دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کتاب‌فروشان از بین بروند، کل زنجیره نشر پاره می‌شود

حسین قوامیان با اشاره به مشکلات اقتصادی و مالی کتابفروشان به‌ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، کتابفروشی‌ها را آخرین مرحله از حلقه نشر عنوان کرد و گفت: اگر کتاب‌فروشان از بین بروند، کل زنجیره نشر پاره می‌شود.

حسین قوامیان، مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به مشکلات اقتصادی مالی برای فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: آخرین مرحله از حلقه نشر کتاب‌فروشان هستند، اگر این مرحله از بین برود، کل زنجیره نشر پاره می‌شود.

وی در رابطه با فروش غیرحضوری اضافه کرد: برای فروش غیرحضوری در شرایط پیش آمده در چند حوزه کار کردیم. یک حوزه بحث کتاب‌های بازاریابی بود. مخاطب‌ها اعم از اصناف، بازاری‌ها و کسبه برای کسب‌وکارشان دنبال ایده جدید بودند، ما به‌صورت جدی ورود کردیم و در فضای مجازی خیلی مانور دادیم که استقبال خوبی صورت گرفت.

قوامیان افزود: موضوع دیگری که یک‌مرتبه پیش آمد بحث بورس بود. ما موضوع را در اولویت قرار دادیم و روی کتاب‌های مرتبط با آن کار کردیم.

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» تصریح کرد: افرادی بودند که اهل مطالعه نبودند و می‌آمدند کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسال می‌خریدند. این هم یک ایده شد که در دوران کرونا و فروش غیرحضوری یک عنوان راه‌اندازی کنیم برای این کتاب‌ها که مخاطب به سمت کتاب بیاید.
 
این فعال حوزه نشر و کتاب در رابطه با استقبال مخاطبان از فروش غیرحضوری یادآور شد: ما یک بانک اطلاعاتی از مشتری‌های غیرحضوری در همین ایام تهیه کردیم. تقریباً در دو ماه اخیر بیش از 30 هزار عنوان کتاب فروختیم و بیش از 10 هزار خانواده به ما مراجعه کردند. بخش کودک و نوجوان، سرگرمی‌ها، دایره‌المعارف‌ها از جمله بخش‌های پرمخاطب ما بود.

قوامیان بیان کرد: در فضای کرونا یک پتانسیل ایجاد شد که ما زیرساخت‌های فروش غیرمجازی را فراهم کنیم. سایت خیلی مهم است، چراکه باید انبار واقعی داشته باشد. ما آنچه را می‌توانستیم پشتیبانی کنیم، در سایت عرضه می‌کردیم. حتی در صورت تقاضای مشتری کتاب را قبل از ارائه برایشان کارشناسی می‌کردیم و بعضاً صفحاتی را برای استفاده و انتخاب عکس می‌گرفتیم و در اختیارشان قرار می‌دادیم. این موضوع باعث تعامل بیشتر ما با مخاطب شد.
 
مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» با اشاره به آسیب‌های فروش غیرحضوری گفت: ما یک بازار مجزا از حضوری پیدا کردیم که خودش یک امتیاز مهم است و بعدها باید روی آن فکر اساسی شود. متأسفانه برخی شگردهایی غیرحرفه‌ای در فضای فروش مجازی به کار می‌برند، مثلا درصدهای تخفیف بالا ارائه می‌دهند اما قیمت‌هایشان واقعی نیست. یکی از اهداف ما در مرحله اول کتاب‌خوان شدن مردم است. اولین ضربه را این کاری که این افراد انجام می‌دهند، به ما می‌زنند.
 
وی در پایان گفت: کتاب‌فروشی‌ها صنفی هستند که از اول دچار بحران مالی بوده‌اند و همیشه وقتی وضعیت اقتصادی دچار تلاطم می‌شود، کتاب‌فروشی‌ها آسیب می‌بینند. این صنف، صنف نجیبی است اما لازم است در بحث مالی حمایت شوند، در غیر این‌صورت باید برای افتتاح یک کتاب‌فروشی آرزو کنیم و یا غصه این را بخوریم که فلان کتاب‌فروشی در فلان خیابان برچیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها