یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
افزایش قیمت‌ها را سریعا به کتاب‌فروشان اطلاع می‌دهیم

کاظم علمی گفت: هیچ وقت بدون فاکتور، کتاب از ناشر نمی‌گیریم و به‌همین دلیل تغییر قیمت‌ها را سریعا به کتاب‌فروشان اطلاع می‌دهیم.

کاظم علمی مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به بحث تغییر قیمت کتاب و تاثیر آن بر بازار نشر گفت: ما هیچ وقت بدون فاکتور، کتاب از ناشر نمی‌گیریم و به‌همین دلیل تغییر قیمت‌ها خیلی سریع مشخص می‌شود. مسئول خرید ما زمانی که کتابی را خریداری می‌کند که قیمت آن تغییر کرده، قیمت جدید را در سایت درج می‌کند و این رقم، به کتاب‌فروش‌ها اطلاع داده می‌شود.
 
وی افزود: البته تغییر قیمت کتاب‌ها از ابتدای امسال تاکنون نسبت به دوسال قبل خیلی کمتر بوده است، ولی گاهی هم برای برخی کتاب‌ها شاهد این تغییر قیمت‌ها هستیم.
 
علمی با اشاره به پایین آمدن موارد افزایش قیمت‌ کتاب توضیح داد: تیراژ کتاب‌ها طی سالیان اخیر کمتر شده و همین موضوع خواب کتاب نسبت به پنج سال قبل را کمتر کرده است. کتاب‌ها خیلی زود فروخته می‌شوند و کتاب‌هایی که باقی مانده، متعلق به تیراژهای بالای قدیمی است.
 
علمی با بیان اینکه موزعان نیز باید در جریان افزایش قیمت‌ها قرار گیرند، ادامه داد: در برخی مواقع ناشران برچسب‌های قیمت‌های جدید را آماده می‌کنند و به ما می‌سپارند تا به دست کتاب‌فروشان برسانیم. ما این کار را نیز انجام می‌دهیم؛ هرچند این کار الان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
 
وی با بیان اینکه تغییر قیمت حق طبیعی ناشران است، گفت: از آنجایی که قیمت‌گذاری آزاد است ناشر بررسی می‌کند که کتاب را با چه قیمتی می‌تواند در بازار بفروشد و چون خوشبختانه ناشران ما حرفه‌ای شده‌اند و کشش بازار را در قیمت‌گذاری‌ها در نظر می‌گیرند تغییر قیمت‌ها نسبت به گذشته کمتر شده‌اند.
 
به گفته علمی، تیراژ کتاب هر چه بالاتر باشد قیمت تمام شده آن پایین‌تر می‌آید؛ به‌خصوص در چاپ اول. این در‌حالی است که شمارگان کتاب‌های چاپ اولی به زیر ۵۰۰ نسخه رسیده و ناشران اغلب سود کمتری از چاپ اول می‌برند؛ چراکه قدرت خرید مردم پایین است.
 
وی با بیان اینکه هر موسسه‌ای یک فرمول برای قیمت‌گذاری کتاب‌هایش دارد، گفت: اغلب ناشران حرفه‌ای در حال حاضر نصف سود معمول را هم نمی‌توانند از چاپ کتاب ببرند؛ مگر اینکه کیفیت کار را پایین بیاورند؛ یعنی ویراستاری و نمونه‌خوانی و حروفچینی حرفه‌ای انجام ندهند.
 
فناوری‌های نوین به کمک نشر آمده است
مدیر شرکت توزیع «گسترش فرهنگ و مطالعات» درباره راهکارهای اطلاع کتاب‌فروش از تغییر قیمت کتاب‌ها نیز گفت: کتاب‌فروش می‌تواند به سایت ما بیاید و از قیمت کتاب‌ها مطلع شود زیرا همواره در سایت‌ قیمت جدید کتاب‌ها را درج می‌کنیم اما به‌صورت کلی پیش‌بینی یک سایت جامع و کامل می‌تواند خلاء این حوزه را برطرف کند.
 
علمی با بیان اینکه بعید می‌دانم کتاب‌فروش حرفه‌ای به‌صورت مستقیم قیمت کتاب‌ها را تغییر دهد، ادامه داد: ممکن است کتاب‌فروشی مطلع شود که کتابی گران شده است و بر مبنای قیمت روز، موجودی کتاب را قیمت‌گذاری کند اما این کار در میان کتابفروشان عرف نیست و معمولا انجام نمی‌شود.
 
وی تاکید کرد: یک کتاب‌فروش حرفه‌ای برای فروش چند کتاب با قیمت بیشتر، قیمت‌ها را بالا نمی‌برند و مشتری خود را در رقابت با سایر همکاران و هم‌صنفی‌های خود از دست نمی‌دهد؛ بلکه سعی می‌کند تا زمانی که ناشر اطلاع نداده قیمت‌ها را بالا نبرد.
 
علمی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان و مشتریان نیز گفت:‌ مخاطب برای اینکه بداند کتاب را گران نخریده، باید از یک مرجع مثل سایت خانه کتاب استعلام بگیرد یا به سایت ناشر مراجعه کند. از سوی دیگر ناشران اگر قصد افزایش قیمت داشته باشند، باید بتوانند در خانه کتاب این قیمت‌ها را درج کنند و امکاناتی باید برای ناشران در نظر گرفته شود تا نرخ جدید کتاب‌هایشان را ثبت کنند.
 
وی با بیان اینکه این‌روزها فناوری‌های نوین توانسته‌اند به کمک صنعت نشر بیایند، عنوان کرد: استفاده از زیرساخت‌های مناسب و متناسب با بازار نشر مثل سایت‌ها فرصتی است که می‌توان با کمک آن‌ها برخی از مشکلات موجود را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط