شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
تغییر کاربری یک کتابفروشی 53 ساله در سایه بی‌توجهی‌‌‌ها

کتاب‌فروشی پیشگام بعد از 53 سال کتاب‌فروشی در آستانه تغییر کاربری است.

حسین فتحی، مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی پیشگام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ایبنا (ایبنا)، درباره وضعیت نامساعد فروش کتاب در سه ماهه اول سال جاری گفت: درحال‌حاضر اوضاع خیلی بدتر از روزهای قرنطینه است. از یک‌طرف گرانی است؛ از طرف دیگر مشتری هم نیست و چک روی چک آمده. اوضاع به‌حدی نامساعد است که در فکر هستم هفته آینده بروم شهرداری صحبت کنم تا تغییر کاربری بدهیم.
 
فتحی ضمن گلایه از بدقولی مسئولان در ارائه تسهیلات به کتاب‌فروشی‌ها عنوان کرد: قرار بود یک وام دولتی از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان به کتاب‌فروش‌ها داده شود. یک سری فرم هم پر کردیم؛ اما هنوز هیچ خبری نیست. اصلا بعد از آن هیچ پیگیری هم نشد. حتی مبلغ طرح بهارانه کتاب هم که برای کمک به رونق کتاب‌فروشی‌ها بود، هنوز به ما نداده‌اند.
 
وی افزود: با این اوضاع، طرح‌های فصلی، شاید برای مردم خوب باشد ولی کتاب‌فروش باید همان سود 20 یا 25 درصدی را که می‌تواند در فروشگاه داشته باشد به مردم بدهد.
 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی انتشارات پیشگام با تاکید بر اینکه اصلا از کتاب‌فروش‌ها حمایت نمی‌شود و قیمت کتاب هم هر روز بالاتر می‌رود، اظهار کرد: برای حفظ کتاب‌فروشی‌ها باید تسهیلاتی مانند یک وام بلندمدت بدون بهره یا کم‌بهره بدهند که حداقل منِ کتاب‌فروش بتوانم جان بگیرم و سرپا بایستم.
 
وی افزود: الان قفسه‌های کتاب‌فروشی من خالی است؛ چراکه نمی‌توانم کتاب بخرم. اگر بخرم هم مشتری نیست. شاید باورتان نشود؛ اما بیمه این چند ماه کتاب‌فروشی هم مانده است و هنوز نتوانستم آن را پرداخت کنم.
 
فتحی ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان نسبت به قول‌های‌شان به کتاب‌فروشی‌ها در شرایط کرونا، گفت: این‌ها فقط حرف و وعده و وعید است. فقط جلوی چهارتا رسانه و دوربین یک حرفی می‌زنند و وعده می‌دهند که ما فلان کار و بهمان کار را می‌کنیم. اما فردا به پس‌فردا نرسیده، همه این حرف‌ها و وعده‌ها فراموش می‌شود. مثلا قرار بر این بود که چک‌های ما برگشت نخورد و سوء پیشینه نشود و آن‌ها را در حالت عدم وجه نگه‌دارند؛ اما همه آن‌ها دانه‌به‌دانه برگشت خورد.
 
مدیر کتاب‌فروشی انتشارات پیشگام در تشریح وضعیت بد این روزهای کتاب‌فروشی‌ها گفت: خود من هر روز از صبح در کتاب‌فروشی می‌نشینم و کتاب‌هایم را نگاه می‌کنم و با خودم فکر می‌کنم چه می‌شود که با این سرمایه‌ای که من گذاشتم و پنجاه سال این فروشگاه دایر بوده است، نمی‌توانم هزینه بیمه خودم را بدهم.
 
او ادامه داد: حدود 22 سال جوانی‌ام را برای فرهنگ این مملکت گذاشته‌ام. از سال 78 هم خودم آمده‌ام اینجا کار می‌کنم؛ اما هیچ پیشرفتی اتفاق نیفتاده‌است. حتی نتوانسته‌ام مثلا یک گوشی را دو تا گوشی کنم. مدام می‌گویند درست می‌شود؛ اما سال به سال دریغ از پارسال.
 
فتحی درباره تصمیم خود برای تعطیلی کتاب‌فروشی انتشارات پیشگام و تغییر کاربری آن عنوان کرد: علی‌رغم میل باطنی و علاقه‌ام به جایی رسیده‌ام که می‌خواهم تغییر کاربری بدهم و یک شغل دیگر بزنم.
 
وی افزود: محل فروشگاه ما قبل از انقلاب، مشروب فروشی بوده است و از 53 سال پیش پدرم آن را به کتاب‌فروشی تبدیل کرده است. حالا پس از این همه مدت علی رغم میل باطنی‌مان باید برگردیم به یک کار دیگر. سوپرمارکت بزنیم، آبمیوه بفروشیم یا فلافل بدهیم دست مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها