شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی بهاي مرکب چاپ از ابتدای سال ۹۹

یک فعال حوزه چاپ گفت:‌ متاسفانه هیچ مسئول و نهادی بر افزایش قیمت‌ مواد اولیه چاپ و فشارهای مضاعفی که برتولیدکنندگان به وجود می‌آید نظارتی ندارد.

سعید کلاری فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیرات مشکلات اقتصادی بر صنعت چاپ گفت: از ابتدای سال ۹۹ به علت حضور ویروس منحوس کرونا کشور و بخش اقتصادی دچار چالش عمیقی شد و در این میان تحریم‌ها در کنار سوءمدیریت‌ها باعث سنگین‌تر شدن این چالش برای فعالان حوزه‌های مختلف؛ به‌خصوص تولیدکنندگان شده است.
 
وی افزود:‌ صنعت چاپ به‌عنوان یکی از صنایع تولیدی و خدماتی که از اثرات منفی این اتفاقات بی‌نصیب نمانده، به‌دلیل وابستگی بالای ۹۰ درصد مواد اولیه و ماشین‌آلات این صنعت به خارج از کشور و وارداتی بودن اکثر مواد مصرفی و ملزومات، مشکلات زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.
 
کلاری درباره اثرات وابستگی صنعت چاپ بر مشکلات اقتصادی عنوان کرد: وابستگی این صنعت به خارج از کشور موجب شده است که چاپ در زمره صنایعی قرار گیرد که زودتر و بیشتر از دیگر صنایع شاهد و تحت تاثیر نوسانات شدید اقتصادی حاصل از تحریم‌ها، تصمیمات کارشناسی‌نشده و اشتباه مدیران مالی و اقتصادی در سطوح بالا باشد.
 
وی با بیان اینکه دُلاریزه شدن اقتصاد و گره‌خوردن زیاد آن با اقتصاد ما، همچنین کاهش ارزش پول ملی باعث ایجاد شوک‌های مالی و روانی زیادی به بخش تولید؛ به‌خصوص بخش صنعت چاپ شده است، گفت: این موضوع به‌گونه‌ای شده که افزایش‌های چندبرابری، به یک‌باره و بعضا هرچند روز یک‌بار، امکان هرگونه برنامه‌ریزی را از مدیران چاپخانه‌ها سلب کرده است.
 
مدیر چاپخانه ناب‌نقش درباره اثرات این موضوع بر بازار کاری چاپخانه‌داران توضیح داد: در چنین شرایطی، الویت اول اغلب مدیران چاپخانه‌ها حفظ کسب و کاری است که برای آن خون دل‌ها خورده و رنج‌ها کشیده‌اند؛ اما استمرار این وضعیت اقتصادی تاب و توان را از آن‌ها گرفته و به یاس و دلزدگی تبدیل شده است.
 
کلاری تاکید کرد: دولت به‌خاطر بدنه بسیار فربه و کم تحرکی که دارد، در پی اقداماتی است که فقط متوجه حفظ این بدنه ناکار آمد می‌شود و بی‌توجه به عواقب تصمیماتش، عرصه را بر فعالان صنعتی تنگ کرده است.
 
آتش به جان مرکب
کلاری همچنین درباره افزایش قیمت انواع مواد اولیه صنعت چاپ عنوان کرد: در بخش ملزومات صنعت چاپ کاغذ، مرکب،  زینگ و تا حدود زیادی الکل چهار ماده اصلی و لازم برای تولید یک محصول چاپی به‌شمار می‌آیند که وجود اخلال در تهیه و تامین هر یک از آنها به تنهایی می‌تواند مانع تولید محصولات چاپی در بخش نشر و سایر حوزه‌ها شود.
 
وی ادامه داد:‌ به‌طور مشخص در حوزه مرکب و الکل، افزایش قیمت‌ها به‌قدری زیاد و سریع بوده که عملا برای مدیران، امکان تطبیق با شرایط و افزایش قیمت‌ها به‌صورت به‌روز، امکان‌پذیر نبوده و باعث ایجاد یک آشفتگی عجیب و هرج و مرج زیادی شده است.
 
این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه مرکب‌ها در صنعت چاپ ایران از بعد فنی، معمولا به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: این رتبه‌بندی‌ها بر اساس شرایط مالی و اقتصادی و متاثر از نوع روابط سیاسی کشورمان با دیگر کشورهای صاحب صنعت مرکب سازی شکل گرفته و تابع استاندارهای روز صنعت چاپ دنیا نیست.
 
کلاری با توضیح درباره این موضوع افزود: در این بازار معمولا برندهای معتبر و شناخته شده توسط نمایندگی‌های خوشنام و شناخته شده وارد و توزیع می‌شود و بخش دیگر مرکب‌ها با برندهای ناشناخته و غیرمعتبر هستند که به‌صورت مقطعی و با شرایطی خاص و توسط افراد مرتبط و یا غیر مرتبط با صنعت چاپ وارد و توزیع می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه برند‌های معتبر و مرکب‌های درجه یک در بازار چاپ شامل کشورهای اروپایی مانند آلمان، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا و قبل تر‌ها کشور فرانسه و انگلیس هستند، تاکید کرد:‌ در پی تنش‌های سیاسی و مالی شاهد قطع واردات  و عرضه محدود مرکب این برندها در بازار بودیم که اغلب بل افزایش قیمت بالایی همراه بودند.
 
کلاری یادآور شد: همچنین مرکب‌های محصول کشور کره را می‌توان در گروه درجه ۲ قرار داد که این مرکب‌ها به‌دلیل فشار تحریم‌ها، مدتی است کلاً از بازار ایران خارج شده‌اند و مرکب‌های چینی هم که در رتبه‌بندی درجه سه و الی اخر هستند اغلب بر اساس تجربه مدیران چاپخانه‌ها استفاده می‌شوند که این دسته هم به تناسب نوسان قیمت دلار، دچار افزایش قیمت شده‌اند.
 
افزایش ۱۵۰ درصدی مرکب
کلاری همچنین به مرکب‌های تولید داخل اشاره کرد و گفت: در کنار مرکب‌های خارجی باید به نمونه‌های تولید داخل هم اشاره کنیم که مصرف‌کنندگان اختصاصی خود را دارند و انتخاب بیشتر فعالان حوزه چاپ کتاب مرکب‌های ایرانی است.
 
وی ادامه داد:‌ البته متاسفانه این نوع مرکب‌ها هم با توجه به اینکه بعضی مواد مورد استفاده در ساخت آن وارداتی بوده به‌ناچار از تبعات نوسانات ارزی در امان نمانده و آنها هم عملا افزایش قیمت داشته‌اند.
 
این فعال صنفی با بیان اینکه در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون در کنار افزایش قیمت کاغذ، زینگ و الکل، قیمت مرکب به‌طور میانگین ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: در نقطه مقابل، اجرت چاپ افزایش آنچنانی نداشته و باید گفت که بار اضافه شدن هزینه‌ها بر دوش مدیران چاپخانه‌ها بسیار سنگینی می‌کند و متاسفانه هیچ مسئول و نهادی بر این افزایش قیمت‌ها و فشارهای مضاعفی که بر تولیدکنندگان به وجود می‌آید، نظارتی ندارد.
 
کلاری با اشاره به خلا ضوابط قانونی برای کنترل قیمت‌‌ها در بازار مواد اولیه یادآور شد:‌ مساله اصلی اینجا است که هیچ ضابطه‌ای در این نرخ‌گذاری‌ها وجود ندارد و در این آشفته بازار هر فروشنده افزایش دلار و مراحل سخت اداری برای واردات را عامل این شرایط می‌داند.
 
وی با بیان اینکه مقصر اصلی دولت و مدیران غیرمتخصص آن هستند، خاطرنشان کرد:‌ این امر باعث خواهد شد بسیاری از چاپخانه‌داران حتی چاپخانه‌های برند و با مدیریت سطح بالا در کنترل هزینه‌ها در کار با مشکل روبه‌رو شوند و امکان افزایش قیمت‌ مکرر را نداشته باشند.

به گفته کلاری این موضوع موجب می‌شود که دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه به‌مرور و به‌دنبال استمرار این وضعیت توانایی کنترل اوضاع را از دست بدهند و نتوانند کار خود را با توجه به حجم گسترده مشکلات دنبال کنند؛ در نتیجه باید منتظر موج جدید تعطیلی‌ها در واحدهای چاپی و خاموشی چراغ چاپخانه‌ها باشیم که این موضوع این بسیار نگران‌کننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط