چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
برای چاپ داستان‌هایم در قالب کتاب هنوز زود است

«مینا علیزاده» نویسنده جوان اهل شهرستان اسفراین در خراسان شمالی و برگزیده دومین جشنواره داستان کوتاه این استان، رمز موفقیت و آرامش در زندگی را مطالعه و انس با کتاب می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، نخستین قدم‌هایش برای ورود به دنیای ادبیات با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برداشته شد و جهانش را با کلمات موزون آذین بست و کم کم با ورود به کارگاه داستان، قلمش رنگ دیگری به خود گرفت، تا اینکه با نخستین داستانش در دور دوم جشنواره بلقیس درخشید. حالا 7 سالی می‌شود که «مینا علیزاده» با حضور در کارگاه داستان خود را محک می‌زند و تجربه کسب می‌کند. این نویسنده جوان اسفراینی در دومین جشنواره داستان کوتاه خراسان شمالی از داستان‌نویسان برتر استان بود و در بخش نوقلمان از بین 101 اثر، رتبه نخست با به خود اختصاص داد.

مینا علیزاده هم‌اکنون دانشجوی رشته رونامه‌نگاری در دانشگاه علامه طباطبایی تهران است و پیشرفت خود را در این رشته را نشات گرفته از مطالعه و حضورش در کارگاه‌های داستان نویسی و نویسندگی می‌داند. به مناسبت روز دختر با این نویسنده جوان اهل اسفراین به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

لطفاً برای شروع بحث، کمی از خودتان بگوئید و اینکه از چه زمانی شروع به نویسندگی کردید؟

من متولد 1376 شهرستان اسفراین هستم.و با توجه به علاقه ذاتی که به مطالعه داشتم، از 10 سالگی در کارگاه‌های داستان نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت می‌کردم. وجود مربیان خوب و توانمند کانون باعث شد تا من با اشتیاق بیشتری در این کارگاه‌ها شرکت کنم. به همه نوجوانان و جوانان توصیه می‌کنم حتما از کلاس‌ها و کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنند؛ چون حضور در این کارگاه‌ها تحولی جدید را در زندگی من رقم زد و باعث شد که من بتوانم با کتاب و مطالعه انس بیشتری بگیرم.

در چه جشنواره‌هایی شرکت کرده‌اید و درباره مقام‌هایی که کسب کرده‌اید، بگوئید.

اولین جشنواره‌ای که شرکت کردم و در آن رتبه آوردم، «جشنواه بلقیس» بود که در سال 1394 در شهرستان اسفراین برگزار شد و در بخش نوقلمان توانستم رتبه اول را کسب کنم. بعد از آن سال 95 در همین جشنواره در بخش بزرگسالان مقام دوم را کسب کردم، بعد از آن در جشنواره داستان کوتاه توانستم مقام دوم کشوری را کسب کنم و در سال 96 هم در همین جشنواره رتبه سوم در بخش آزاد را کسب کردم. در ششمین جشنواره داستان کوتاه خراسان شمالی در سال 96 هم نفر اول این جشنواره شدم و در سی و چهارمین دوره مسابقات فرهنگی، هنری کشوری نفر دوم جشنواره را کسب کردم.

آیا تاکنون آثاری هم نوشته‌اید و یا چاپ کرده‌اید؟

بله من تاکنون کتاب «یک نفر به‌جای چشم‌هایم»، «من ریحانه نیستم»، «جای خالی صدای نیلا» و «شاه جهان» با موضوعات اجتماعی را آماده کرده‌ام ولی متاسفانه هنوز نتوانستم که این آثار را به صورت کتاب چاپ کنم.

چرا آثارتان را تاکنون به چاپ نرسانده‌اید؟

من علاقه زیادی دارم که آثارم چاپ شود تا مردم هم از این آثار استفاده کنند ولی هنوز فکر می‌کنم آثارم هنوز آن پختگی کامل برای چاپ را ندارند و جا دارد تا بر روی این آثار بیشتر کار کنم.

دستگاه‌های فرهنگی از شما حمایت کرده‌اند؟

بله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک خوبی به من کرد چراکه شروع من از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جلسات و کارگاه‌های خوبی دارد که حضور در این کارگاه‌ها می‌تواند کمک بسیارخوبی برای پیشرفت باشند.

با توجه به اینکه دانشجوی رشته روزنامه نگاری هستید، آیا با روزنامه‌ها همکاری دارید؟

بله چون علاقه به نوشتن دارم، با برخی از مطبوعات و روزنامه‌ها به‌صورت غیررسمی مشغول به فعالیت و همکاری هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها