شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
دسترسی مردم به کتاب باید در جامعه تسهیل شود

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، از متولیان حوزه کتاب خواست با تسهیل دسترسی مردم به کتاب، بکوشند کتابخوانی رواج یابد؛ هرچند بخش بزرگی از مشکلات این حوزه ناشی از تنگناهای اقتصادی است.

سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، درباره جایگاه مباحث فرهنگی در کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اغلب به مسئله فرهنگ می‌پردازند؛ چراکه اگر ما بتوانیم فرهنگ را به معنای حقیقی و واقعی در جامعه لمس کنیم، در کنار آن حتماً از لحاظ اقتصاد و مسائل اجتماعی به دستاوردهایی خواهیم رسید.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که فرهنگ از خانواده‌ها آغاز شده، به اجتماع رسیده است؛ از حوزه‌ها به مردم؛ یا از آموزش و پرورش و دانشگاه به فرزندان. باید قبول کنیم که فرهنگ، ریشه و اصالت است. اقتصاد بدون فرهنگ، فساد می‌آورد و انسان را به انحراف و تباهی می‌کشاند؛ اما اینکه چرا از عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس اقبالی نشد و نمایندگان به این سمت و سو نرفتند، به نظر من به این دلیل است که بحث معیشت، اشتغال، اسکان و وضعیت جوانان از مسائل اورژانسی کشور است و هر نماینده‌ای می‌خواست در کمیسیون‌های مختلفِ کاری حضور داشته باشد که نتیجه روشن‌تری به مردم می‌دهد، وگرنه کمیسیون فرهنگی سرآمد است و اگر استقبال نشد، من به نوبه‌ی خود تأسف می‌خورم.

موسوی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه حاضران در این حوزه، در مبانی غنی اسلامی و برگرفته از حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش به آنچه جامعه به آن نیاز دارد، بپردازند، در این باره که چرا از استان نماینده‌ای در کمیسیون فرهنگی نداریم، تصریح کرد: از لحاظ معیشت، اقتصاد، مسائل اجتماعی و اینک ویروس منحوس کرونا، مشکلاتی در جامعه داریم که مردم را به تنگنا کشانده است. خود من اگر کمیسیون اقتصادی نبود، می‌رفتم. نیّت نکرده بودم و برنامه نداشتم. به سبب مشکلات اقتصادی استان، وارد کارزار انتخاباتی شدم و برای نمایندگی ثبت نام کردم. امتیاز موجود هم می‌طلبید که وارد این کمیسیون شوم و کارهایی را در این زمینه انجام دهم.

وی ادامه داد: شاید اگر از رفقای ما هم در کمیسیون فرهنگی حضور می‌داشتند، برای استان بسیار بهتر بود. درعین‌حال، مجدّ و مصرّ، از طریق سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیر مسائل فرهنگی استانی هستیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در جامعه فرهنگ نهادینه شود، به مشکلات دیگری بر نخواهیم خورد. فرهنگ ما، فرهنگ غنی اسلامی است و امید می‌رود از این فرهنگ - که در رأس آن قرآن مجید و نهج‌البلاغه و نهج‌الفصاحه و روایات و احادیث و رفتارهای اسلامی است - بتوانیم برای آینده جامعه، از طیف جوانان و نوجوانان منابع قوی انسانی تربیت کنیم تا نیازهای آینده جامعه با فهم بزرگ آنان حل شود.

وی افزود: مباحثی هست که به اندیشمندان، متفکران، صاحبان خطبه و خطابه و علمای بزرگ مربوط می‌شود، که همیشه زحمت کشیده‌اند و در حقیقت منت آنان بر گردن همه ما است.
 
موسوی درباره شرایط مطالعه، کتاب و کتابخوانی در کشور نیز اظهار کرد: کتاب، بهترین انیس و مونس انسان است. هم راهنمایی و علم‌افزایی می‌کند و هم به واقعیت نزدیک است. متأسفانه درصد مطالعه کتب مختلف در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در بین مردم کشور نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است و باید به این موضوع بسیار توجه کنیم.

وی افزود: متولیان امور باید به این موضوع ارج و اهمیت بدهند تا دسترسی به کتاب تسهیل شود و کتابخوانی رواج یابد که البته بخش بزرگی از این معضل، ناشی از تنگناها و مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی و نارسایی‌های جامعه است و گرنه منابع غنی انسانی و افرادی داریم که دارای علم و معرفت و فرهیختگی هستند و برآیند این نکته این است که همیشه در خدمت علم بوده‌اند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: هرچه در خدمت انسان‌های فرهیخته باشیم و هرچه بنیاد نخبگان، نهادها و ارگان‌های مربوطه را توسعه دهیم و به این قشر توجه کنیم، بیشتر خواهیم توانست آنان را با مکانیسمی به مسیر قابل قبول و هدف مورد نظر برسانیم.
 
موسوی درباره میزان علاقه خود به کتابخوانی هم گفت: به لحاظ کاری اگر بگویم کتاب می‌خوانم یا در این عرصه ید طولایی دارم، دروغ گفته‌ام؛ اما در مواقعی اگر فراغت پیدا کنم، برای خود و خانواده اوقاتی را اختصاص داده‌ام و خواهم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها