شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
او همیشه زنده است/ضرورت مطالعه آثار عرفانی شهید چمران

صلاح فحص می‌گوید که چمران و خط فکری او همیشه زنده است. آثار عرفانی این رهبر برجسته جریان مقاومت در زمینه تعالی روح برای همه دغدغه‌مندان در طول تاریخ آینده در هر منطقه جغرافیایی کارآیی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۳۱ خرداد امسال (۱۳۹۹) برابر است با سی‌ونهمین سالگرد شهادت شهید دکتر مصطفی چمران. ما اکنون تقریبا شناخت کاملی نسبت به زندگی او داریم. می‌دانیم که در آمریکا از زندگی مرفه و شغلی مهم برخوردار بود که به همه چیز پشت پا زد تا بتواند پناه و ملجا و فرمانده نظامی محرومان باشد.

هنگام صحبت از شخصیت چمران نمی‌توان نام امام مقاومت سید موسی صدر را از یاد برد. امام موسی صدر با هوشمندی هرچه تمامتر از این عارف متخصص دعوت کرد تا به کمک جبهه شیعه در جهت مقابله استکبار بیاید. شیفتگی بسیار شهید چمران به امام موسی صدر، نشان دهنده آن است که او با این دعوت توانست آرام و قراری پیدا کند و خط مبارزه را هدفمند پیش ببرد.

خط فکری امام موسی صدر باعث شد تا شهید چمران که خود عارف بزرگی بود، منشا تحولات اثرگذار در لبنان شود. مدیریت مدرسه صنعتی، تاسیس جنبش امل، تربیت نیروهای نظامی، تلاش برای تربیت عقیدتی آنها و... باعث شد تا شیعه انسجام پیدا کرده و بدل به نیروی مهمی در خط مقدم مبارزه با استکبار و شر مطلق (اسراییل به تعبیر امام موسی صدر) شود. عشق شدید لبنانی‌ها به امام موسی صدر و شهید چمران از همین نکات ناشی می‌شود.

شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، آنهم به فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب محرومان و پابرهنگان، تعهد مهمی برای شهید چمران ایجاد کرد. او در این شرایط باید به دعوت معمار انقلاب محرومان لبیک می‌گفت و به جبهه مهم‌تر می‌آمد و در این جبهه نیز جاودانه شد. چمران اکنون صرفا یک شخصیت نیست، چمران یک خط فکری برای تمامی بیداردلان عالم است و باید پژوهشگران در تبیین این خط فکری بکوشند.

به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران با صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران به گفت‌وگو نشستیم. او درباره نگاه به چمران در لبنان و بویژه میان اعضای جنبش امل گفت: چمران یکی از رهبران جبهه مقاومت و یکی از بنیان گذاران جنبش امل است. رفتار و کنش و طریق سیر و سلوک او باعث شد تا شیعیان لبنان حتی پس از شهادتش ارتباطی قوی با او داشته باشند. با اینکه چمران یک اسم فارسی است، بسیاری نام فرزندان خود را در لبنان «شمران» (چمران) می‌گذارند.

وی افزود: هر ساله در سالروز شهادت دکتر چمران در لبنان برنامه‌های متعدد و مفصلی برگزار می‌شود. اکنون که با شما صحبت می‌کنم در بیروت هستم. هرچند که کرونا تا حد زیادی در لبنان مهار شد، اما امسال برنامه‌های بزرگداشت دکتر چمران برای پیشگیری از شیوع دوباره کرونا منحصر شده در تلویزیون و فضای مجازی.



فحص ادامه داد: شهید چمران واقعا در همه ابعاد J و نه صرفا امور نظامی J تاثیرگذار بود. ما لبنانی‌ها و شما ایرانی‌ها هیچگاه نباید این شهید بزرگوار را از یاد ببریم. وضعیت فعلی جبهه مقاومت نشان دهنده آن است که ما حتی همین امروز هم به اندیشه و تفکر او و کسانی چون او نیاز مبرم داریم. چمران میان ما لبنانی‌ها همیشه زنده است و انگار که کماکان در لبنان حضور دارد و منشا اثر است.

کتاب لبنان چمران، اثر تاریخی ماندگار است
صلاح فحص در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شناخت کامل شهید چمران از لبنان و وضعیت این کشور در زمان حضور خود اشاره کرد: او با این شناخت کامل بود که توانست منشا اثر شود. دست نوشته‌ها و سخنرانی‌های او درباره لبنان جمع آوری و بر اساس سیر تاریخی و حوادث تنظیم و در قالب کتابی به اسم «لبنان» منتشر شده است.

نماینده جنبش امل در تهران اضافه کرد: لبنان امروز با لبنان زمان امام موسی صدر و شهید چمران تفاوت کرده است و بسیاری از کسانی که آن روز لبنان را درک کرده‌اند، امروز دیگر در قید حیات نیستند. اما این کتاب از نظر تاریخی اثری ماندگار است. بویژه در بیان حادثه‌های مهم آن روز لبنان و ثبت و ضبط دقیق آن رخدادها بسیار موفق عمل کرده است. مطالعه این کتاب برای لبنانی‌ها و ایرانی‌ها امری ضروری است، چرا که به خوبی تاریخ لبنان و تاریخ جبهه مقاومت را شرح می‌دهد.

ترجمه همه آثار شهید چمران در لبنان
فحص در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهید چمران به عنوان یک معلم اخلاق و عرفان نیز مطرح است. آثار عرفانی او مکانمند و زمانمند نیستند و همه انسان‌های دغدغه‌مند در طول تاریخ آینده در هر مکان جغرافیایی که باشند می‌توانند از آنها بهره ببرند. جنبش امل برنامه‌ای دارد برای ترجمه و انتشار دوره آثار شهید چمران در لبنان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها