چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
هیچ کتابفروشی در اهواز درخواست ابطال پروانه نداده است

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتابفروشان اهواز گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و کساد شدن بازار کتابفروشی‌های اهواز، خوشبختانه تاکنون هیچ کتابفروشی برای اعلام تعطیلی و ابطال پروانه فعالیت اقدام نکرده است.

فرید اسدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از صبر، انعطاف و تاب‌آوریِ کتابفروشی‌های اهواز در دوران سخت کرونا، افزود: هر چند وضعیت کرونا و تعطیلی‌های پی در پی موجب آسیب پذیری زیادی به این صنوف شد، اما تنها امید کتابفروشان توزیع کتا‌های درسی نیز از آنان سلب شد.

وی ادامه داد: ورود آموزش و پرورش به موضوع کتاب‌های درسی و واگذاری آن به سازمان صنعت نشر آخرین ضربه مهلکی بود که بر پیکره نحیف کتابفروشان وارد شد و تنها سود جزیی فروش کتاب‌های درسی که سهم کوچکی برای سرپا نگه داشتن کتابفروشان بود، نیز گرفته شد.

وی با بیان اینکه تاکنون مکاتبات زیادی برای حمایت کتابفروشان از سوی این اتحادیه صورت گرفته است، تصریح کرد: برای برگرداندن چرخه توزیع کتاب‌های درسی به صنف کتابفروشان، با دفتر بیت مقام معظم رهبری هم مکاتبه انجام شده است.

اسدی گفت: بر اساس بخشنامه اعلام شده درخصوص مشاغل آسیب دیده متاسفانه صنف کتابفروشی‌ها در این تقسیم‌بندی، دیده نشدند و لذا این اتحادیه درصد برآمد تا جهت اختصاص تسهیلات کم‌بهره به کتابفروشی‌ها، از طریق اتاق اصناف اهواز اقدام کند.

وی اضافه کرد: قیمت کمرشکن و فروش پایین کتاب از یک سو، وضعیت قرمز استان در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابفروشی‌ها از سوی دیگر آخرین توان کتابفروشی‌ها را گرفت و تا یک ماه گذشته، کتابفروشی‌هایی که در پاساژها قرار داشتند، تعطیل بودند.


اسدی با اعلام اینکه 38 کتابفروشی در اهواز وجود دارد، عنوان کرد: هرچند کتابفروشی‌های با سابقه و بزرگ با قطره چکان مالی‌شان توانستند در این مدت دوام بیاورند، اما در این میان کتابفروشان کوچک که تنها بارقه امیدشان فروش توزیع و فروش کتاب‌های درسی و در کنار آن نوشت‌افزار بود، با تصمیم نادرست مسئولان به یاس تبدیل شد.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتابفروشان اهواز، آسیب دیگر به کتابفروشان را توزیع کتابهای کمک درسی در مدارس عنوان کرد و توضیح داد: نبود نظارت دقیق از سوی آموزش و پرورش موجب شده است که برخی مدارس اهواز به‌خصوص مدارس مناطق بالا (مرفه) اقدام به توزیع کتاب‌های کمک درسی در مدارس کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از این امر انجام شد، اما همچنان این مشکل وجود دارد و با توجه به رکود بازار نشر و عدم حمایت از این صنف، این موضوع می‌تواند در این شرایط ضربه بزرگ دیگری به کتابفروشان وارد کند.

وی در پایان از مسئولان ذیربط خواستار برگرداندن فروش کتاب‌های درسی به کتابفروشان جهت حمایت از این صنف و همچنین نظارت بیشتر آموزش و پرورش جهت توزیع نشدن کتاب‌های کمک درسی در مدارس شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها