چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
نزدیک به سه میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عضو «مکتا» وجود دارد

دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) با اشاره به همکاری 46 کتابخانه، مرکز اسناد و موزه در سطح استان قم با این مجمع، مجموع کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عضو «مکتا» را نزدیک به سه میلیون جلد برآورد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، «مکتا» عنوان اختصاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم است که کار خود را از سال 1393 با همیاری و همکاری 16 کتابخانه در استان قم آغاز کرد و هم اکنون 46 کتابخانه، مرکز اسناد و موزه در سطح این استان عضو این مجمع‌ هستند. این مجمع با کتابخانه‌های بزرگ کشور مانند کتابخانه ملی ایران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی و نیز کتابخانه مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری شیراز تفاهم‌نامه امضا کرده است. «مکتا» با سه هدف اصلی اشتراک‌گذاری منابع، ارتقای بهره‌وری و تبادل تجربیات مدیران راه‌اندازی شده است. در بیست و پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در محل کتابخانه تخصصی موسسه اخلاق و تربیت قم برگزار شد، حسن رجبیان برای دومین سال پیاپی به عنوان دبیر این مجمع انتخاب شد. با او درباره کم و کیف فعالیت این مجمع به گفت‌وگو نشستیم.
 
حسن رجبیان در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایبنا، به وجود نزدیک به سه میلیون جلد کتاب در مجموع کتابخانه‌های عضو مکتا اشاره کرد و گفت: از آنجا که این مجمع، کتابخانه‌های متنوع حوزوی و دانشگاهی، از کتابخانه‌های کهن میراثی تا کتابخانه‌های جدید را دربرمی‌گیرد، بنابراین به طیفی گسترده از مراجعان خدمات می‌رساند.
 
دبیر جمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم اضافه کرد: چشم‌انداز مکتا تبدیل این مجمع استانی به مجمع کتابخانه‌های تخصصی ایران است.
 
رجبیان تاثیرات نامطلوب مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور بر امور کتابخانه‌ها را به‌عنوان مشکلی جدی مطرح کرد و گفت: مشکلات کتابخانه‌ها در زمینه کمبود منابع مالی و انسانی تابعی از شرایط عمومی کشور است.
 
وی به تعطیلی کار کتابخانه‌ها و دبیرخانه مجمع در دوره بیماری کرونا اشاره کرد و یادآور شد: تعطیلی کتابخانه‌ها و دبیرخانه مجمع عملا 2 تا 3 ماه به طول انجامیده و این، موجب کندی کار و به تعویق افتادن برنامه‌های «مکتا» شده است.
 
دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در ادامه، برخی اقدامات و فعالیت‌های این مجمع را برشمرد و بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات مجمع، تهیه سند چشم‌انداز «مکتا» برای سال 1404 بود که با برگزاری چندین جلسه کارشناسی و تصویب آن در شورای سیاستگذاری صورت گرفت و این سند «مکتا» را از یک مجمع استانی به یک پدیده فراگیر کشوری مبدل خواهد کرد.
 
وی افزود: امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، کتابخانه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س)، کتابخانه و موزه ملی ملک و به عضویت درآوردن کتابخانه‌های جامعه‌المصطفی، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز الابحاث العقائدیه، موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، موسسه امام خمینی (ره) و مرکز اسناد حوزه و روحانیت از دیگر اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه مجمع در یک سال اخیر بوده است.

رجبیان برگزاری جلسات دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری با معاون فرهنگی وزارت ارشاد، استاندار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس جامعه الزهرا، معاون پژوهش جامعه المصطفی، رئیس و معاون پژوهش دانشگاه قم و معاون پژوهش دانشگاه آزاد را در راستای فعالیت‌های یکساله فعالیت مجمع ارزیابی کرد.
 
مدیر کتابخانه آیت‌الله حائری (فیضیه) در پایان تصریح کرد: برگزاری جلسات متعدد کمیته‌های تخصصی، معرفی و ارائه گزارش عملکرد «مکتا» به مدیر و شورای پژوهش حوزه‌های علمیه، ساماندهی و آرشیو اسناد دبیرخانه مکتا و ادامه صدور کارت ویژه عضویت مکتا جهت مدیران کتابخانه‌ها و معاونین پژوهش را می‌توان ازجمله اقدامات دیگر دبیرخانه «مکتا» در یک سال گذشته به شمار آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها