شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
سه‌هزار اثر بررسی شده است/ متون نمایشی به بخش‌های قلم‌زرین اضافه می‌شود

کامران شرفشاهی که دبیری این دوره از جشنواره قلم زرین را برعهده دارد، خبر از بررسی و داوری سه هزار اثر ادبی در این دوره از جشنواره داد.

کامران شرفشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح شرایط این دوره جشنواره قلم زرین اظهار کرد: ما از اواخر پاییز 98 کار بررسی کتاب‌های منتشر شده در سال 98 را آغاز کردیم و با تشکیل هیات داوران و تقسیم وظایف این مهم پیگیری شد. فراخوان جشنواره در دی ماه منتشر و در دو نوبت تمدید شد و تا پایان فروردین‌ماه 1399 علاقه‌مندان می‌توانستند کتاب ارسال کنند.
 
دبیر جشنواره قلم زرین با اشاره به شروع فعالیت‌های داوری گفت: پس از وصول کتاب‌ها و بررسی لیست کتاب‌های منتشر شده در سال 98، هیات داوران در پنج بخش شعر و داستان کودک و نوجوان، شعر و داستان بزرگسال و بخش نقد ادبی و پژوهش کار خود را شروع کرد و در سه مرحله به تفکیک و بررسی آثار پرداخت که مرحله نهایی داوری، ‌اواخر خردادماه به پایان رسید.

وی ادامه داد: در انتها، هر گروه پنج کتاب را کاندید دریافت جایزه قلم زرین معرفی کردند و در نهایت امسال ما هفت برگزیده داریم. یعنی در سه گروه یک کتاب معرفی شده و در دو گروه دو کتاب به طور مشترک انتخاب شده‌اند.
 
این شاعر در توضیح تعداد آثار بررسی شده اظهار کرد: در این دوره بیش از سه‌هزار کتاب در حوزه ادبیات بررسی شد که در هر مرحله با ریزش‌هایی همراه بودیم تا اینکه به آثار نهایی رسیدیم.
 
شرفشاهی با اشاره به ملاک‌های جشنواره قلم زرین برای انتخاب آثار برتر گفت: جشنواره قلم زرین، جشنواره‌ای است که از سوی انجمن قلم ایران برگزار می‌شود که یک تشکل فرهنگی و ادبی است. انجمن قلم ایران انجمنی است که بر باورمندی و حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس تاکید دارد. البته این نکته‌ای نیست که مربوط به این دوره باشد و دروه‌های دیگر نیز روی آن تاکید شده است.

وی افزود: این شاخصه به این معنا نیست که انجمن قلم ایران منکر ارزش‌های ادبی آثار خوب می‌شود و باید بگوییم که دید انجمن نسبت به همه تلاش‌ها مثبت است و تلاش بر این دارد که این جشنواره، محملی برای تعامل و همدلی اهل قلم باشد و تقدیری کند از تمام کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند و صاحب اثر هستند.

دبیر جشنواره قلم زرین در توضیح تفاوت‌ها و شباهت‌های این جشنواره با سایر جشنواره‌ها گفت: جشنواره قلم زرین در کنار سایر جشنواره‌های ادبی کشور یک فرصت است برای تمام دوستانی که در این زمینه قلم و قدم می‌زنند و به اعتقاد من در این روزگاری که روزگار فقر حرکت در حوزه فرهنگ و ادبیات است، باید قدر هر جشنواره‌ای را دانست؛ خصوصا جشنواره‌ای که تلاش می‌کند به شکل باورمند و با تکیه بر ارزش‌ها و فارغ از حاشیه‌ها موثر و مفید باشد.
 
شرفشاهی با اشاره به بخش ویژه جشنواره امسال اظهار کرد: امسال ما به پاس سال‌ها فعالیت جمال شورجه از او تقدیر خواهیم کرد. جمال شورجه از عزیزانی است که علاوه بر فعالیت در سینما به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، فعالیت‌هایی نیز در زمینه آثار مکتوب هنر نمایشی داشته است.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای جدی درباره سال‌های آینده جشنواره قلم زرین این است که ما یک بخش دیگر را به این جشنواره اضافه کنیم تا متون نمایشی مثل نمایش‌نامه و فیلم‌نامه نیز بررسی شوند؛ متونی که آنها نیز، یک نوع نگارش هستند و می‌توانند در کنار پنج بخش جشنواره به عنوان بخش جدید حضور داشته باشند.
 
دبیر جشنواره قلم زرین در توضیح برگزاری مراسم اختتامیه در روزگار کرونا گفت: مساله شیوع بیماری کرونا مشکلات فراوانی را برای رویدادهای فرهنگی به‌خصوص جشنواره قلم زرین به وجود آورد و موجب شد که ما گرفتار محدودیت‌های خاصی شویم و می‌توانیم بگوییم که این بیماری مشکلات عجیب و غریب را به همراه داشت.

وی افزود: از این رو تا چند روز پیش برگزاری جشنواره به صورت حضوری در هاله‌ای از ابهام بود. دوستان نظرشان این بود که جشنواره به صورت مجازی برگزار شود؛ اما با بازگشایی مراکز فرهنگی و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی، هیات مدیره به این نتیجه رسید که جشنواره امسال به صورت حضوری برگزار شود. با این حال مراسم به صورت خصوصی در سالن اجتماعات قلم ایران برگزار می‌شود و در آن تمهیدات بهداشتی نیز رعایت خواهد شد.
 
شرفشاهی در پایان گفت: معمولا با اعلام نتایج جشنواره‌ها شاهد موجی از حاشیه‌ها هستیم؛ اما صلاح در این است که همه بدانیم که عضو یک خانواده هستیم و اعضای خانواده بزرگ قلم می‌بایست از فرصت‌هایی که در این حوزه پیش می‌آید پشتیبانی کنند و بدانند که معرفی یک کتاب از نویسنده، پژوهشگر یا ناشر، موفقیت همه جامعه فرهنگی تلقی می‌شود. ما در جشنواره‌ها تلاش داریم تا این نکته را بازگو کنیم که حق‌شناسی از تلاش‌ها انجام و کار خوب دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها