سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
توجه به مسائل فرهنگی باید در اولویت برنامه‌های دولت باشد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کم‌کاری دولت در حوزه فرهنگ محسوس است، تصریح کرد: توجه به مسائل فرهنگی باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته و از ظرفیت دستگاه‌های مختلف نیز در این حوزه استفاده کند.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، در بیان ارزیابی خود از وضعیت فرهنگ در کشور، گفت: طی سنوات گذشته فرهنگ در کشور مورد اجحاف واقع شده و آنطور که باید و شاید به آن توجهی نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کم‌کاری دولت در حوزه فرهنگ محسوس است، تصریح کرد: مجلس باید در این حوزه وارد شده و با تأمین منابع جدید و تعیین اولویت‌ها، دولت را مجاب به انجام برنامه‌های فرهنگی و توجه به حوزه فرهنگ کند.

وی بر اهمیت توجه به مسائل فرهنگی در کشوری همچون ایران اشاره کرد و گفت: توجه به مسائل فرهنگی باید در اولویت دولت قرار گرفته و از ظرفیت دستگاه‌های مختلف نیز در این حوزه استفاده کند.

طاهری در ادامه به مشکلات حوزه کتاب و لزوم حل آنها تأکید کرد و افزود: در بحث کتاب یک موضوع مربوط به نیروی انسانی فعال در این بخش یعنی کتابداران است؛ افرادی که حتما باید درآمد داشته باشند که امورات آنها بگذرد اما حقوق این قشر رضایت‌بخش هم نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیاست اتخاذ شده در این بخش ناقص بوده است چون به بحث توسعه کتابخانه‌ها توجهی نشده است، اضافه کرد: در این بخش دولت فقط به حقوق توجه کرده و به بحث توسعه توجهی نشده است.

وی از دیگر مشکلات حوزه کتاب را مباحث فرهنگی در خرید کتاب از سوی مردم عنوان کرد و گفت: تا به امروز این فرهنگ جا نیفتاده است که مردم برای خرید کتاب که در واقع تغذیه فکری آنهاست، هزینه کنند؛ موضوعی که به شدت نیازمند فرهنگ‌سازی است.

طاهری عدم تمایل مردم به خرید کتاب را یکی از آسیب‌های جدی این حوزه برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد بازار فروش کتاب تا زمانی که یارانه‌ای به آن داده نشده است، نه‌تنها رضایت‌بخش نمی‌شود، بلکه با این روند تورمی قیمت‌ها، رفته رفته کتاب از سبد خریداری حذف خواهد شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گسترش کتاب‌های دیجیتالی از جمله کتاب‌های صوتی و گسترش فضای مجازی نیز در تضعیف جایگاه کتابخوانی و کاهش فروش کتاب تاثیرگذار بوده است، اضافه کرد: با تغییر ذائقه مخاطبین از سمت کتاب‌های کاغذی، باید از نظر محتوا و فرهنگ‌سازی به سمت سیاست‌گذاری کنترل شده در حوزه مطالعه در فضای مجازی برویم.

وی مطالعه و آشنایی با کتاب‌های جدید را در فضای مجازی حساس‌تر از فضای واقعی عنوان کرد و گفت: باید ضمن افزایش سرانه مطالعه با استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی از آسیب‌های آن نیز جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها