چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
مطالبه کتاب‌فروشان جمع‌آوری نمایشگاه‌های غیر‌قانونی است نه نصب تابلو راهنما

محسن بهشتیان، معتقد است، هرچند نصب تابلوی راهنما برای ناشران و کتاب‌فروشان اقدام مثبتی است اما مطالبه جدی کتاب‌فروشان را توقف صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های تخفیف 50 درصدی کتاب در مترو و خیابان می‌داند.

محسن بهشتیان، مدیر کتابفروشی لارستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری تهران به نصب تابلوی راهنمای ناشران و کتاب‌فروشان، بیان کرد: نصب تابلو برای ناشران و کتاب‌‌فروشان، اقدام مثبتی است اما فکر نمی‌کنم تابلو و فلش در افزایش میزان مخاطبان و فروش، موثر باشد. کتاب‌خوان‌ها و علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌فروشی را پیدا می‌کنند.  
 
وی، با اشاره به گرفتاری‌های متعدد کتاب‌فروشان، افزود: اقدامات اساسی‌تری از نصب تابلو راهنما برای کتاب‌فروشی‌ها، لازم است. متاسفانه صدا‌و‌سیما و آموزش‌و‌پرورش توجهی به تقویت کتابخوانی ندارد؛ برنامه‌ و یا سیاست‌ها خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق، نمی‌کند.
 
بهشتیان، درباره مطالبات کتاب‌فروشان از مدیران شهری گفت: به‌نظر می‌رسد برخی اقدامات شهرداری تهران منجر به از بین رفتن کتاب‌فروشی‌ها می‌شود. یکی از معضلات اصلی، بساط فروش و نمایشگاه‌‌ کتاب‌ با تخفیف 50 درصدی است. جمع‌‌آوری این بساطی‌ها و توقف حمایت شهرداری از مطالبات اصلی کتاب‌فروشان از مدیران شهری است.
 
مدیر کتابفروشی لارستان، ادامه داد: اکثر کتاب‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه‌ها کپی از نسخه‌های اصلی و نام غیرواقعی مولف و یا مترجم و کتابسازی است؛ بنابراین مجموعه‌ای از فعالیت‌‌های غیر‌قانونی در برگزاری این نمایشگاه‌ها وجود دارد. تعیین تخفیف براساس قانون نظام صنفی 15 درصد و یکبار در سال مجاز  و اعمال این تخفیف‌ها نیز نیازمند اخذ مجوز است؛ علاوه‌براین با توجه به افزایش قیمت کاغذ، 50 درصد تخفیف هم غیر‌واقعی شده‌، یعنی قیمت پشت جلد را دستکاری می‌کنند وبراساس قیمتی که ‌غیر‌واقعی افزایش داده‌اند 50 درصد تخفیف را اعمال می‌کنند.
 
بهشتیان، آسیب برگزاری نمایشگاه‌‌‌های تخفیف 50 درصدی در مترو و خیابانی را فراگیر دانست و افزود: در شرایطی که مردم از کیفیت  و واقعی بودن کتاب‌های تخفیف 50 درصدی نمایشگاه‌های خیابانی و مترو، بی‌خبر هستند، ناشران نیز وارد رقابت شده‌اند و می‌بینم در سایت‌ها به اعمال تخفیف‌های بالا‌ اقدام کرده‌اند. متاسفانه تخفیف ناشران نتیجه کسر سهم کتاب‌فروشان از قیمت پشت جلد کتاب است؛ بنابراین از شهرداری می‌خواهیم بساط کتاب‌فروشان مترو و نمایشگاه‌های خیابانی کتاب را جمع و صدور مجوز به‌ آن‌ها را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها