پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
همیشه دغدغه رنج آدم‌ها با من بوده و هست

سمیه کاظمی حسنوند گفت: از مفاهیم بنیادین این اثر «جنگ» و تاثیر آن بر انسان‌ها است. به عنوان یک نویسنده می‌خواهم از جهان بپرسم که چرا؟ چرا بشر تا این اندازه میل به تباهی دارد؟

سمیه کاظمی حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، از انتشار دومین کتاب خود با عنوان «کاپیتان و دوشنبه» خبر داد. این کتاب که مجموعه داستان‌هایی از نویسنده «یاس امین‌الدوله» است، توسط انتشارات آوند دانش در تیراژ ۵۰۰ نسخه چاپ و راهی بازار کتاب شده است. کاظمی حسنوند متولد 1361 در لرستان است و پیش از این، کتاب قبلی این نویسنده در نشست «بهانه روایت» اصفهان، نقد و بررسی شده است.

 کاپیتان و دوشنبه مشتمل بر پانزده داستان کوتاه است که در طیف متنوعی به لحاظ موضوع و فضای داستانی خلق شده است. از جمله داستان‌های این مجموعه می‌توان به  فانوس و نیمه شب، دسته پامچال‌های وحشی، روباه و یاقوتی، گنجشک و شمعدانی  اشاره کرد.

کاظمی حسنوند با اشاره به درون مایه کتاب جدید خود، بیان کرد: از مفاهیم بنیادین این اثر «جنگ» و تاثیر آن بر انسان‌ها، محیط زندگی، طبیعت و حتی حیوانات است و نگاهی هیچ زمانی و هیچ مکانی به مقوله جنگ دارد و عمیقا به تبعات نامبارک آن بر زندگی بشر می‌پردازد.

نویسنده «کاپیتان و دوشنبه» افزود: محتوا و تاکید محتوایی در بیشتر داستان‌های مجموعه کاپیتان و دوشنبه بر انسان، رنج‌ها، آلام، فقر و جنگ است. دغدغه‌هایی که متاسفانه جهان ما را با خودش درگیر کرده. جهانی پر از رنج که انسانی با دست‌های خالی ایستاده و همه چیز را نظاره می‌کند. این برای من یک دغدغه بوده است. همیشه دغدغه رنج آدم‌ها با من بوده و هست. انسانی که برای رسیدن به رستگاری از معبر و دالان رنج باید بگذرد، صلیب خودش را بر دوش بگیرد و به جلجتا برود.  در این مجموعه داستان مخاطب با انسان‌هایی روبرو می‌شود که نیرویی بالاتر و قوی‌تر از آنها جهانشان را تحت تاثیر قرار داده است. این نیروی بزرگتر می‌تواند هر چیزی باشد، فقر، جنگ، سردرگمی و یا تنهایی.
 

کاظمی حسنوند در رابطه با تفاوت محتوایی و ساختاری این کتاب با کتاب قبلی‌اش افزود: در کتاب اولم به عنوان یک نویسنده کمی محتاطانه دست به نوشتن برده‌ام. چرا که می‌دانستم نیروی نوشتن در من هست اما اینکه پرداخت‌های خوبی از این همه مواد، مصالح و دغدغه داشته باشم کمی برایم مبهم بود. در مجموعه داستان کاپیتان و دوشنبه این ترس و ابهام دیگر وجود ندارد و من به تمام قامت یک نویسنده ظاهر شده‌ام. هر چند در این باره باید مخاطب نظر بدهد و متن دیگر به نویسنده تعلق ندارد و از آن مخاطب است. شاید برخی درون مایه‌ها در هر دو اثر یکسان باشد و مفاهیم کلی مانند «تنهایی» یکسان باشد؛ اما مصادیق کاملا با هم متفاوت هستند و این تا به الان برایم رضایت بخش بوده است.
 
وی ادامه داد: امروز هر انسانی غار تنهایی خودش را دارد. موضوع دیگر جنگ است. همین انسان تنهای مدرن از شبکه‌های اجتماعی، رادیو، تلویزیون، ماهواره و... روز و شب در معرض اخبار جنگ است. از دریچه این رسانه‌های جمعی با مصیبت جنگ روبرو می‌شود، سقف‌های فرو ریخته، شهرهای خالی و متروک، کودکان گرسنه و زنان وحشت‌زده را هر روز می‌بیند و لمس می‌کند. به عنوان یک نویسنده می‌خواهم از جهان بپرسم که چرا؟ چرا بشر تا این اندازه میل به تباهی دارد؟

این نویسنده تصریح کرد: برای من همیشه شگفت انگیز بوده وقتی به این فکر می‌کنم که انسان‌های دوره شکار و غارنشینی هم داستان می‌گفتند و داستان می‌شنیدند. این را از نقاشی روی دیوار غارها هم می‌توان فهمید. انسان‌های آن زمان، وقایع و رویدادهای اطرافشان را روی دیوار غار می‌کشیدند. صحنه شکار گوزن‌ها، بوفالوها یا... برای مخاطب قصه می‌گوید. دغدغه اصلی من در هر دو کارم همین قصه‌گویی بوده است. این که وقتی داستان می‌نویسم مخاطب، نخ قصه را بگیرد و تا انتها آن را بخواند و این برایم جزو بهترین حس‌هاست. داستانی که قصه نداشته باشد برای مخاطب ملال انگیز است. انسان امروز وقتی داستان می‌خواند، می‌خواهد برای دقایقی فارغ از هیاهوی جهان باشد، گوشه ای بنشیند و لذت ببرد.
 
یادآوری می‌شود، کتاب دیگر این نویسنده «یاس امین الدوله» بود که در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات ورا منتشر شد و در کمتر از یک سال به چاپ دوم رسيد. پیش از این داستان‌های کوتاه این نویسنده در  مجلات تخصصی ادبیات مانند «کرگدن»، «کتاب هفته» و «تجربه»  منتشر شده است.
 
مجموعه داستان کاپیتان و دوشنبه از مردادماه راهی قفسه کتابفروشی‌ها خواهد شد و قبل از آن، این کتاب به مدت یک ماه در سایت «همبودگاه» پیش فروش اینترنتی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها