شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
ضرورت مکتوب کردن فرهنگ شفاهی به کمک صاحبان قلم

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: باید با تولیدات موثر فرهنگی، زمینه رشد کتاب‌خوانی را ارتقا دهیم و از همه مهم‌تر اینکه بتوانیم فرهنگ شفاهی را به کمک قلم‌بدستان حرفه‌ای مکتوب کنیم.

ابوالفضل صادقی‌نژاد معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، با تبریک روز قلم به اهالی اندیشه و قلم گفت: روز قلم بهانه‌ای است تا ظرفیت‌های فرهنگی مبتنی بر مجموعه‎‌های نوشتاری با سیادت فرهنگ مکتوب به‌ویژه کتاب، مجلات و روزنامه‌ها بازخوانی شود.
 
صادقی‌نژاد افزود: انسان با شاخصه عقل بین تمامی مخلوقات الهی شناسایی می‌شود و ماحصل کارگاه عقل، مبتنی بر خروجی مفید آن است که در کلام و نوشتار نمودار می‌شود و جالب آنکه گفتار می‌تواند ماندنی نباشد ولی حاصل قلم، برای همیشه به منزله یک سند، ماندگار است و همین باور است که در بین مردم نوشتن اهمیت پیدا می‌کند و قلم ارزش می‌یابد.
 
وی افزود: انواع نوشته‌ها در قالب سند می‌تواند قابل استناد باشد و موضوع بحث در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعه‌ای از نوشتار اشاره دارد که ضریب نفوذ فرهنگی را در جامعه و جهان امروز تعیین می‌کند.
 
صادقی نژاد به ضرورت افزایش میزان مطالعه در بین عموم مردم اشاره کرد و با تاکید بر تولید محتوای موثر گفت: ملت رشید ایران به اعتبار دین، سیاست، تحول‌خواهی و فرهنگ‌محوری معرفی می‌شوند و شاخصه فرهنگ در نبوغ ذهنی و قدرت ادراک ریشه دارد.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآور شد: قلم به اعتبار عقل که پیامبر درون ماست اعتبار گرفته و در قالب سوگند الهی نمودار شده است بنابراین قلم‌داران هر قوم از سرآمدان فرهنگ یک جامعه مترقی خواهند بود و نیز قلم در حکم تیغ جراحی هم صاحب شفا و درمان است و هم اگر در دستان نا اهل باشد به شدت خطرناک خواهد بود اما بحث در مورد قلم‌ بدستان متعهد است که رمز و راز موفقیت‌های اجتماعی را برای آیندگان به ارمغان می‌برند.
 
صادقی نژاد از زحمت‌کشان و فعالان عرصه مطبوعات قدردانی و با قدرشناسی ویژه از تولیدکنندگان محتوای بهداشتی در عرصه مبارزه با ویروس کرونا، اظهار کرد: روز قلم بهانه‌ای است تا با تشکر از همکاران در این حوزه مهم، ظرفیت‎‌های فرهنگی بویژه در محیط جغرافیایی را بررسی کنیم و با پاسداشت قلمداران نستوه بر تولید مجموعه‌های نوشتاری با سیادت فرهنگ مکتوب بویژه کتاب و مجلات و روزنامه‌ها اصرار داشته باشیم.
 
وی افزود: میزان رشد و افزایش تعداد خوانندگان روزنامه‌ها می‌تواند شاخص آگاهی‌های اجتماعی یک ملت باشد و باید در اندیشه توسعه مطبوعات و قرار دادن آن در سبد اقتصادی خانواده‌ها بود.
 
صادقی نژاد نویسندگان کتاب، صاحبان مقالات علمی و اجتماعی، روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات را ناقلان فرهنگ دیرینه اجتماعی به نسل‌های حاضر و آینده معرفی کرد و گفت: نوشتن به صرف قلم زدن نیست بلکه قلم باید در خدمت تعهد، آزادگی و درک کامل وضعیت اجتماعی و البته شناخت انسان باشد تا آنچه از زبان قلم تراوش می کند چونان باران بهاری، زندگی‌ساز باشد.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان قلم را به حکم دانایی، قدرتمند خواند و گفت: قلم‌ به‌دستان متعهد همیشه بازوی فرهنگی کشور بوده‌اند و پاسداشت روز قلم به نوعی پاسداشت آگاهی و رشد باورهای متعالی جامعه با معرفی نویسندگان آگاه است.
 
صادقی نژاد با اشاره به گرانی و کمبود کاغذ در پی تحریم‌های ناجوانمردانه یادآورشد: با توجه به کمبود کاغذ باید کارهای رسانه‌ای و نشر کتاب را وابسته به میزان کیفیت در محتوا اولویت‌بندی کرد تا آثار برجسته فرصت راه‌یابی به بازار نشر داشته باشند.
 
وی به آسیب‌های فضای مجازی که منجر به کاهش نرخ مطالعه فرهنگ مکتوب به تولیت کتاب شده است اشاره کرد و گفت: مطالعه در فضای مجازی به دلیل کوتاهی و تکثر در تنوع در ذهن ماندگار نیست و لازم است فرهنگ مطالعه را به فرزندان خود آموزش دهیم به شکلی که در حد امکان حداقل یک روزنامه را به اشتراک دریافت کنند و اجازه دهیم فرهنگ روزنامه خواندن و کسب اطلاع در ساختار تربیت خانواده جای بگیرد.
 
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، این استان را از موهبت‌های فرهنگی در کشور دانست و گفت: این هزار جزیره گویش‌ها آنقدر حرف نانوشته دارد که باید کمک کنیم تا دلگویه‌های مردم این سرزمین، مکتوب شود و آیندگان از این ظرفیت بالای فرهنگی بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها