پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کتاب «روزنامه‌نگاری محیط زیست» منتشر شد

کتاب روزنامه‌نگاری محیط زیست نوشته «زینب شریفی» و «افسانه مظفری» ازسوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

زینب شریفی، نویسنده و فعال رسانه‌ای خوزستانی و یکی از مولفین این کتاب در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان با اعلام این خبر، گفت: مخاطبان اصلی این کتاب دو گروه هستند؛ گروه اول فعالان محیط زیستی که با اطلاعات غنی در مورد مشکلات و موضوعات مختلف محیط زیست قرار گرفته‌اند و می‌خواهند با یادگیری اصول روزنامه‌نگاری به ویژه خبرنویسی و یادداشت‌نویسی، اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و در حل مشکلات و ارتقای سواد زیست محیطی شهروندان نقش داشته باشند. گروه دوم، خبرنگارانی هستند که به نویسندگی تخصصی و فعالیت بیشتر در حوزه خبری محیط زیست علاقه دارند و این کتاب می‌تواند برای آن‌ها چراغ راهنمایی باشد تا با کسب مهارت‌های بیشتر، بر اطلاعات تخصصی خود بیافزایند.

وی که این کتاب 212 صفحه‌ای را به رود کارون تقدیم کرده است، در مورد محتوای کتاب گفت: این کتاب در هشت فصل، چهار مقوله اصلی از جمله «معیارهای عمومی روزنامه‌نگاری»، «معیارهای تخصصی»، دانش حقوقی «محیط زیست و روزنامه‌نگاری» و «دانش محیط زیست» (به ویژه اصطلاحاتی که یک خبرنگار محیط زیست باید بداند تا بتواند با مسئولان مصاحبه موفقی داشته باشد) را مورد موشکافی قرار داده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: خوانندگان در فصل اول کتاب با پیشینه روزنامه نگاری محیط زیست در جهان و ایران آشنا می‌شوند. فصل دوم به ارکان روزنامه‌نگاری محیط زیست از جمله وظابف روزنامه‌نگاران محیط زیست و تمایز خبرنگار این حوزه با دیگر حوزه‌های خبری می‌پردازد. در ادامه کتاب روزنامه‌نگاری علمی که پایه اصلی روزنامه نگاری محیط زیست است، تشریح می‌شود.


شریفی افزود: در فصل چهارم کتاب، معیارهای بین المللی روزنامه نگاری محیط زیست شامل معیارهای عمومی و معیارهای تخصصی توضیح داده می‌شود و آخر فصل تمرین‌ها و گزارش‌هایی از خبرنگاران محیط زیست به عنوان مثال و نمونه برای خواننده ارایه شده است تا با بررسی دقیق این معیارها را فراگیرند.

وی با اشاره به فصل پنجم این کتاب عنوان کرد: فصل پنجم به مدل بومی رشته روزنامه نگاری محیط زیست می‌پردازد؛ مدلی که می‌تواند راهنمای اساتید و کارشناسانی باشد که بخواهند رشته روزنامه‌نگاری محیط زیست و یا گرایش «رسانه و محیط زیست» را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی یا تدریس کنند.
 
این فعال رسانه‌ای و زیست محیطی فصل ششم کتاب را آشنایی با بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اهداف این بخش ذکر کرد و گفت: بدون آشنایی و ندانستن اهداف و وظایف مسئولان محیط زیست نمی‌توان  از آن‌ها برای بهبود چالش‌های زیست محیطی در استان‌های مختلف کشور و حفاظت محیط زیست برای نسل‌های آینده مطالبه گری کرد. دو فصل پایانی کتاب چکیده ای از قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست و اصطلاحات و عباراتی  گنجانده شده که ضرورت دارد یک خبرنگار متخصص از آن‌ها آگاه باشد.

شریفی در پایان ضمن تاکید و درخواست از صاحبنظران برای ارائه پیشنهادات و انتقادات در مورد محتوای اثر یادآور شد: این کتاب تنها چکیده و خلاصه‌ای از موضوعات مختلف را ارائه  کرده است و منابع پایانی کتاب نشان می‌دهد که هر فردی که علاقه‌مند به خبرنگار محیط زیستی است، ضروری است که به منابع اولیه روزنامه نگاری رجوع کند و مقدمات این رشته را در قالب کارگاه‌های مختلف آموزشی یا تحصیل در دانشگاه بگذراند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها