شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
بازاریابی دیجیتال کتاب‌فروشی‌ها را برند می‌کند

علی ریاحی‌نژاد، معتقد است هرچند آینده بازار‌یابی دیجیتال در ایران را نمی‌توان پیش‌بینی‌کرد اما کتاب‌فروشان با تولید محتوا در فضای مجازی می‌توانند فراتر از بقاء به برند تبدیل شوند.

علی ریاحی‌نژاد، مسئول تولید محتوای پلتفرم کتابی «بوکاپو» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)‌ درباره تولید محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی برای کتاب‌فروشی‌ها، بیان کرد: بازاریابی محتوایی، از مباحث روز بازار‌یابی دیجیتال به‌حساب می‌آید. بدون تردید، به‌شرط هدف‌گذاری صحیح، تولید ‌محتوا از ارکان اصلی تسلط بر هر بازار از‌جمله بازار کتاب است. تولید‌کنندگان محتوا با اشتراک‌گذاری محتوا به‌طور رایگان تلاش می‌کنند در ذهن و خاطر کاربران ماندگار شوند.

وی افزود: کتاب‌فروشی‌های بزرگ کشور می‌توانند با تولید و انتشار ‌محتوای رایگان و فاخر، نام و جایگاه خود را زنده نگه‌ دارند و از تعطیلی کتاب‌فروشی فیزیکی که البته با توجه به توسعه سایت‌های فروش اتفاق آن دور نیست، پیشگیری کنند.   
 
ریاحی‌نژاد، درباره قالب‌های موثر در تولید‌محتوای کتاب‌محور در فضای مجازی، ادامه داد: با توجه به کاهش تمایل افراد به‌ویژه جوانان به کتاب فیزیکی از یک‌سو و علاقه‌ به دریافت سریع و به‌اصطلاح کپسولی اطلاعات، تولید محتوای ویدئویی مخصوصا در اینستاگرام، مخاطب قابل‌توجهی دارد. کتاب‌فروش می‌تواند با تولید چند ویدئو از نحوه فروش، چیدمان، جمع‌آوری و جستجوی کتاب که نمایشی از پشت صحنه کتاب‌فروشی است، اعتماد مشتری را جلب کند.  
     
این کارشناس تولید محتوا گفت: یکی از مولفه‌های مهم در افزایش فروش کتاب‌فروشی، با تکیه بر تولید‌ محتوا در فضای مجازی، پیش‌بینی امتیار‌هایی برای مشتری است؛ به‌عنوان مثال ارائه تخفیف و یا ایجاد دسترسی مخاطب به متن چند‌ کتاب‌ مشابه، فهرست خرید و یا علاقه‌مندی کاربر از جمله این موارد است. مجموعه این ترفند‌ها، زمینه‌‌‌های افزایش بازار کتاب‌فروش را فراهم می‌کند.

ریاحی‌نژاد، درباره ویژگی‌های تولید‌کننده محتوای مجازی برای کتاب‌فروشی‌، بیان کرد: اینکه تولید‌کننده محتوا، حتما کتاب‌فروش باشد یا صرفا تولید‌کننده محتوا، به ابعاد و میزان محتوا بستگی دارد. شاید در گام‌های ابتدایی، استفاده از یک کتاب‌فروش برای تولید محتوا کافی باشد اما هرچه سطح تولید‌ محتوا و میزان بازدید‌کننده‌ها افزایش و ارتقاء پیدا ‌کند، کتاب‌فروش به فرد متخصص تولید‌کننده محتوا نیاز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی فعالیت کتاب‌فروشی در ابعاد مختلف توسعه پیدا کرد، برای تولید ‌محتوای مجازی به «استراتژیست محتوا» نیاز است. این فرد متخصص می‌داند هر محتوا، کتاب‌فروشی را به چه سمت و سویی می‌برد و هدف از تولید آن چیست. علاوه‌بر استراتژیست به تولید‌کننده محتوای حرفه‌ای هم نیاز داریم. تولید‌کننده توجه دارد محتوا علاوه‌براینکه با موضوع کتاب همسویی داشته باشد با نیاز مخاطب هم همخوان باشد؛ بنابراین تولید‌کننده محتوا حتما باید با شبکه‌های اجتماعی آشنا باشد. توجه به این دو معیار، توسعه بازار کتاب‌فروشی در فضای مجازی را به‌دنبال دارد.

ریاحی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا ورود کتاب‌فروشان سنتی به فضای مجازی و تولید‌محتوا برای کاربران شبکه‌های اجتماعی، ادامه حیات آن‌ها را تضمین می‌کند یا خیر؟ گفت: در زمینه تاثیر‌گذاری و حفظ کتاب‌فروشی‌‌های سنتی با ورود به بازار دیجیتال، ضمانتی وجود ندارد؛ چراکه پیش‌بینی آینده بازار‌یابی دیجیتال در ایران چندان مشخص نیست اما با توجه به افزایش قابل‌توجه کاربران فضای مجازی و همچنین شوک‌ کرونا بر کسب و کار‌ها‌ی آفلاین، بی‌تردید پاسخ به این پرسش مثبت است.

وی افزود: اگر کتاب‌فروشان با دقت‌نظر بالا به عرصه فضای مجازی وارد شوند، می‌توانند به بیش از بقاء فکر کنند. می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های این فضا به برند بزرگی تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط