شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
محفل ادبی «گلشن کردستانی» آغاز به کار کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه محافل ادبی زمینه مناسبی برای معرفی بزرگان عرصه ادبیات کشور است، گفت: محفل ادبی «گلشن کردستانی» از دوم مرداد در سطح استان آغاز به کار کرد.

محمد مخدومی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان اظهار کرد: مراسم افتتاح محافل ادبی استان با عنوان «محفل ادبی گلشن کردستانی» با حضور علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب استان دوم مرداد به‌صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان اینکه آغاز به کار این محفل ادبی با حضور نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی کل کشور در بستر فضای مجازی برگزار شد، افزود: شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های فعالان عرصه شعر و ادب برکات فراوانی در حوزه فرهنگی کشور دارد.

وی بیان کرد: حمایت از گسترش جریان‌های ادبی، با همراهی شاعران و نویسندگان این حوزه در کشور و به تبع آن در استان کردستان امری ضروری بود که خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی به صورت اصولی در حال انجام آن است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه محافل ادبی موجب همدلی و همبستگی بیشتر بین شاعران و نویسندگان و اهالی ادب می‌شود، افزود: محافل ادبی زمینه مناسبی برای معرفی بزرگان عرصه ادبیات کشور است و باید از این حرکت اصولی به عنوان یک فرصت مهم با محوریت کتابخانه‌های عمومی بهره گرفته شود.

مخدومی، با اشاره به اینکه ساماندهی فعالان حوزه شعر و ادب به ارتقای شاخص فعالیت‌های فرهنگی منجر می‌شود، افزود: کردستای در این عرصه از استان‌های سرآمد در کشور است و این مهم نیز در بیانات مقام معظم رهبری در فرهنگی نامیدن استان عنوان شده است.

وی، با بیان اینکه سیدمحمود گلشن کردستانی از مفاخر و بزرگان استان کردستان به شمار می‌رود، گفت: کردستان از استان‌های ادب پرور است و امیدواریم با راه اندازی محافل ادبی ظرفیت‌های ناشناخته استان شناسایی شود و استعدادهای آن بیش از پیش شکوفا شود.

مخدومی با بیان اینکه بهزاد کرم‌اللهی به عنوان دبیر محفل ادبی «گلشن کردستانی» انتخاب شده است، اضافه کرد: با آغاز به کار این محفل در روزهای آتی نیز شاهد برگزاری محافل ادبی در تمامی شهرستان‌های استان خواهیم بود.

یادآوری می‌شود، سیدمحمود گلشن کردستانی 27 دی‌ماه سال 1309 در سنندج متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش سنندج پشت سر گذاشت و تحصیلات متوسطه را در تهران به پایان رساند. سپس پس به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و ضمن خدمات فرهنگی و آموزشی، به تحصیل خود در شیراز ادامه داد و از دانشکده‏‌ی ادبیات در رشته‏ ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد. چندی در دبیرستان‏‌های شیراز، همدان و تهران به تدریس اشتغال داشت. او پس از انقلاب اسلامی نیز با شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدای جمهوری اسلامی همکاری داشت.

گلشن از سال 1330 به سرودن شعر پرداخت. سال 1333 به محافل ادبی تهران راه یافت و در انجمنی به ریاست محمدعلی ناصح شرکت کرد. شعر‌های گلشن معمولا در روزنامه‏‌های کردستان از جمله «ندای غرب»، «زاگرس» و «سنندج» به چاپ می‌رسید. او بیش‌تر در قالب غزل شعر می‌گفت. وی به غیر از سرودن شعر، به نقاشی هم علاقه داشت و در این زمینه نیز فعال بود. او در طول دوره‌ی فعالیت ادبی خود با چند انجمن ادبی از جمله انجمن ادبی صائب همکاری داشت و شعرهایش در نشریه‌ی انجمن صائب منتشر می‌شد. «گلبانگ»، «تندر» و «توفان» (حوزه‌ی هنری 1377)، دفتری از «گزیده‌ی ادبیات معاصر»، نیستان 1379، از آثار منتشرشده‌ی این شاعرند. سیدمحمود گلشن کردستانی بعد از تحمل یک دوره بیماری قلبی چندساله در دی‌ماه سال 1371 درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها