دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
افتتاح فروشگاه آنلاین کتابخانه ملی با هدف به‌صفر رساندن مراجعات

پاپی با اشاره به اهداف راه‌اندازی فروشگاه آنلاین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در تلاش بودیم تا مراجعه‌ حضوری را به صفر برسانیم و منابع مرجع و دست‌نامه‌های حوزه‌های آرشیو، کتابداری و تاریخ‌شفاهی را به‌صورت الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار بدهیم.

زینب پاپی، مدیرکل پژوهش، کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره افتتاح فروشگاه اینترنتی کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرایط کرونا گفت: در جلسات شورای انتشارات سازمان در ایام کرونا، بحث فروش منابع آنلاین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح شد تا بتوانیم از طریق طراحی پنل ویژه خرید منابع سازمان، امکان خرید غیرحضوری آثار را طبق مصوبه شورای انتشارات شرایط کرونا فراهم کنیم.
 
وی افزود: تاکنون خرید کتاب از فروشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صرفا معطوف به خرید حضوری بود و این برای اولین‌بار است که فروشگاه آنلاین کتاب‌های چاپی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فعال می‌شود.
 
پاپی بیان کرد: این پنل برای ارائه کتاب به مخاطبان کتابخانه ملی در حوزه‌های کتابداری، آرشیو، ایران‌شناسی، نسخه‌پژوهشی و اسلام‌شناسی راه‌اندازی شده‌است تا پژوهشگران بتوانند از طریق فروشگاه آنلاین به آن دسترسی پیدا کنند.
 
مدیرکل پژوهش، کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره اهداف راه‌اندازی فروشگاه آنلاین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: با راه‌اندازی این فروشگاه آنلاین، در تلاش بودیم تا مراجعه‌ حضوری را به صفر برسانیم و منابع مرجع و دست‌نامه‌های حوزه‌های آرشیو، کتابداری و تاریخ‌شفاهی را به‌صورت الکترونیک در سایت فروشگاه قرار بدهیم تا استادان و پژوهشگران امکان دسترسی به این منابع را داشته‌باشند.
 
وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان، در دسترس قراردادن کتاب‌های رایگان چون منابع مرجع و دست‌نامه‌های مورد نیاز استادان و پژوهشگران آن هم در ایام کرونا و مجازی بودن دانشگاه‌ها است. در حال حاضر بیش از 100 عنوان دست‌نامه و منابع مرجع در حوزه‌های کتابداری، آرشیو و اسناد در سایت بارگذاری شده‌است که برای همه قابل استفاده و دانلود است.
 
مدیرکل پژوهش، کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی فعالیت‌های جامعه باید به‌سمت دیجیتالی و آنلاین شدن حرکت کند، خاطرنشان کرد: در شرایط پیش‌رو تمامی سازمان‌ها باید به مسیر ارائه فعالیت‌های آنلاین پیش بروند و شاید کرونا هم فرصتی بود که هرچه‌ زودتر اقدامات و فعالیت‌هایمان را در این مسیر ادامه بدهیم.
 
پاپی ادامه داد: گسترده‌کردن فعالیت‌ها و خدمات خود انتشارات در ایام کرونا فرصت بسیار خوبی است تا خریدهای حضوری مخاطبان برای دسترسی به منابع مدنظر را کاهش بدهد و این موضوع به سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد.
 
به گفته این مدیر، بحث فروش اینترنتی می‌تواند کاستی‌های خرید حضوری کتاب را پوشش بدهد؛ چراکه هزینه چاپ کتاب افزایش پیدا کرده و مخاطب را از خرید کتاب منصرف می‌کند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تلاش است تا پس از این، به‌سمت تولید کتاب‌های ایبوک در آپ‌های دیجیتالی حرکت کند و مقوله چاپ را در تولید کتاب کنار بگذارد.
 
وی افزود: شرایط پیش‌رو نیز فرصت خوبی است تا بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم و راه آسان‌تری برای دسترسی به منابع مورد نیاز مخاطبان نشان بدهیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها