چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
چاپ و نشر باید از پوسته سنتی خود خارج شود

محمد‌رضا کاری ورود فعالان حوزه چاپ و نشر به فضای مجازی را ضرورت می‌داند و معتقد است هنوز فعالان این حوزه از تغییر و تحول و کاهش مشتری می‌ترسند.

محمد‌رضا کاری، مدیر «لیتوگرافی کاری گرافیک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان این مطلب که باید زیر‌ساخت‌های ضروری برای کاهش تاثیر انواع بحران‌ها بر مشاغل و صنوف مختلف از سوی دولت پیش‌بینی شود، گفت: صنعت چاپ و نشر به‌ویژه فعالان حوزه کتاب، از تاثیر شیوع کرونا و به‌دنبال آن موج تعطیلی‌ها، شوکه شدند.

وی با اشاره به تجربه توقف فعالیت در اوایل سال جاری، افزود: تعطیلی‌ها برای مجموعه کاری گرافیک، تجربه کمی متفاوتی بود؛ چراکه مدت‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا، فعالیت در فضای مجازی را با  تولید متن و ویدئو آغاز کرده بودم. نتیجه این فعالیت‌ها روز‌های شیوع کرونا مشخص شد؛ به‌طوری‌که سفارش‌ مشتری‌ها از طریق شبکه‌های مجازی دریافت می‌کردیم و نیازی به حضور فیزیکی‌ آن‌ها نبود. بسته‌های کتاب با پست ارسال و مشکلات نیز آنلاین برطرف ‌شد.

کاری، درباره ضرورت حضور فعالان حوزه چاپ در فضای مجازی، گفت: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالان حوزه نشر به عرصه فضای مجازی ورود کردند؛ چراکه ضرورت این موضوع را متوجه شدند. پیش از شیوع ویروس کرونا، بار‌ها درباره تاثیر‌گذاری سایت‌های قدرتمندی مثل آمازون شنیده بودیم اما متاسفانه اقدام عملی برای فعالیت در این عرصه را شاهد نبودیم.

این فعال حوزه چاپ و نشر با بیان این مطلب که فعالان حوزه چاپ و نشر بسیار سنتی عمل می‌کنند و از تغییر و تحول و کاهش مشتری می‌ترسند، افزود: بسیاری از همکاران، توجه به تولید محتوای مجازی را به دلیل یک تفکر اشتباه، هزینه اضافی قلمداد می‌کردند. شیوع کرونا، موجب شد تا فعالان حوزه چاپ به ظرفیت‌های فضای مجازی توجه کنند و دنبال این باشند که باید از پوسته سنتی خارج شد.

وی، درباره تاثیر تجربه تولید محتوا در فضای مجازی در توسعه فعالیت‌های کاری گرافیک، گفت: تجربه دوسال تولید محتوا در فضای مجازی موجب توسعه بازار مجموعه در دوره شیوع کرونا، به‌ویژه در خارج از پایتخت شده‌است. این بازار را توانستم بیش از 60 درصد رشد بدهم در‌حالی‌که پیش‌تر کمتر از 10 درصد با ناشران و دیگر همکارانم در شهرستان، ارتباط داشتم.

کاری، با اشاره به آغاز همکاری با ناشران برای فروش مجازی کتاب، بیان کرد: با ایجاد صفحه در اینستاگرام برای ناشران امکان فروش را ایجاد کرده‌ام. امکان مشاهده و ثبت سفارش کتاب‌های 12 ناشر شامل حوزه‌های مختلف برای کاربران وجود دارد. فهرست سفارش‌های ثبت‌ شده به ناشران ارسال می‌شود و با هزینه مشتری به سراسر کشور ارسال می‌شود. اگر میزان خرید قابل توجه باشد ارسال رایگان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها