهم اردیبهشت ماه به مدیرکل دفتر تعرفه گمرک ارسال شده است، عنوان کردیم که ماهیت کاغذهای وارد شده در آزمایشگاه قابل شناسایی هستند و سازمان ملی استاندارد این تعیین ماهیت را انجام می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم و حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید در اولویت قرار داشته باشد، نامه‌هایی در سربرگ تشکل‌ها به تقی تقی‌پور، مدیرکل صادرات و واردات اداره استاندارد تحقیقات صنعتی و مهدی میراشرفی مدیرکل گمرک ارسال کرده‌ایم تا این موضوع بررسی شود.
 
 
وی با بیان اینکه این اقدام توسط واردکنندگان غیرمتعد انجام شده است، افزود: مبدا واردات این کاغذها از کشور ترکیه بوده و متاسفانه چون تعرفه ورودی آن‌ها با کاغذ چاپ و تحریر بوده‌‌است، از معافیت بهره‌مند شدند و بر همین اساس ترخیص و روانه بازار شده‌اند که علاوه بر کسب منافع نامشروع از پرداخت حقوق ورودی مرتبط با آن معاف شده‌اند.
 
به گفته شجاع، این نوع واردات علاوه بر تخلف قانونی، ایجاد فساد و سوءاستفاده از امکانات عمومی برای منافع فردی واردکنندگان شده است و موجب می‌شود این اقدام به تولیدکنندگان داخلی هم صدمه بزند و از سوی دیگر برخی واردکنندگان خوشنام را که با تعرفه واقعی واردات انجام می‌دهند متضرر شوند.
 
وی با بیان اینکه این سودجویان حاضر به معرفی مبادی ورودی یا حمل مستقیم کالا از گمرک و حتی ارائه فاکتور رسمی در فروش نیستند، عنوان کرد: این افراد اغلب از طریق دلالان در بازار قیمت‌ها را اعلام می‌کنند و به نظر می‌رسد که مقادیری از این کاغذ با کارت پیله‌وری و توسط همان قشر وارد کشور می‌شود.
 
شجاع در پایان خاطرشان کرد؛ امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر وارد عمل شوند و جلوی سوءاستفاده را بگیرند تا حقوق تولید کنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان این کالا تضییع نشود، همچنین خواهان برخورد قاطع و اخراج این افراد از انجمن کاغذ و مقوا هستیم و خواستار این موضوع هستیم که دولت کارت بازرگانی آن‌ها را باطل کند .
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها