شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
تجربیات یک مدیر اهل کتاب خراسان از مبارزه با کرونا

در شرایطی که بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان هم جزو مدیران کتابی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در شرایطی که بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هم جزو مدیران کتابی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند. با حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیر دهه شصتی و جوان کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، چند دقیقه‌ای به‌صورت تلفنی در خصوص تجربیات روزهای کرونایی صحبت کردیم.

سبزیان در خصوص نحوه ابتلاء خود به بیماری کرونا گفت: به شخصه اهل رعایت اصول و قواعد هستم اما چند بازدید و گفت‌وگو داشتم که احساس می‌کنم عدم رعایت طرف مقابل و البته جدی نگرفتن موضوع از طرف من، باعث این اتفاق و ابتلاء من به این بیماری شد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص بیماری کرونا باید فرهنگسازی و تبلیغ بیشتری صورت گیرد و رودربایستی را کنار گذاشت، افزود: برای مثال اگر من با فردی دیدار حضوری داشته باشم و اصول بهداشتی مربوط به این بیماری را رعایت نکنم، طرف مقابل باید بدون تعارف و رودربایستی تذکر داده و گفت‌وگو را قطع کند. مردم ما مقداری اهل رودربایستی هستند و همین مسئله باعث می‌شود که ابتلاء به این بیماری در افراد زیادی شکل گرفته و بیماری گسترش پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به نظر من برای مقابله با فشارهای روحی و جسمی در این دوران مهم است و توصیه اکید دین بوده، بحث امیدوار بودن است؛ چیزی که آخرین مرحله از انسان جدا می‌شود، جانش نیست؛ بلکه امید او است، یعنی زمانی که امید از انسان گرفته شود، جان نیز از او گرفته می‌شود.

سبزیان اضافه کرد: امید نکته بسیار مهمی است به این شکل که مبازره روحی با بیماری از مبارزه دارویی با بیماری تاثیر بالاتری دارد؛ در این مدت بیماری این بحث را بسیار درک کردم چراکه از اطراف بسیار انرژی‌های منفی در خصوص بیماری دریافت می‌کردم اما توکل، امید و حفظ روحیه در این مدت بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: آرامش‌بخش‌ترین حالت، اُنس با پروردگار است و به عقیده من حفظ سلامت روحی در این مدت به مقابله با بیماری کرونا کمک می‌کند؛ این بیماری به شکلی برای خود من درسی بود و باعث تقویت ظرفیت روحیه من در لحظات بحرانی شد.

در قرنطینه چه کتابی بخوانیم؟
سبزیان در مورد فعالیت‌های دوران قرنطیه خودش هم گفت: در هفته‌ اول بیماری بسیار وضعیت بحرانی داشتم و از اکسیژن استفاده می‌کردم، اما در ادامه با بهتر شدن شرایط از اهالی خانه درخواست کردم کتاب‌های خوانده نشده را به من برسانند تا در این فرصت به دست آمده، آن‌ها را مطالعه کنم. در ادامه قرنطینه هم‌چنین یادداشت‌های شبانه‌ام را ادامه دادم و کتاب‌هایی که در دست خواندن داشتم، مطالعه کردم.

وی یادآوری کرد: یکی از کارهایی که در این مدت انجام دادم تکمیل کتاب «ساده مثل روح‌الله» است که مربوط به جلوه‌هایی از زندگی ساده زیستی و صرفه‌جویانه و مقاومتی حضرت امام است. این کتاب نیز مانند کتاب قبلی من جزء کتاب‌های پالتویی خوش‌خوان است که تمام شدن کارهایش و رسیدن به چاپ آن برای من یکی از برکات این ایام بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی کتاب «گفت‌وگوهایی در مورد خواندن» نوشته ندا موحدی‌پور را هم برای خواندن توصیه کرد و گفت: این کتاب به شکل مصاحبه پیرامون تجارب خواندن و کارهایی که در حوزه ترویج کتاب‌خوانی انجام شده، نوشته شده است. توصیه می‌کنم کتابداران، اهالی فرهنگ و افرادی که در حوزه ترویج کتابخوانی قصد فعالیت دارند، این کتاب را مطالعه کنند؛ چرا که برای ایجاد انگیزه بسیار موثر است.

سبزیان در خصوص مطالعه سایر کتاب‌ها در دوران قرنطینه هم بیان کرد: «ابن مشغله» نادر ابراهیمی کتاب بعدی است که در این مدت مطالعه کردم که گفته می‌شود زندگی نادر ابراهیمی است، مطالعه این کتاب من را به نادر ابراهیمی بیش از گذشته علاقه‌مند کرد. «باشگاه پنج صبحی‌ها» از دیگر کتاب‌هایی است که مطالعه کردم، این کتاب برای رشد فردی و شخصیتی افراد بسیار موثر است. این کتاب برای افراد متدین که به سحرخیزی مقید هستند، انگیزه‌ای مضاعف ایجاد می‌کند. نویسنده این کتاب با اینکه نویسنده انگیزشی غربی است، مبانی‌ای را که ما در دین داریم، به‌خوبی منتقل کرده و به عقیده من اثر ارزشمندی است. «اخبار را دنبال نکنید» نیز از کتاب‌هایی است که فکر می‌کنم بسیار برای این دوران مناسب است، البته من هنوز مطالعه این کتاب را شروع نکرده‌ام اما به نظر می‌رسد برای مقابله با استرس‌هایی که این روزها بابت این بیماری تحمل می‌کنیم، مناسب است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    گفتگوي جالبي بود
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها