دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
جمع‌آوری و انتشار دوبیتی‌های «عبدی» شاعر هرمزگانی

مجموعه دوبیتی‌های «عبدالرحمن محمدکمال کمالی» مشهور به «عبدی» به همت سیدمحمد آواز، شاعر و پژوهشگر هرمزگانی در کتابی به‌نام «زمین سرخ است» جمع‌آوری و تصحیح و از سوی انتشارات «سمت روشن کلمه» منتشر شد.

مدیر انتشارات «سمت کلمه روشن» در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مجموعه «زمین سرخ است» تازه‌ترین اثری است که از سوی این انتشارات در ابتدای هفته جاری چاپ و منتشر شده است.

یدالله شهرجو افزود: عبدی اهل روستای بهده از شهرستان پارسیان بود و با توجه به شعرهای باقی‌مانده از این شاعر، وی بیشتر به سرودن دوبیتی علاقه‌مند بوده است. پیش از انتشار این اثر، شعرهای عبدی بیشتر به‌صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده است. عبدی در سال 1270 متولد شده و در سال 1320 درگذشته است.

وی تصریح کرد: ثبت و نشر آثاری نظیر دوبیتی‌های عبدی در واقع ثبت و پاسداشت تاریخ ادبیات این منطقه است.

شهرجو در خصوص ویژگی دوبیتی‌های عبدی توضیح داد: دوبیتی‌های این شاعر با زبانی ساده و صمیمانه سروده شده است؛ زبانی که گویای حال مردم دوره و زمانه خود بوده است. توجه و بازتات اتفاقات حتی روزانه در شعرهای عبدی کاملا مشهود است.

مدیر انتشارات «سمت روشن کلمه» با اشاره به مصحح شعرهای عبدی گفت: سید‌محمد آواز از چهره‌های شاخص در حوزه ادبیات و پژوهش منطقه غرب استان هرمزگان و شهرستان پارسیان است. دقت و نکته‌بینی او در جمع‌آوری، تصحیح و نوشتن شرح برخی از لغات و اصطلاحات در کتاب «زمین سرخ است» ستودنی است.

یادآوری می‌شود، کتاب «زمین سرخ است» شامل مقدمه، مروری بر زندگی عبدی، دوبیتی‌ها و تک‌بیت‌های این شاعر است که در ۵۶ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان به چاپ رسیده است. ویراستاری این مجموعه را مونا اصفهانی، صفحه‌آرایی آن طاهره پورهاشمی و طراحی جلد کتاب را صدیقه غلامی انجام داده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از نوه های عبدی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    بسیار عالی جناب اواز واقعا دست مریزاد ان شالله منتظر آثار جدیدتان هستیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها