شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
بیش از 134 عنوان کتاب در حوزه ادبیات رضوی منتشر کرده‌ایم

مدیرعامل «به‌نشر» از تولید بیش از 134 عنوان کتاب توسط 101 نویسنده در حوزه ادبیات رضوی ازسوی این موسسه انتشاراتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، مجموعه «به‌نشر» که اکنون 35 سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد، تا سال 95، به انتشار بیش از 30 موضوع، به عنوان موضوعات اصلی این نشر، می‌پرداخت؛ اما از ابتدای سال 95، موضوعات خود را محدود به 4 عنوان معارف اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی و سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام کرد و در این حوزه شروع به چاپ آثار خود کرد.

حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در ارتباط با میزان تولیدات این نشر در حوزه رضوی گفت: ما قبل از این تغییر رویکرد به طور متوسط سالانه، 5 اثر با موضوع رضوی تولید داشتیم درحالی‌که این رقم اکنون به 30 اثر رسیده و نشان از رشد کمّی قابل توجهی دارد. این آثار هم عمدتاً برای مخاطبین در همه سنین، از کودک و نوجوان تا جوان و بزرگسال نوشته شده است.

وی همچنین گفت: «به‌نشر» در سال‌های اخیر، بیش از 134 عنوان کتاب با موضوع رضوی منتشر کرده است؛ اتفاقی که در مجموعه این انتشارات بی‌سابقه بوده است. برای این 134 عنوان اثر، ما با حدود 101 نویسنده ارتباط گرفتیم که رقم قابل توجهی است؛ آن هم در در مجموعه انتشاراتی که با یک موضوع خاص فعالیت می‌کند، آن هم موضوعی که در نگاه اول احساس می‌شود خیلی قابل تولید محتوا نیست.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا انتشارات منتسب به آستان قدس رضوی به‌خوبی توانسته است با نویسندگان ارتباط برقرار کرده و پایگاهی برای نشر آثار رضوی باشد؟، گفت: ما با نویسندگان و مولفان خوب کشوری، برای تولید آثار رضوی، همکاری و مشارکت داشتیم که در این بین می‌توان به رمان «دعبل و زلفا» نوشته مظفر سالاری، اشاره کرد که طی یکسال گذشته به چاپ 46ام رسید، یا کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری که در طول یکسال حدود 25000 جلد از آن منتشر شد و همچنین کتاب «موقف» که به عنوان کتاب سال استان خراسان رضوی برگزیده شد و سایر نویسندگان که آثار خوب و قابل توجهی از آن‌ها به چاپ رسید.

وی ادامه داد: از آنجا که «به‌نشر» یک مجموعه خودگردان است و مثل سایر ناشرین به فروش خود اتکا دارد، این دغدغه و نگرانی وجود داشت که با تغییر رویکرد این مجموعه و از دست دادن بخشی از مخاطبان، آیا مخاطب جدیدی پیدا خواهیم کرد یا خیر و جوابش را به‌خوبی در طی این سال‌ها گرفتیم؛ مردم نسبت به آثار معارفی و ارزشی با موضوع گفتمان انقلابی، رغبت زیادی نشان دادند و نتیجه‌اش این شد که تعداد زیادی از کتاب‌ها به چاپ چندم رسید، اتفاقی که برای خود ما هم غیر قابل باور بود.

سعیدی در ارتباط با شبکه توزیع کتب رضوی در سطح کشور گفت: ما ارتباط ویژه‌ای با پخشی‌های کتاب در سطح کشور و مجموعه کتابفروشی‌ها در سایر استان‌ها گرفتیم و عمده آثار ما در اکثر کتابفروشی‌ها موجود است، به ویژه اینکه خودمان علاوه بر انتشار کتاب، از طریق نمایندگی‌هایمان، توزیع هم داریم؛ 40 نمایندگی در سطح کشور شامل 20 نمایندگی در مشهد و 20 نمایندگی در سایر مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها داریم که خود این 40 پایگاه باعث شده که همه این آثار به خوبی توزیع شود و در معرض دید مخاطبان و علاقمندان قرار بگیرد.

مدیرعامل انتشارات «به‌نشر» ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که علیرغم کارهای زیادی که در حوزه رضوی انجام شده، باز هم نسبت به ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، کم کاری شده است؛ ما هنوز نتوانستیم ابعاد مختلف زندگی حضرت رضا علیه السلام و سایر معصومین را برای مردم باز کنیم چراکه عمدتاً آثاری که در این زمینه منتشر شده در حد زندگینامه و بیان تاریخی زندگانی حضرت رضا علیه السلام، بوده است در صورتی که این امکان وجود دارد که در قالب داستان و روایت‌های رمان گونه، جذابیت‌های خواندنی برای مخاطبین ایجاد کنیم.
 
سعیدی در انتها از تمام نویسندگان علاقمند به ادبیات رضوی، برای همکاری با این انتشارات و چاپ آثارشان دعوت کرد و گفت: ما در مجموعه «به‌نشر» با رویی گشاده، از همه نویسندگان و مؤلفینی که علاقمند هستند در این موضوعات، به ویژه موضوعات رضوی، قلم بزنند، دعوت می‌کنیم که طرح‌ها و ایده‌های خود را برای ما ارسال کنند تا ما نیز مانند سایر ناشرین آنها را بررسی و در صورت مناسب بودن، منتشر کنیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    خسته نباشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها