دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
ایجاد ایمنی پایدار واکسن کرونا در همه افراد قطعیت ندارد

دکتر علی اسداللهی بیان کرد: این بحث مطرح است که آیا در صورت ساخت و تولید واکسن کرونا، این واکسن  می‌تواند در تمام افراد ایمنی پایدار ایجاد کند؟ درباره واکسن آنفولانزا هم این قطعیت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویروس کووید 19 با گذشت 6 ماه از شیوع، همچنان در دنیا می‌تازد و هر روز چهره‌ای جدید از خود به نمایش می‌گذارد که این تغییرات، کشورهای مختلف دنیا را برای کنترل آن با مشکل مواجه کرده و هنوز دانشمندان برای شناخت دقیق آن به قطعیت نرسیده‌اند. ابتدا گمان دانشمندان بر این بود که با شروع فصل گرما ویروس تا حد زیادی ناتوان شده و سرعت انتقالش ضعیف می‌شود، ولی این ویروس موذی اینبار با علائمی متفاوت‌تر خودنمایی کرد.
 
دکتر علی اسدالهی؛ متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره جدیدترین یافته‌ها و اطلاعات درباره این ویروس و بیماری ناشی از آن، به موارد مهمی اشاره کرد.
 
وی گفت: از اواخر اردیبهشت‌ماه که محدودیت‌ها کاهش پیدا کرد، شاهد اوج‌گیری دوباره بیماری و پیک دیگری بودیم. بحث این بود که این ویروس مانند دیگر ویروس‌های تنفسی، سرمادوست بوده و در گرما و تابستان ماندگاری آن کم است، ولی حقیقتا اینگونه نشد و با آغاز بازگشایی‌ها با پیک جدید مواجه شدیم و مردم هم به گمان اینکه وضعیت عادی شده، کمتر موارد بهداشتی مانند زدن ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری را رعایت کردند و آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها افزایش پیدا کرد.
 

در موج جدید بیشتر بیماران جوان هستند
مترجم کتاب «مبانی طب داخلی سسیل 2016؛ بیماری‌های عفونی»، افزود: شیوع و شدت انتقال ویروس متاسفانه از اوایل تیرماه افزایش پیدا کرد و در این دوره بیشتر مریض‌ها جوان‌ها و کسانی هستند که اعتقاد چندانی به رعایت موارد بهداشتی نداشته و در اجتماعات و جشن‌ها حضور پیدا کرده بودند. در این دوره بیشتر مبتلایان جوان بیماری‌های زمینه‌ای هم نداشتند. یکی از دلایل اصلی شروع موج دوم بیماری، بازگشایی‌هاست، چراکه جمعیت زیاد با مواجهه طولانی در فضای بسته با تهویه نامطلوب مانند تالارها، باشگاه‌ها، مراکز خرید و ... بهترین جا برای انتقال و گسترش ویروس است.
 

ایجاد لخته خون در عروق از علائم جدید ویروس است
این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: امروزه ثابت شده که بهترین دمای رشد این ویروس، 4 درجه سانتیگراد است، اما در گرما هم منتقل می‌شود. در موج جدید، ویروس هم علائم جدیدی ازجمله مشکلات گوارشی مانند کولون روده و علائمی همچون اسهال و تهوع از خود نشان داد و بعد از چند روز هم بیماران دچار علائم تنفسی می‌شوند. در کنار علائم گوارشی و تنفسی، علائم عصبی مانند از بین رفتن حس بویایی هم دیده شده است. حتی در مواردی خونریزی مغزی داشتیم که به احتمال زیاد مرتبط با همین ویروس است. حدس زده می‌شود که این ویروس می‌تواند در عروق مغزی، ریوی و ... ترومبوز (لخته خون) ایجاد کند. اما اینکه چرا در موج جدید بیماری، علائم گوارشی بیشتر دیده می‌شود، در دست بررسی و تحقیق است که شاید مرتبط با گرم شدن هوا باشد.
 

افزایش 3 تا 9 برابری قابلیت عفونت‌زایی
دکتر اسداللهی ادامه داد: بحث دیگری که مطرح می‌شود مربوط به این است که ویروس جهش پیدا کرده و بیماری را عفونی‌تر کرده است. گفته می‌شود که قابلیت عفونی‌زایی ویروس 3 تا 9 برابر افزایش پیدا کرده و قابلیت انتقال و تکثیر آن نیز بالا رفته است.
 
مترجم «دستنامه طب داخلی هاریسون؛ بیماری‌های عفونی» با اشاره به موضوع ساخت واکسن برای این ویروس در کشورهای مختلف، گفت: بحث‌های زیادی درباره ساخت واکسن این ویروس از سوی کشورهای مختلف حتی کشور خودمان مطرح می‌شود. اما باید توجه داشت که حتی اگر واکسن هم تولید شود، آیا به موقع و حد نیاز وارد کشور می‌شود و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؟ ما این مشکل را در زمینه واکسن آنفولانزا هم داریم. در شرایط کنونی همه کشورهای دنیا خواهان واکسن هستند و این وضعیت را دشوار می‌کند. از سوی دیگر این بحث مطرح است که آیا این واکسن می‌تواند در تمام افراد ایمنی پایدار ایجاد کند؟ درباره واکسن آنفولانزا هم این قطعیت وجود ندارد.


تأکید بر استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله‌‌گذاری
وی افزود: در شرایط کنونی تا زمانی که واکسن و داروی قطعی این بیماری در دسترس همه قرار گیرد، بهترین کار برای ایمن ماندن، استفاده از ماسک (حتی ماسک‌های کتانی)، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی و کنار گذاشتن کارهای غیرضروری مانند انجام جراحی‌های زیبایی و سفرها است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی، درباره موضوع انتقال ویروس از طریق هوا نیز بیان کرد: موضوع دیگری که این روزها بسیار مطرح می‌شود و اظهارنظرهای مختلفی هم در فضای جامعه درباره آن ارائه شده، بحث انتقال ویروس از طریق هوا و ماندگاری آن در هواست. تعدادی از دانشمندان دنیا به سازمان بهداشت جهانی نامه زده‌اند که این ویروس در شرایطی قابلیت ماندگاری در هوا را دارد. البته در این زمینه باید به همان سه کلمه کلیدی یعنی تجمع، فضای بسته و مواجهه طولانی‌مدت توجه داشت. در چنین شرایطی تعداد ویروس‌ها در فضا بالا رفته و ماندگاری افزایش پیدا می‌کند. ولی مثلا در فضای باز و گسترده مانند یک پارک جنگلی، چنین احتمالی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها