دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی صرفا معطوف به معرفی آثار نباشد

مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» بیان کرد: شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی و کرونا فرصتی برای بازطراحی نحوه حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی فراهم کرده ‌است.

احمد ذوعلم، مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درخصوص حضور این آژانس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۲۰ گفت: قاعدتا به‌دلیل مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد کرده ‌است، با محدودیت سفر از ایران مواجه هستیم؛ اما یکی از همکاران ما که در فرانکفورت مستقر است در نمایشگاه کتاب حضور پیدا خواهد کرد.
 
وی افزود: البته در تلاش هستیم که در بخش رایت‌سنتر نمایشگاه نیز میزی برای مذاکره با ناشران و آژانس‌های ادبی داشته ‌باشیم. به‌جز این مساله، از طریق پلتفرمی که نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای شرکت مجازی در نمایشگاه آماده کرده هم در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.
 
ذوعلم درباره‌ چشم‌انداز برگزاری مجازی این نمایشگاه با توجه به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: با همه‌گیری ویروس کرونا، نمایشگاه‌های بین‌الملی کتاب یا به‌کلی تعطیل شده‌اند و یا محدودیت‌هایی برای حضور اتباع دیگر کشورها گذاشته‌اند. این اتفاقی است که در چند نمایشگاه مثل نمایشگاه‌های کتاب لندن، بلونیا، پکن، فرانکفورت و... نیز افتاده‌است و در بعضی از این نمایشگاه‌ها مثل بلونیا و پکن، تنها پلت‌فرمی برای مذاکرات ایجنت‌ها به‌صورت مجازی و غیرحضوری فراهم شده است.
 
مدیر آژانس ادبی «دایره‌ مینا» ادامه داد: البته قطعا دیدار و گفت‌وگوهای حضوری و چهره‌به‌چهره در پیش‌برد مذاکرات تاثیرگذارتر است؛ اما انجام مذاکرات در قالب یک پلتفرم مشخص، تجربه‌ نسبتا جدیدی است و احتمال دارد در ابتدا استفاده از آن با چالش‌هایی همراه باشد؛ ولی قاعدتا با برطرف شدن باگ‌ها و ضعف‌های این روش، کم‌کم فعالان اکوسیستم نشر دنیا به این شیوه‌ مذاکره عادت خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: قطعا نمایشگاه‌های کتاب دنیا به‌کلی تعطیل نخواهند شد و همان اتفاقی که در همه عرصه‌های زندگی و تجارت درحال افتادن است و مردم سعی می‌کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراودات خود را داشته‌باشند، در این حوزه هم اتفاق خواهد افتاد.

این فعال حوزه نشر با اشاره به تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این رویداد به‌نظر من می‌توانست با اعمال برخی تدابیر، به‌صورت حضوری هم برگزار شود؛ اما به نظرم سال آینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برنامه‌ای معین و مشخص خواهد داشت که اگر کرونا هم همچنان باقی بود، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود.
 
ذوعلم در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط آژانس‌ها درطول سال از طریق ایمیل و دیگر ابزارهای فضای مجازی برقرار است و به‌نوعی آژانس‌های ادبی که فعالیت‌شان خریدوفروش رایت در حوزه‌ بین‌المللی است، دورکاری را تمرین کرده‌اند؛ بنابراین رویکرد و روند آژانس ادبی دایره‌ مینا هم به همین شکل است. درحال حاضر نیز مراودات و مذاکرات بین‌المللی ما فعال است و همکاران ما در بخش فروش بین‌الملل مشغول فعالیت هستند. البته طبعا در ‌بخش‌هایی هم با محدودیت حضور مواجه هستیم.
 
به گفته مدیر آژانس ادبی «دایره‌ مینا» در اکثر مواقع، حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب یک حضور نمایشگاهی است و به‌نوعی برای معرفی دستاوردهای نشر ایران است. درحالی‌که غرفه‌ رسمی بسیاری از کشورها در واقع یک رایت سنتر کوچک و مکانی برای مذاکرات خرید و فروش رایت است. با وجود شیوع ویروس کرونا و برپایی نمایشگاه مجازی کتاب این ظرفیت نیز دیگر برای کشور ما وجود ندارد.
 
وی در ادامه بیان کرد: شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی و کرونا فرصتی برای بازطراحی نحوه‌ حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی فراهم کرده ‌است تا حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی صرفا معطوف به معرفی آثار نباشد، بلکه فضایی هم برای خرید و فروش رایت محتواهای ایرانی فراهم شود. در مورد نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2020 هم فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با کمک رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و سایر فعالان حوزه‌ نشر که در آلمان یا دیگر کشورهای اروپایی ساکن هستند غرفه‌ خود را برپا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها