دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
نمایشگاه مجازی کتاب را در سبد خرید مردم نگه می‌دارد

مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» معتقد است؛ اگرچه نمایشگاه کتاب مجازی جای نمایشگاه فیزیکی را نمی‌تواند پر کند اما کتاب را همچنان در سبد کالای فرهنگی مردم نگه‌ می‌دارد.

حمیدرضا سیدناصری، مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درخصوص برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: برگزاری این رویداد به‌صورت مجازی، جای خالی برپایی نمایشگاه کتاب فیزیکی و حضوری را پر نمی‌کند؛ اما این تصمیمی است که شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به چشم‌انداز شرایط موجود براثر همه‌گیری ویروس کرونا، گرفته‌اند.
 
وی افزود: برای پرکردن جای خالی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌شکل حضوری، چندکار می‌توان انجام داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برپایی مجازی نمایشگاه کتاب است؛ اما آن‌چه که در این میان اهمیت دارد، این است که ابعاد برگزاری آن چگونه خواهد بود تا میان ناشران و کتاب‌فروشان، عدالت از لحاظ اجرای فعالیت‌ها برقرار شود.  
 
مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» در ادامه بیان کرد: نکته دوم نیز این است که باید دید عامل تشویقی مردم برای حضور در نمایشگاه کتاب مجازی چیست؛ چراکه در زمان فعالیت نمایشگاه‌های کتاب به‌شکل فیزیکی و حضوری، چنین عواملی در نظر گرفته می‌شد. یکی از این عوامل این بود که مخاطبان بن تخفیف خرید کتاب دریافت می‌کردند و... اگر مسئولان برگزاری نمایشگاه به این امر توجه کنند، قطعا این رویداد می‌تواند در حد خودش مفید و موثر واقع شود.
 
سیدناصری با اشاره به بسترهای لازم برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در ایران خاطرنشان کرد: بستر برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در ایران قطعا درحال آماده‌سازی است. این نرم‌افزار باید به نیازهای مخاطبان پاسخ دهد؛ مثلا اینکه مردم با چه نرم‌افزاری و چگونه کتاب بخرند و ضمن انتخاب ناشر مورد علاقه، چطور موضوع و کتاب مورد علاقه خود را پیدا و انتخاب کنند.
 
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که فضای فعلی کشور، شرایط را برای فعالیت‌های آنلاین و مجازی آماده کرده‌است؛ چراکه در چنین شرایطی دیگر کمتر کسی وجود دارد که در فضای مجازی فعالیت نداشته باشت و همه‌چیز به اقدامات آنلاین و اینترنتی ختم شده‌است. خانواده‌ها بسیار مقیدند تا فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

این فعال حوزه نشر افزود: از نظر من بستر فعالیت‌ مجازی برای مردم فراهم ‌است و از طرف دیگر؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی نمایشگاه کتاب مجازی به تکنولوژی بالایی نیاز ندارد. صرف اینکه نرم‌افزار برتری برای خرید کتاب ارائه بدهند، می‌تواند موجب ارتقای کار نشر و فعالیت کتاب‌فروشان و دسترسی مردم به کالای فرهنگی باشد.
 
مدیر کتاب‌فروشی «قاصدک» با اشاره به نقاط قوت برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی بیان کرد: یکی از نقاط قوت این است که در شرایطی که نمی‌توان به‌صورت حضوری به نمایشگاه کتاب رفت و کتاب خرید، امکان نمایشگاه کتاب مجازی می‌تواند کتاب را همچنان در سبد کالای فرهنگی مردم نگه‌دارد.
 
سیدناصری افزود: از طرف دیگر علاوه بر آسیب‌هایی که کرونا بر جهان وارد کرد اما یکی از تاثیرات مثبت آن قوت‌گرفتن فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بر بستر مجازی و اینترنتی بود. همچنین جلوی فعالیت‌های فروش کالاهای غیرکتابی که بعضا در نمایشگاه به‌چشم می‌خورد، را کمتر می‌کند و یا حتی جلوی انجام این فعالیت‌ها را خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها