چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
چگونه می‌توان اعتماد شهروندان را به نهادهای دموکراتیک بازسازی کرد؟

مهدی مقدری نویسنده کتاب «آینده دموکراسی» گفت: این کتاب اثری است برای بهبود دموکراسی از بستر کنش‌های سیاسی و اجتماعی احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و جنبش‌های شهروندی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «مهدی مقدری» متولد ١٣۵٨ در قائم‌شهر مازندران و دانش‌آموخته روابط بین‌الملل است. وی با ٢٢ سال پیشینه حزبی، مترجم و مؤلف آثاری در حوزه سیاست، دموکراسی و حکمرانی‌ است. به گفته خودش، خانه‌نشینی یک سال و نیم گذشته و جبر زمانه، مترجمی و نویسندگی را پیشه او ساخته است. پیش‌تر مقدری دو کتاب «درآمدی بر حکمرانی خوب» و «درس‌هایی از حکمرانی خوب» را تالیف و روانه بازار کرده است.
 
مهدی مقدری، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «آینده دموکراسی» که به‌تازگی از سوی انتشارات نگاه معاصر در بازار کتاب عرضه شده است، گفت: این کتاب کار گروهی از پژوهشگران «موسسه بین‌المللی دموکراسی و دستیاری انتخاباتی» است که به بیان حال و روز دموکراسی در آسیا و اروپا پرداخته است. کتاب «آینده دموکراسی» اثری است برای بهبود دموکراسی از بستر کنش‌های سیاسی و اجتماعی احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و جنبش‌های شهروندی، و به تبیین این مسئله می‌پردازد که سه جریان اصلی چگونه می‌توانند با هم‌کنشی مناسب، آینده دموکراسیِ جوامع را سامان دهند.
 
مقدری افزود: این کتاب با رویکرد دانش تجربی و تحلیل‌های مرتبط با دموکراسی، نشان می‌دهد که شهروندان دنیای معاصر چگونه به احزاب، جامعه مدنی و جنبش‌های شهروندی اعتماد می‌کنند و بازسازی اعتماد شهروندان از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است.
 
مترجم کتاب «آینده دموکراسی» ادامه داد: این کتاب رفتارها و مناسبات احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و جنبش‌های شهروندی را در سال‌های پیش در آلمان، اسپانیا، رومانی، لهستان، نروژ، سوئد، هند، فیلیپین و ویتنام را به شکل داستانگونه بیان و سپس در هر فصل به واکاوی این سه‌گانه پرداخته و نکته‌های مثبت و منفی پیوندهای این جریان‌ها را ارزیابی کرده است و پیشنهادها و توصیه‌های برآمده از هر تجربه‌ای را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
 

 
او با اشاره به سرفصل‌های کتابش بیان کرد: در فصل پایانی کتاب، به «هم‌کنشی» میان احزاب سیاسی و شهروندان، وضعیت کنونی و آینده دموکراسی اشاره کرده است و به دو پرسش بنیادینِ کتاب «چرا شهروندان امروزه به جای پیوستن به احزاب سیاسی، به جنبش‌های شهروندی علاقه‌مندند؟» و «چگونه سیاست‌مداران و احزاب سیاسی می‌توانند اعتماد مجدد شهروندان را به دست آورده و یا افزایش دهند؟» پاسخ می‌دهد. این‌ها همان نکته‌هایی است که در زیست سیاسی ایران باید به آن اهمیت دهیم. البته فراموش نشود که تحولات دموکراسی بسیار شناور، گوناگون، پرشتاب و چالشی است، و نمی‌توان نسخه‌ای فراگیر، یک‌سان و دائمی برای آن یافت.
 
مقدری تصریح کرد: اکنون بسیاری از کنش‌های سیاسی و اجتماعی در جهان با چالش‌ها و پرسش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که این کتاب پاسخ‌های لازم و مفیدی را برای آن‌ها فراهم آورده است.
 
یادآوری می‌شود، مقدری پیش از این دو کتاب «احزاب سیاسی‌؛ کارکردها و ساماندهی در جوامع توسعه یافته» و «تحولات حکمرانی در عصر جهانی‌شدن» را ترجمه کرده که در مجموعه «دانش سیاسی» انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.
 
همچنین مقدری به تازگی سه عنوان کتاب دیگر درباره حکمرانی خوب، توسعه و احزاب سیاسی را تألیف و ترجمه کرده است که به زودی توسط انتشارات «نگاه معاصر» چاپ و روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها