شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
احتمال لغو عوارض گمرک برای ماشین‌های زیر ۲۰۱۰

بهمن پورمند از رایزنی و جلسات مستمر با مسئولان وزارت صمت برای لغو قانون دریافت عوارض گمرکی از ماشین‌های چاپ زیر سال ۲۰۱۰ خبر داد.

بهمن پورمند نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیگیری‌ها ر زمینه پرداخت عوارض گمرک برای ماشین‌های پایین‌تر از مدل ۲۰۱۰ گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر این موضوع بودیم که واردات ماشین‌‌های پایین‌تر از مدل ۲۰۱۰ مشمول پرداخت عوارض گمرک نشود. در این زمینه اعتراض کردیم که این تصمیم کارشناسی نیست و خواستار جلسه‌ حضوری با کارشناسان این وزارتخانه شدیم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه با محمدمهدی هادوی، رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از کارشناسان این دفتر جلسه‌ای برگزار کردیم و به شرح چرایی ضرورت لغو عوارض گمرکی پرداختیم. همچنین به چهار چاپخانه معتبر و مجهز رفتیم و من طی بازدید از آن‌ها توضیح دادم که ساختار ماشین‌ چاپ افست تغییری نکرده و فقط کامپیوتری شدن به سرعت، کارایی و راحت شدن اپراتور کمک کرده است.
 
پورمند با اشاره به تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌است، عنوان کرد: ماشین‌های ۶۰ ساله و ماشین‌های ۲۰۱۵ را در این بازدیدها به کارشناسان نشان دادیم و درباره تفاوت‌ها و کارکردهای هر یک از آن‌ها صحبت کردیم و قرار شد این موضوع در گفت‌وگو با مدیران و معاونان وزارت صمت بررسی شود تا این قانون تغییر کند.
 
وی درباره تبعات عدم اجرایی شدن این قانون توضیح داد: ‌اکنون بسیاری از چاپخانه‌داران سفارش ماشین داده‌اند که بار آن‌ها به ایران رسیده اما در گمرک باقی مانده است زیرا برای ترخیص باید عوارض گمرکی پرداخت کنند. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم قرارداد خریداری ماشین جدید و کار تنظیم کرده‌اند و این موضوع مشکل جدی برای اعضا ایجاد کرده بود.
 
پورمند همچنین از تنظیم تعرفه دستمزد و اجرت چاپخانه‌ها در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: طبق برآوردهای اولیه ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دستمزد در سال جاری خواهیم داشت و نتیجه نهایی طی ۱۰ روز آینده به چاپخانه‌ها ابلاغ می‌شود.
 
وی درباره دریافت دستمزد پایین‌تر از نرخ مصوب اتحادیه چاپخانه‌داران تهران یادآور شد: انجام این کار از سوی چاپخانه‌داران نوعی خودزنی است و کار ناپسندی است چون هم به خودشان و هم چاپخانه‌های دیگر لطمه می‌زنند.
 
پورمند با توجه به اینکه مرکب، الکل و سایر مواد مصرفی مورد نیاز چاپخانه‌ها گران شده است و ۹۰ درصد مواد مصرفی مورد نیاز واحدها وارداتی است کاهش دستمزد آسیب جدی به چاپخانه‌ها وارد می‌کند و چاپخانه‌د اران نباید این کار را انجام دهند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها