شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
«دارالفکر» در قم تعطیل شد

«سیدمهدی مولانا» مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر با برشمردن مشکلات عدیده در حوزه چاپ و نشر، از تعطیل شدن این بنگاه نشر باسابقه خبر داد.

«سیدمهدی مولانا» مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر قم که بیش از 60 سال در زمینه کتب مذهبی و درسی (حوزه و دانشگاه) مشغول به فعالیت بوده است، در رابطه با مشکلات به وجود آمده برای این نشر باسابقه به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: انتشارات دارالفکر با بیش از 60 سال سابقه نشر در زمینه کتاب‌های حوزه و دانشگاه تلاش کرده است در راستای احیای علوم دینی و فرهنگ غنی اسلام گام بردارد.
 
مولانا اضافه کرد: انتشارات دارالفکر طی سال‌های متمادی افتخار داشته تا کتاب‌های مراجع و آیات عظام قبل و بعد از انقلاب را به چاپ برساند و این موضوع باعث ترغیب ما برای تلاش بیشتر و رونق نشر که توسط مرحوم ابوی در سال 1336 پایه‌گذاری شده به وجود آورد.
 
مدیر انتشارات دارالفکر قم به مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی اشاره کرد و افزود: بخشی از این مشکلات مربوط به عدم حمایت مراجع ذیربط و عدم حمایت دولت از صنعت چاپ و نشر از جمله هزینه‌های گزاف بیمه و دارایی است که گریبانگیر صنعت چاپ و نشر کشور است. این امر مشکلاتی را برای این نشر و سایر ناشران فعال کشور به وجود آورده است.
 
وی از دیگر مشکلات به‌وجود آمده برای نشر کشور را افزایش تعداد ناشران دولتی و سازمانی برشمرد و گفت: وجود ناشران دولتی با استفاده ردیف بودجه از امکانات و حمایت‌های دولت باعث تضعیف سایر نشرهای خصوصی و عمومی شده است که این امر یکی از معضلات نشر کشور محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ادارات و سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز جهت تامین کتاب‌های مورد نیاز به تهیه و خرید از ناشران دولتی روی می‌آورند. یعنی به‌نوعی رقابت نامتوازن بخش دولتی با امکانات فراوان با بخش خصوصی با مشکلات زیاد ناهمگونی به وجود آورده است.

 
مولانا تصریح کرد: حوزه فعالیت انتشارات دارالفکر با سابقه شصت سال، چاپ کتاب‌های درسی حوزه و دانشگاه بوده است؛ لکن وجود نهادهایی با داشتن ردیف بودجه دولتی که پروانه نشر دریافت کرده‌اند و نسبت به چاپ کتاب‌های درسی حوزه و دانشگاه اقدام کرده‌اند از دیگر معضلات این صنعت است، چرا که با وجود ناشران با سابقه و تخصصی در زمینه کتاب‌های حوزه و دانشگاه متأسفانه چنین نهادهایی با کتاب‌سازی در کتاب‌های چاپ شده این نشر، اقدام به چاپ و توزیع همان کتاب با درصد تخفیف بالا کرده‌اند و همین باعث عدم خرید کتاب‌های نشر دارالفکر توسط طلاب و دانشجویان شده است.
 
مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر قم گفت: از دیگر مشکلاتی که بر صنعت نشر ایجاد شده است، وجود نمایشگاه‌های استانی است که با ارائه تحفیف‌های نامتعارف باعث کم رونق شدن چندین ماهه فروشگاه‌های کتاب در سطح شهرها شده است.
 
وی یکی دیگر از مشکلات صنعت نشر را عدم استقرار قیمت‌های مواد اولیه از جمله کاغذ، زینگ، گالینگور، مقوا و دیگر اقلام مصرفی دانست و افزود: این موضوع به‌دلیل نوسانات شدید قیمتی باعث شده ناشران نتوانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند.
 
این ناشر باسابقه حوزه چاپ و نشر همچنین کمبود بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصرف بودجه فرهنگی کشور توسط نهادهایی که هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرند، از دیگر معضلات این بخش برشمرد و افزود: این امر باعث شده که این وزارتخانه از اهداف خود درخصوص کتاب و کتابخوانی که همانا فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح کمی و کیفی جامعه است، باز بماند و بودجه صرف بخش‌هایی شود که هیچ‌گونه خروجی فرهنگی نداشته‌اند.
 
وی در پایان از نهادهای ذیربط خواستار توجه بیشتر به صنعت چاپ و نشر کشور شد و گفت: راه برون‌رفت از این مشکلات و معضلات اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی کشور است که اجرای این اصل می‌تواند جانی دوباره به صنعت چاپ و نشر کشور بخشد و باعث رونق و شکوفایی مجدد این صنعت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها