شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
ناصر مومنی با آثار جدید فلسفي می‌آید/ از «طبع و باور فلسفی» تا «هایدگر و فن طبابت»

ناصر مومنی مولف و مترجم حوزه فلسفه این روزها نگارش و ترجمه آثار مختلفی چون «طبع و باور فلسفی»، «پدیدارشناسی»، «هرمنوتیک پزشکی و پدیدارشناسی سلامت» و «هایدگر و فن طبابت» را در دست دارد.

ناصر مومنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از نگارش کتابی درباره «طبع و باور فلسفی» خبر داد و افزود: در این اثر تلاش می‌­کنم تا ماهیت فلسفه و خطابه را در فلاسفه­ مختلف نشان دهم. اینهمانی بخشی اساسی از این اثر را به خود اختصاص می‌­دهد. امیدوارم کار کتاب تا یکسال اینده به پایان برسد.

او با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه ترجمه هم توضیح داد: سوای یکی دو اثری که قبلا منتشر کرده‌­ام، ترجمه­ کتابی با عنوان «پدیدارشناسی» را به پایان رساند‌ه­‌ام. کتابی مفصل، دشوار و البته خواندنی. نویسنده در این کتاب عمده‌ترین جریانات پدیدارشناسی (کانت، هوسرل، مرلوپونتی، هایدگر) و ارتباط آن­ها را با هوش مصنوعی، قوای شناختی، رویکرد بوم شناختی و غیره را به تفصیل بیان کرده است. انتشارات پگاه روزگار نو هم اکنون مشغول چاپ اثر است و امیدوارم طی روزهای آتی منتشر شود.
 
به گفته مومنی، کتاب مفصل بعدی با عنوان «هرمنوتیک پزشکی و پدیدارشناسی سلامت» نیز در انتشارت پگاه روزگار نو مشغول ویراستاری نهایی است. این کتاب نوشته فردریک اسونوس است. کسی که با رویکردی هایدگری به سلامت و بیماری  و تاریخچه پزشکی و مفاهیم آن پرداخته است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده تا با استعانت از مفاهیم هایدگری، سلامت و بیماری را به ویژگی خانه‌­گون بودن و نا خانه‌گون بودن ربط دهد.

او یادآور شد: این کتاب خواندنی به شکلی بسیار مفصل، نشان داده است که هرمنوتیک و پدیدارشناسی، مفاهیم فرونسیس و تخنه­ ارسطویی و البته خوانش گادامر از ارسطو می­‌تواند چه کاربردهای فوق العاده­ای در علوم پزشکی داشته باشد.

این مترجم و مولف حوزه فلسفه با اشاره به اینکه کتابی هم با عنوان «هایدگر و فن طبابت» که مجموعه­ مقالاتی از اسونوس و دیگران است نیز  در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دست داوری و ارزیابی نهایی است گفت: آخرین کتاب هم که ترجمه­ آن به تازگی تمام شده است کتابی است بسیار مفصل و خواندنی با عنوان «در گفت‌و‌گو با یونانیان (جلد اول)» نوشته راش رییز. این نویسنده با رویکردی تحلیلی- ویتگنشتاینی به گفت‌و‌گو با متفکران یونان پرداخته است. این کتاب نیز قرار است در انتشارات شوند منتشر شود.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    واقعاً تأسف آور است که تنها وبسایت خبری در حوزه کتاب در ایران که هم از توبره می خورد هم از آخور به صورت گزینشی و بسیار ضعیف اخبار حوزه نشر را پوشش می دهد. چهره های کاملاً حاشیه ای و گاهاً سفارشی
    • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      درود بر دکــــــتر مــؤمنـی که باتوجه به جوانــی، اشتیاق واستعداد بینظیــر ایشان در تألیف وترجمـه در حوزه فلسفه میـتوان در انتخاب موضوعات و قلم بســیار شــیوای ایشان پختـگی وهوش وافری مشاهده کرد و با توجه به این که آقای مؤمنی مــــورد تأیید خیلی ازاساتید بزرگ فلسفه میباشند از جمـــله آقای دکتر داوری اردکانی که مفصل در مورد تسلط آقای مؤمنی در حوزه فلسفه را در مقدمه آخرین کتابشان نوشتند، با آرزوی پیشرفت روز افــــزون آقای ناصر مــؤمنی و البته کتابهای بیشتر!! (دکتر حشمت الله حشمتی)
    • دکتر حشمت الله حشمتی ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      درود بر دکــــــتر مــؤمنـی که باتوجه به جوانــی، اشتیاق واستعداد بینظیــر ایشان در تألیف وترجمـه در حوزه فلسفه میـتوان در انتخاب موضوعات و قلم بســیار شــیوای ایشان پختـگی وهوش وافری مشاهده کرد و با توجه به این که آقای مؤمنی مــــورد تأیید خیلی ازاساتید بزرگ فلسفه میباشند از جمـــله آقای دکتر داوری اردکانی که مفصل در مورد تسلط آقای مؤمنی در حوزه فلسفه را در مقدمه آخرین کتابشان نوشتند، با آرزوی پیشرفت روز افــــزون برای آقای ناصر مــؤمنی و البته کتابهای بیشتر!!
    • دکتر حشمت الله حشمتی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      درود بر دکــــــتر مــؤمنـی که باتوجه به جوانــی، اشتیاق واستعداد بینظیــر ایشان در تألیف وترجمـه در حوزه فلسفه میـتوان در انتخاب موضوعات و قلم بســیار شــیوای ایشان پختـگی وهوش وافری مشاهده کرد و با توجه به این که آقای مؤمنی مــــورد تأیید خیلی ازاساتید بزرگ فلسفه میباشند از جمـــله آقای دکتر داوری اردکانی که مفصل در مورد تسلط آقای مؤمنی در حوزه فلسفه را در مقدمه آخرین کتابشان نوشتند، با آرزوی پیشرفت روز افــــزون بذای آقای ناصر مؤمنــی والبته کتابهای بیشتر!!
    • دکترحشمت الله حشمتی ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      درود بر دکــــــتر مــؤمنـی که باتوجه به جوانــی، اشتیاق واستعداد بینظیــر ایشان در تألیف وترجمـه در حوزه فلسفه میـتوان در انتخاب موضوعات و قلم بســیار شــیوای ایشان پختـگی وهوش وافری مشاهده کرد و با توجه به این که آقای مؤمنی مــــورد تأیید خیلی ازاساتید بزرگ فلسفه میباشند از جمـــله آقای دکتر داوری اردکانی که مفصل در مورد تسلط آقای مؤمنی در حوزه فلسفه را در مقدمه آخرین کتابشان نوشتند،پس نباید مغرضانه قضاوت کــرد!! ودر آخر آرزوی پیشرفتی روز افــــزون برای آقای ناصر مؤمنــی را از خداوند منان خواهنم ، موفق و پیروز باشید
  • الهام عبادتی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    دوست عزیز نظر شما محترم است اما خبرگزاری کتاب ایران اتفاقا تلاش می کند از همه حوزه‌های مختلف اخبار را پوشش دهد طبیعی است که نواقصی هم داشته باشد. اما اگر نگاهی به سرویس فرهنگ سایر خبرگزاری ها بندازید متوجه اشتباهتان می شوید. از طرف دیگد میزان ارجاعات روزنامه‌ها نیز به اخبار ایبنا نشان دهنده مرجعیت اون هست. اما اینکه شما آقای مومنی رو چهره حاشیه ای می دانید نظر خیلی شخصی شماست. ایشان از چهره‌های جوان و فعال در حوزه فلسفه است آقای دکتر داوری اردکانی هم در آخرین کتابشان مقدمه مفصلی درباره تسلطشان بر این حوزه نوشتند. تلاش ما این است که در کنار چهره‌های برجسته، حتما از وجود چهره‌های جدید و جوان هم استفاده کنیم. تریبون ایبنا هم بدون هیچ گونه غرض ورزی در اختیار همه گروه‌های نشر هست.
    • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      درود به شما به عنوان جوانی با استعداد که با به فعلیت رساندن قابلیت های علمی آینده ای درخشان در انتظارت میباشد آرزوی سلامتی و بهروزی براتون داریم
    • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      درود بر جوان با استعداد وخوش نام که با قلم بسیار شیوا نبوغ فکری خود به فعلیت رسانده انشالله جامعه اسلامی از نظرات علمی و کارشناسی شما بهره مند گردد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها