سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تام‌گیتس در روزهای کرونایی کودکان را به خاطره‌نویسی تشویق می‌کند

آتوسا صالحی معتقد است مطالعه چهاردهمین جلد مجموعه تام‌گیتس در روزهای کرونایی برای بچه‌ها بسیار مفید و کاربردی است و آن‌ها را به خاطره‌نویسی و نقاشی تشویق می‌کند.

آتوسا صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چهاردهمین جلد مجموعه تام‌گیتس نوشته لیز پیشون که به تازگی از سوی انتشارات افق، منتشر شده، گفت: در این جلد با عنوان «بیسکویت، گروه‌های موسیقی و نقشه‌های خیلی بزرگ» ماجرای جدیدی از تام مطرح می‌شود. او این‌بار دفتر خاطرات خواهرش را بدون اجازه می‌خواند و از چیزهایی سردرمی‌آورد. خواهرش از این موضوع عصبانی می‌شود و درگیری‌هایی بین‌شان رخ می‌دهد. در نهایت تام از او ایده می‌گیرد و شروع به نوشتن خاطراتش می‌کند و برای خاطراتش نقاشی می‌کشد.
 
این نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان، ادامه داد: بچه‌ها در این جلد تشویق می‌شوند که خاطراتشان را بنویسند و برای آن‌ها نقاشی بکشند. هرچند که کلا یکی از موضوعاتی که در مجموعه «تام گیتس» مطرح شده، خاطره‌نویسی است اما در این جلد، پررنگ‌تر می‌شود.
 
وی افزود: البته در کنار خاطره‌نویسی، موضوعات دیگری هم در این جلد مطرح می‌شود که می‌تواند در این روزهای کرونایی که بچه‌ها در خانه قرنطینه هستند، کاربردی و مفید باشد.

به گفته صالحی، یکی از این موضوعات فعالیت گروه موسیقی است که نوازندگانش با سازهایی که از وسایل بازیافتی پلاستیکی، فلزی، چوبی و ... ساخته‌اند، می‌نوازند. و به بچه‌ها یاد می‌دهد با استفاده از مواد بازیافتی سازهای موسیقی بسازند. در عین حال در این کتاب به بچه‌ها آموزش داده می‌شود که کارت‌های بازی، جغجغه‌ و ... درست کنند و در خانه سرگرم شوند.

این منتقد ادبی، یادآور شد: درواقع با آموزش‌هایی که در زمینه استفاده از مواد بازیافتی در این جلد صورت می‌گیرد، مساله حفاظت از محیط زیست نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته وی، داستان‌های «تام گیتس»، تلفیقی از متن و تصویرند و بیشتر حجم این کتاب‌های قطور و پربرگ را تصویر پر کرده که همین امر به علاوه طنز اثر آن را برای کودکان به ویژه کودکان کم‌خوان مناسب کرده است. غالبا کودکان با خواندن داستان‌های تام گیتس نوشتن را فعالیتی سرگرم‌کننده یافته و به نوشتن و روایت کردن با کمک تصویر تشویق می‌شوند.
 
لیز پیشون، نویسنده این مجموعه، متولد ۱۹۶۳ در لندن است. او از کودکی عاشق نقاشی کشیدن بود، در دانشگاه گرافیک خواند و مدتی به عنوان مدیر هنری در صنعت موسیقی فعالیت کرد. اما پس از چندی شروع به نوشتن و تصویرگری کتاب کودکان کرد. نخستین کتاب تصویری‌اش را با نام «حشره‌ خیلی زشت» در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. این کتاب و چهار کتاب دیگرش «برادر بزرگم بویس»، «بیل خسته»، «پنگوئن‌ها» و «سه خوک ترسناک و گرگ گنده مهربان» که برای خردسالان نوشته و تصویرگری کرده، جایزه‌های بسیاری را از آن او کرده است. ماجراهای «تام گیتس» نخستین مجموعه‌ای است که لیز پیشون برای کودکان و نوجوانان نوشته و تا به حال به بیش از ۳۶ زبان ترجمه شده است و طرفداران بسیاری در بین کودکان سراسر دنیا دارد.

نخستین جلد مجموعه «تام گیتس» با عنوان «دنیای معرکه تام گیتس» جایزه‌ کتاب خنده‌دار رولد دال و جایزه واترستونز و جایزه ردهاوس را در کارنامه خود دارد. جلد چهارم این مجموعه هم با عنوان «فکرهای نبوغ آمیز (بیشترشان)» جایزه‌ بلوپیتر را از آن خود کرده است.

بخش کودک و نوجوان انتشارات افق، کتاب «بیسکویت، گروه‌های موسیقی و نقشه‌های خیلی بزرگ» را در 280 صفحه با شمارگان هزار نسخه و  قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها