چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تخیل کودکان زیباتر از منطق بزرگسالان است

علی خدایی، تصویرگر کتاب «دلم می‌خواد تند راه برم» سروده ناصر کشاورز، معتقد است این اشعار به مخاطب کودک این مفهوم را انتقال می‌دهند که تخیلش چقدر زیباتر و ارزشمندتر از منطق بزرگسالی است که این همه خرابی و آسیب به دنیا وارد کرده است.

علی خدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین اثرش توضیح داد: به تازگی کتابی با عنوان «دلم می‌خواد تند راه برم» با تصویرگری من از سوی انتشارات به‌نشر برای کودکان منتشر شده که ازجمله سروده‌های ناصر کشاورز است.
 
این نویسنده و تصویرگر درباره اشعار این کتاب توضیح داد: آنچه در آثار ناصر کشاورز بسیار مهم است توجه به تخیل کودک و اهمیت دادن به آن است. از طریق آثار ناصر کشاورز می‌توان لحظه‌ای به دور از زندگی عادی روزمره، نگاهی به سادگی، معصومیت و نوعی معنویت بی‌واسطه داشت. در واقع این آثار به مخاطب کودک این مفهوم را انتقال می‌دهند که تخیل‌شان چقدر زیباتر و ارزشمندتر از منطق بزرگسالی است که این همه خرابی و آسیب به دنیا وارد کرده است.
 
 

وی افزود: بیان مفاهیم انسانی، در بستری سرشار از تخیل و شوخ طبعی کودکانه، جنبه‌های دیگر این آثار هستند. این آثار همینطور می‌توانند مفهومی از کودکی را برای ما به تصویر بکشند و تعریفی از کودکی ارایه دهند.
 
خدایی در ادامه بیان کرد: گاهی تصور می‌شود تصاویری که برای شعرها کار می‌شود، تنها جنبه تزیینی دارند و متن‌ها را برای مخاطب جذاب می‌کنند. و تصورهای پیشرفته‌تر، تصاویر را کامل کننده متن‌ها قلمداد می‌کنند. در حالی‌که روابطی که متن‌ها و تصویرها در کنار هم به‌وجود می‌آورند و تأثیری که روی یکدیگر می‌گذارند خیلی مهم‌تر و واقعی‌تر از کامل کردن یا جذاب کردن متن‌ها و شعرهاست. یک شعر بدون تصویر، احساس و مفهومی متفاوت از همان شعر با تصویر ایجاد می‌کند. و احساس و معانی یک تصویر بدون متن، وقتی در کنار یک متن قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند.

خدایی با تاکید براینکه تصویر کردن کتاب کودک علاوه بر ساختن و مشارکت در کلیت کتاب، جنبه‌هایی از هنرهای تصویری تجسمی را هم به نمایش می‌گذارد، گفت: در این کتاب‌ها بیننده با نشانه‌های دیداری پیچیده و ساده‌ای روبه‌رو می‌شود که سعی می‌کند معنای آن‌ها را در ارتباط با متن، کشف کند. و به اینکه تصاویر چگونه طراحی شده‌اند و چه رابطه‌ای با متن دارند و چطور به نمایش در آمده‌اند، توجه کند. انتقال این مفاهیم می‌تواند برای کودک مفید باشد.
 
این نویسنده و تصویرگر بیان کرد: من برای تصویر کردن این مجموعه شعرها سعی کردم به درون‌مایه و ارزش‌های درونی متن توجه کنم. در متن‌های تخیلی، مانند «سلام خدای مهربون» توجه به درون‌مایه‌های حسی - عاطفی بسیار مهم است. بنابراین از عناصر تصویری و شگردهایی استفاده کردم که مناسب این متن‌ها باشند. امیدوارم توانسته باشم تصاویر خوب و مناسبی برای این شعرها کار کرده باشم.
 
انتشارات به‌نشر، کتاب «دلم می‌خواد تند راه برم» را با شمارگان دو هزار نسخه و  قیمت 12 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها