پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
ارائه تخفیف های بالا در فروش اینترنتی کتاب موقت است

محمدحسن شاطریان معتقد است؛ عرضه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف بر روی سایت ناشران و فروشگاه‌های اینترنتی موقتی بوده و به دلیل شرایط سخت اقتصادی و کمبود نقدینگی در میان ناشران رایج شده است.

محمدحسن شاطریان مدیر نشر و کتاب‌فروشی بیدگل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ارائه کتاب در سایت ناشران با تخفیف‌های غیرمتعارف، عنوان کرد: عرضه کتاب بر روی سایت ناشران به دلیل شرایط پیش‌آمده موقت است؛ زیرا بسیاری از ناشران کاغذ خریداری کردند و با چاپ کتاب برای عید نوروز و پس از آن نمایشگاه بین‌المللی‌ کتاب تهران سرمایه‌گذاری کرده بودند.
 
وی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن در اقتصاد نشر بسیاری از پیش‌بینی‌های ناشران محقق نشد و ناشران از نظر نقدینگی دچار مشکل شدند و همین موضوع دلیل اصلی این کار به شمار می‌آید.
 
شاطریان با بیان اینکه اگر شرایط کرونایی عامل اصلی این کار باشد، این شرایط موقتی است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توان اعتراض زیادی به این اقدامات کرد و قانون‌گذاری در این زمینه چون کوتاه‌مدت خواهد بود ضرورتی ندارد.
 
وی یادآور شد: معتقدم در این زمینه باید به سراغ ناشران رفت و علت انجام این کار را از آن‌ها پرسید که چرا این کار را انجام داده‌اند. قطعا دلیل موجهی دارند.
 
مدیر کتاب‌فروشی بیدگل همچنین درباره آسیب‌های این اقدام توضیح داد: استمرار این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت به ضرر کتاب‌فروشان باشد. این مساله چند جنبه دارد؛ یکی از جنبه‌ها این است که فضای مجازی بخشی از زندگی ما است و سال‌ها است که شاهد اتفاق‌هایی مثل فروش اینترنتی کتاب و تخفیف‌ها خواهیم بود که ممکن است بیشتر هم شود.
 
به گفته شاطریان، در این زمینه اگر سواستفاده‌ای در کار نباشد ایرادی ندارد؛ زیرا من شنیده‌ام برخی ناشران و سایت‌ها تخفیف‌های فوق‌العاده می‌دهد تا نقدینگی خود را بالا ببرند ولی پس از فروش کتاب‌ها، بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به برخی شرایط ویژه برای ناشران گفت: البته برخی ناشران یا مدیران سایت‌های فروش اینترنتی می‌‌گویند من در شرایط ویژه هستم و باید چک‌های خود را پرداخت کنم. به‌نظرم هر ناشری باید پیگیر این مساله باشد. من در بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که برای کتاب‌های ما در سایت‌ها تخفیفی نداده‌اند.
 
شاطریان با بیان اینکه اگر به کتاب‌های ما تخفیف می‌دادند من فورا آن را پیگیری می‌کردم، عنوان کرد: یک فروشنده اینترنتی اجازه ندارد کتاب‌های ما را که با 35 درصد تخفیف خریداری می‌کند با 40 درصد تخفیف بفروشد. دراین‌صورت من دیگر به آن‌ها کتاب نمی‌دهم.
 
وی تاکید کرد: ناشران باید پیگیر باشند که اگر کتاب آن‌ها با تخفیفی بیشتر از آنچه به سایت فروخته می‌شود، در حال فروش است، باید جلوی آن را بگیرند.
 
شاطریان با بیان اینکه ارائه تخفیف به‌صورت طولانی‌مدت شبهات زیادی به همراه دارد، گفت: اگر یک سایت فروش اینترنتی کتاب به مدت طولانی کتاب را با تخفیف می‌فروشد، پس حتما تخفیف زیادی هم می‌گیرد و این موضوع باز به ناشر برمی‌گردد؛ زیرا سایت‌ها کتاب خود را از ناشر می‌گیرند و اگر از ناشری کتاب را با 35 درصد تخفیف خریداری می‌کند، بیشتر از 30 درصد نمی‌تواند تخفیف بدهد.
 
وی همچنین گفت: اما گاهی در شرایط حادی مثل الان مدیر سایت اینترنتی می‌گوید من به همان میزان تخفیفی که از شما خریداری می‌کنم، کتاب‌ها را می فروشم و چون به شما چک چند ماهه می‌دهم، همین زمانی که برای من می‌ماند اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های من مختل شود که این درخواست تا اندازه‌ای معقول و قابل قبول است. اما اگر از من کتاب را با 35 درصد تخفیف بگیرد اما بخواهد در بازار 40 درصد بفروشد من به عنوان ناشر اجازه چنین کاری را نمی‌دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط